Ruotsin sotahistorian erikoisin tapaus oli Viipurin pamaus 30.11.1495. Viipurin
linnan komentaja Knut Posse ja
linnassa olleiden 500 palkkasoturin saksalainen päällikkö Hartwig Winholt asettivat yhden sivutornin alle ruuti- ja
pikitynnyrin, joka räjäytettiin. Kaikkiaan Possella oli miehiä linnassa eri
arvioiden mukaan 1500 – 3000. Hyökkääjinä linnan valloittamista yrittäneet
venäläiset säikähtivät pamausta ja tulimerta niin, että lähtivät lipettiin ja
hyökkäys jäi siihen. Toisen tarinan mukaan pelästyksen aiheutti valoilmiö
taivaalla. Se oli muodoltaan Venäjän suojeluspyhimyksen Andreaan vinoristi, ja
koska oli apostoli Andreaan muistopäivä, hyökkääjät ajattelivat, että pyhimys
oli ilmestynyt suojelemaan kaupunkia. Tapahtumaa kuvataan aikalaisten
kronikassa:
Knut Posse, Winholt,
heistä ei kumpikaan ollut näkyvissä,
heille ja useimmille oli kunniaksi,
että he toivat paikalle pikeä ja tervaa,
he veivät ne alas tornista
ja liikkuivat varsin nopeasti.
He sytyttivät sinne tulen
ja tahtoivat, että venäläiset pakenisivat tornista.
Tuli, savu ja terva
taisivat heitä kaikkia kauhistaa,
sen taisivat venäläiset siellä kokea,
he paloivat sinne kaikki.
Jotka eivät palaneet, näkivät sitten Pyhän Andreaan ristin. Valoilmiö oli ehkä
revontulet, mutta se oli joka tapauksessa lopullinen ratkaisu seitsemän tuntia
kestäneelle taistelulle, johon hyökkääjät olivat tulleet Moskovasta,
Novgorodista ja Pihkovasta.
Yläkuvassa on Teollisuuden- ja liikkeenharjoittajan seura Pamaus ry:n (per. 1891) merkki.
Vinoristi tuli siitä, että Andreas oli vuonna 62 jKr. kuollut X:n muotoiselle
ristinpuulle Peloponnesoksessa Patraksen kaupungissa. Hän halusi tällaisen ristinpuun,
koska katsoi, ettei ole arvollinen kuolemaan samalla tavalla kuin Jeesus
tavallisessa ristinpuussa. Vinoristi on nykyisin ainakin Skotlannin, Jamaikan,
Burgundin ja Venäjän laivaston lipuissa.
Venäjän kirkon omien lähdetekstien mukaan Jeesuksen opetuslapsi, apostoli Andreas
oli tuonut kristinuskon Venäjälle, ja legendan mukaan oli kulkenut pohjoiseen
Laatokalle asti perustaen sinne Valamon luostarin. Nykytiedon mukaan luostarin
perustivat kuitenkin munkit Sergei ja
Herman vasta 1300-1400-lukujen
vaihteessa. Joidenkin tietojen mukaan luostaria oli perustamassa myös munkki Jefrem Perekomilainen. Toisten tietojen
mukaan nämä kolme munkkia elivät kuitenkin jo 1100-luvulla
Andreas on silti yhä mukana kuvioissa. Vanha kirjoitus ”Skazanije o Valaamskom
monastyre” 1500-luvulta tuli päivänvaloon Moskovassa 1980-luvulla, ja siinä
mainitaan taas Andreaan matka Laatokalle, jonne hän oli tullut Mustanmeren,
Kiovan ja Novgorodin kautta.
VALAMOSTA VENÄJÄN
HENGELLINEN KESKUS
Kesällä 2016 Valamossa vietettiin Sergein ja Hermanin muistojuhlaa. Tuossa
tilaisuudessa Venäjän ortodoksikirkon patriarkka Kirill ja presidentti Putin julistivat
Valamon luostarin (kuvassa) Venäjän uudeksi hengelliseksi keskukseksi. Sekä
Putinilla että Kirillillä on huvilat Valamon saarilla.
En ole sen jälkeen nähnyt asiasta muita tietoja, mutta tämän perusteella
Troitse-Sergijevan luostari Moskovan koillispuolella on menettänyt
keskusasemansa Valamolle. Venäjällä on kaikkiaan yli 700 ortodoksiluostaria.
Vanhan Valamon historiallista ja hengellistä merkitystä on muutenkin
korostettu. Kulttuurihistorioitsija, Helsingin yliopiston kunniatohtori Rainer Knapas kertoo kirjassaan Karjalan kunnailla (2015), että
joidenkin Venäjällä julkaistujen tekstien mukaan Sergei ja Herman saapuivat
Laatokalle suoraan Kreikasta kuuluisasta Athosvuoren luostarista. Valamon
historiakirjassa vuodelta 1864 toistetaan tarinaa Valamosta ”Venäjän
Athoksena”. Kirjasta ilmestyi uusintapainos 2005.
Pyhittäjä Arsenin käynnit
Athosvuorella ovat historiallisesti aivan varmoja. Novgorodista syntyisin ollut
Arseni oli siellä Hilanderin luostarissa kolme vuotta ja tuli sieltä 1393
Laatokalle, jossa rakensi itselleen pienen tsasounan Konevitsan saaren rantaan.
Viisi vuotta myöhemmin valmistui kirkkokin. Myöhemmin Arseni kävi uudelleen
Athosvuorella pyytämässä esirukouksia ja siunausta luostarilleen.
kari.naskinen@gmail.com