Anton Tshehov sanoi joskus, ettei
hän voinut kuvitella näytelmiään esitettävän Venäjän ulkopuolella, koska niiden
yhteys paikalliseen todellisuuteen on niin voimakas. Onneksi on esitetty,
Suomessakin vuodesta 1910 alkaen. Nyt Jari
Juutinen toi Helsinkiin Vanja-enon, jonka
hän on tehnyt Novgorodin Draamateatterin näyttelijöiden kanssa. Eilen näytelmä
esitettiin Kanneltalossa ja toinen esitys on tänä iltana, minkä jälkeen se
palaa esityskiertueelle Venäjälle.
Juutisen teatteriryhmä Sadsongskomplex:fi on parin vuoden ajan tehnyt paljon
teatteria Venäjällä ja Georgiassa sekä saanut esityksiään Euroopan tärkeimmille
teatterifestivaaleille. Tänä vuonna ovat ohjelmassa olleet Avignonin,
Edinburghin, Pietarin, Jerevanin, Slovenian ja Valko-Venäjän festivaalit.
Keväällä Vanja-eno vieraili myös
Moskovan eteläpuolella Melikhovon Tshehov-festivaalilla. Siellä esitys oli samassa
talossa, jossa Tshehov asui 1892-99. Siellä hän myös kirjoitti Vanja-enonsa.
Olen nähnyt Juutisen Suomessa kirjoittamat ja ohjaamat näytelmät viimeisten
22 vuoden ajalta jokseenkin kaikki. Varsin usein ne ovat perustuneet teatterin
uudistamiseen pyrkivään muotoon. Vanja-eno
on nyt jotakin toista, perinteisellä tyylillä tehty Tshehov, josta ei puutu
muuta kuin ohjelmalehtisestä teksti ”Eino
Kaliman muistolle”.
Kahdeksan venäläistä näyttelijää tekevät esityksestä niin peritsehovilaisen, että
huimaa. Tähän tietenkin vaikuttaa sekin, että puhutaan venäjää. Välillä unohtui
jopa seurata suomennosta tekstityslaitteesta, mutta onhan sisältö tuttu. Kun
erinomaiset näyttelijät ovat suomalaiselle katsojalle vieraita, korostuu asetelma edelleen:
nämä nyt ovat niitä oikeita Tshehovin ihmisiä.
METSÄT OPETTAVAT
JA KORISTAVAT
Juutinen on halunnut erityisesti korostaa näytelmän luonnonsuojelullista,
maapalloamme säilyttävää näkökohtaa. Ohjelmalehtisessä hän kirjoittaa näytelmän
sisällöstä kolme lausetta, joista yksi on: ”Pinnan alla kirjailijalla kytevät
suuret teemat ihmisen persoonasta maailman tilaan.”
Tietoisuus metsien ja maailman tilanteen huononemisesta on jo siirtynyt
näytelmän henkilöihin, vaikka Tshehov kirjoitti näytelmänsä yli sata vuotta
sitten. Vihreiden kansanedustajaehdokkaana olleelle Juutiselle tämä näkemys
sopii.
Sonjan ja hänen Vanja-enonsa hoitama maatila on joutunut vaikeuksiin. Metsää on
ollut hakattava myyntiin, koska tulot kasviöljyn, herneen ja rahkan myynnistä
eivät enää pitkään aikaan ole riittäneet tilan ylläpitoon. Varsinkin
lähettyvillä asuva piirikunnan lääkäri Astrov tunnistaa tilanteen. Itse hän
istuttaa uusia puita puutarhaansa ja sanoo, että ”metsät koristavat maata, ne
opettavat ihmistä ymmärtämään kauneutta ja herättävät hänessä ylevän tunnelman”.
Tilanne on kuitenkin surkea köyhtyvällä maaseudulla, kuten lääkäriksi lukeneen
Tshehovin alter ego Astrov näkee: ”Venäjän metsät räiskyvät kirveeniskuista,
miljardeja puita kaatuu… ja kaikki siksi, ettei laiskalla ihmisellä ole
tarpeeksi älyä kumartua ottamaan maasta lämmitysainetta.” Kasvissyöjäksikin
Astrov on ruvennut.
Laiskuudesta ja yleisestä saamattomuudesta Tshehov tässäkin näytelmässä
muutenkin muistuttaa. On tarpeetonta oleskelua, hukattuja mahdollisuuksia,
haikailua. Vanja-eno Ivan Petrovitshkin on tätä lajia: ”Kun oikeaa elämää ei ole,
eletään kangastuksissa.” Otetaan vodkaa, niin saadaan kangastukset pysymään.
Näytelmän kliimaksi on kohtaus, jossa tilan omistava, muualla asuva ja kesäisin
maalle tuleva taideprofessori Serebrjakov julistaa pöydälle nousten, että
myydään tila ja sijoitetaan rahat arvopapereihin. Niillä saisi vähintään
kaksinkertaisen tuoton. Seuraa tietenkin hurja väittely. Mihin hänen tyttärensä
Sonja ja tämän Vanja-eno sen jälkeen? Ei mihinkään. Professori lähtee ja kaikki
jatkuu entiseen malliin.
Rakkausasiat ovat Tshehovin tässäkin näytelmässä isossa osassa. Eläkkeellä
olevan Serebrjakovin uutta nuorta vaimoa Jelenaa rakastavat sekä Vanja-eno että
Astrov, ja Sonja taas on rakastunut Astroviin. Jelena on kaunis, ja hieman
häntä Astrov kiinnostaa, mutta näissäkään asioissa ei mitään lopulta tapahdu. Otetaan
vodkaa. Juutisen kanssa olen joskus minäkin vodkaa juonut, mutta en muistanut
esityksen jälkeen tavatessamme kysyä, onko hän nykyisin vegaani.
kari.naskinen@gmail.com