Kärpäsen
koulun urheilukenttä Lahdessa oli aikoinaan myös speedwayrata.
Sieltä nousivat monet lahtelaiset speedwayajajat Suomen
mestaruuksiin ja muutamat myös ammattilaisiksi Englantiin. Kun
Lahden Haukat ajoi siellä kilpailuissaan, oli varikolla 1970-luvulla
melkein aina myös taiteilija Kosti
Ahonen,
jonka syntymästä tulee tänään kuluneeksi sata vuotta. Kosti
Ahonen oli varikolla seuraamassa poikansa Heikki
Ahosen toimintaa,
ja SM-mitalisti Heikistäkin
tuli.
Kosti Ahonen teki öljyvärimaalauksia, grafiikkaa ja puuveistoksia. Kodistaan Kiveriön kaupunginosassa Ahonen teki erikoisen kokonaistaideteoksen, jossa oli hänen teoksiaan lattiasta kattoon, kun pääosa huonekaluistakin oli hänen rakentamiaan.
Kosti Ahonen aloitti maalaamiseen jo koulupoikana yhdessä veljiensä kanssa. Lahden taideyhdistyksen piirustuskouluun hän meni 1949 ja ensimmäisen kerran hänen teoksiaan oli esillä 1950, kun oli päässyt jäseneksi Lahden taiteilijaseuraan. Puuveistokset tulivat mukaan 1960-luvun lopulla, ja varsinkin hänen huonekalunsa herättivät suurta kiinnostusta ulkomaita myöten. Koska olen enemmän moottoriurheilu- kuin kuvataidemiehiä, lainaan tähän tekstiä Päijät-Häme wiki -tietopankista:
”Kosti Ahosen monikäyttöhuonekalut olivat yhtä aikaa muotoiltuja taideteoksia ja samalla sänkyjä, pöytiä ja lipastoja, joiden varsinainen käyttötarkoitus miltei peittyi runsaan muotokielen alle. Ahonen teki myös muistomerkkejä ja alttariveistoksia. Uskonnollisuus ja ihmisen pienuus välittyy monesta hänen veistoksestaan. Ahosen teosten keskeisin aihepiiri oli maisema ja tuotannon pohja naturalistinen, kubistisin vivahtein. Informalistinen kausi osui 1960-luvulle.”
”Aiheensa
Kosti Ahonen sai läheltä ja kaukaa. Hän ikuisti kadonneen
Puu-Paavolan talot. Myös kotikaupunginosa Kiveriö oli tuttu aihe
hänen teoksissaan. Maalauksia syntyi yli 50.
Matkoillaan hän maalasi näkymiä ulkomailta ja hänen maalauksiaan
oli esillä useissa Euroopan maissa sekä Australiassa.” Kosti Ahonen teki öljyvärimaalauksia, grafiikkaa ja puuveistoksia. Kodistaan Kiveriön kaupunginosassa Ahonen teki erikoisen kokonaistaideteoksen, jossa oli hänen teoksiaan lattiasta kattoon, kun pääosa huonekaluistakin oli hänen rakentamiaan.
Kosti Ahonen aloitti maalaamiseen jo koulupoikana yhdessä veljiensä kanssa. Lahden taideyhdistyksen piirustuskouluun hän meni 1949 ja ensimmäisen kerran hänen teoksiaan oli esillä 1950, kun oli päässyt jäseneksi Lahden taiteilijaseuraan. Puuveistokset tulivat mukaan 1960-luvun lopulla, ja varsinkin hänen huonekalunsa herättivät suurta kiinnostusta ulkomaita myöten. Koska olen enemmän moottoriurheilu- kuin kuvataidemiehiä, lainaan tähän tekstiä Päijät-Häme wiki -tietopankista:
”Kosti Ahosen monikäyttöhuonekalut olivat yhtä aikaa muotoiltuja taideteoksia ja samalla sänkyjä, pöytiä ja lipastoja, joiden varsinainen käyttötarkoitus miltei peittyi runsaan muotokielen alle. Ahonen teki myös muistomerkkejä ja alttariveistoksia. Uskonnollisuus ja ihmisen pienuus välittyy monesta hänen veistoksestaan. Ahosen teosten keskeisin aihepiiri oli maisema ja tuotannon pohja naturalistinen, kubistisin vivahtein. Informalistinen kausi osui 1960-luvulle.”
Tämän juttuni otsikkokuvana on Kosti Ahosen maalaus puukehyksineen: Aihe Laukaalta (1990). Sen hän toi minulle töihin, kun emme olleet pitkään aikaan tavanneet, koska speedway oli Lahdesta jokseenkin loppunut Kärpäsen kentän poistuttua tästä käytöstä. Kosti Ahonen tiesi, että olen syntyisin Jyväskylästä, joten toi minulle kuvan siitä läheltä Laukaasta. Maalauksen takana on teksti ”Samanhenkiselle Karille”.
Kysyin perusteita tuolle samanhenkisyydelle, johon Ahonen vastasi, että ollaan speedwaymiehiä ja vähän sellaisia omatekoisia naivisteja – olin kai joskus kertonut, että olin edennyt toimittajanurallani ilman ihmeempiä koulutuksia.
Kosti Ahonenkin kirjoitti. Julkaisin Uuden Lahden päätoimittajana ollessani hänen hauskoja kertomuksiaan mm. ulkomaanmatkoilta. Kosti Ahonen kuoli 83-vuotiaana 2003.
kari.naskinen@gmail.com