Kaupunginvaltuutettu Frank McCarron (Kok)
on sanonut, että Lahden kaupungin johtoon pitäisi eläkkeelle siirtyvän Jyrki Myllyvirran (Kok) jälkeen valita
pormestariksi jonkinlainen politiikan rokkitähti. Sellainen, joka omalla
valovoimallaan parantaisi kaupungin imagoa. Jos asiaa valmistelemaan valitaan
brändityöryhmä, se voisi ehdottaa Ceekiä
tai Pasi Nurmista. Ei olisi
väliä, hallitsisiko rokkipormestari kunnallishallinnon, kunhan vain
edustaisi näkyvästi kaupunkia.
Sellaista ajattelua tähän liittyen on myös ollut, että kunnallispolitiikan
pitäisi saada omiin veronmaksajiin päin ”kasvot”. Enää ei riitä, että
demokraattinen järjestelmä toimii, vaan pitäisi muka olla joku yksi ja ainoa
henkilö, jonka niskoille kaikki pannaan, hyvä ja paha. Tällaista on isommassa
mittakaavassa kokeiltu maailmalla, ja kokeilut jatkuvat.
Lahdessa kaikki vähänkin asioita seuraavat kuitenkin tietävät, että
sosiaalidemokraattien johtohenkilöt ovat Pekka
Komu ja Sirkku Hilden sekä
Kokoomuksen puolella Juha Rostedt,
jonka rinnalle on eräänlaista rokkitähden asemaa itselleen jo rakentanut McCarron.
Kyllä tiedotusvälineet täysin riittävästi ovat tämän johtamisasetelman tuoneet esille. Kaupungintalon tornin
taakse piiloonko he uudessa järjestelmässä menisivät, jos ei tulisi valituksi
pormestariksi? Vappunakaan ei torilla puhuisi Mika Kari, vaan pormestari.
Nyt ollaan joka tapauksessa sitä mieltä, että tarvitaan kasvojenkohotus. Kun
myyntiin tulee uusi auto, joka ei ole varsinaisesti uusi malli, mutta siihen on
tehty pieniä ulkonäkömuutoksia, puhutaan ”faceliftistä”. Pormestari olisi
kaupunginjohtajan facelift.
Pormestari olisi sekä kaupunginjohtaja että kaupunginhallituksen puheenjohtaja eli tärkein poliittinen päättäjä.
Kaikkien lahtelaisten parhaiten tuntema tällainen johtaja oli Olavi Kajala (SDP) 1942-67. Kajalan
jälkeensä vastaavassa asemassa oli värittömämpi Teemu Hiltunen (SDP) 1967-74,
mutta hänkin oli selvästi Lahden poliittinen johtaja, vaikka samanaikaisesti
demareilla oli myös vahvoja vaaleilla valittuja kunnallispoliitikkoja.
Vuonna 1976 kunnallislaki muuttui, eikä kaupunginjohtaja enää voinut olla kh:n
puheenjohtaja. Yksi rokkitähti silti yritti vielä estradille: Tarmo Pipatti (SDP) tuli
kaupunginjohtajaksi 2003, mutta hänet häädettiin kolmessa vuodessa pois, kun
vauhti oli liian lujaa. Kaupunkilaisetkin nousivat rokki-Pipattia vastaan sen
jälkeen, kun tämä oli pyytänyt syntymäpäivälahjakseen kukkien ja vaasien
sijasta moottorikelkkaa sekä oli ideoimassa radiomastojen väliin kummallista
taideteosta.
Kaiken huippu oli, että Pipatti toi Jyväskylästä bändiinsä Petri Mäkisen Lahden alueen kehittämisyhtiön toimitusjohtajaksi.
Eikä mitenkään sopinut, että Mäkinen käytti Armanin pukuja ja ajoi kalliilla
AMG-Mersulla. Molemmat häipyivät, Batman ja Robin.
Ovatkohan ajat nyt muuttuneet? Näin nähdään ainakin ev. lut. kirkossa, jossa on
perustettu markkinointiviestintäryhmä kehittämään kirkon brändiä. Kasvoiksi
eivät enää riitä Jeesus, Luther ja Kari Mäkinen. Viihteellisen markkinointinäkökulman
arkkipiispa Mäkinen jo ottikin huomioon reformaation juhlajumalanpalveluksessa verratessaan
Mr Beania Raamatun henkilöhahmoon eilen Turun tuomiokirkossa.
Tekniikan tohtori Pekka V. Väisänen lopettaa
kirjansa Kaupungin imago (Rakennustieto,
1999): ”Kaupungin imago on sitä mitä kaupunki on. Jos haluaa parantaa kaupungin
imagoa, on parannettava kaupunkia ja kehitettävä kaupungin omaleimaisuutta.” Ei
tämä ole yhden hepun homma.
kari.naskinen@gmail.com