perjantai 2. helmikuuta 2024

Aina jotkut eksyvät niin, etteivät koskaan löydä takaisin



Meidän lähellä kauppakeskuksen pihassa istuskelevat kesäisin puliukot, ryypiskelevät halpoja juomiaan ja huutelevat tervehdyksiä. Joskus mukana on joku nainenkin ja se kiinnittää erityistä huomiota. Siis nainen juopporemmissä, onkohan jonkun lapsen äiti, onkohan jättänyt lapsensa? Reko Lundánin näytelmässä Aina joku eksyy on kaksosten Akin ja Liisan äiti Hanna pahasti eksyksissä. Kouvolan Teatterissa tätä naisten alkoholismia taas käsitellään, eivätkä asiat ole mihinkään muuttuneet siitä, kun näytelmä sai kantaesityksensä KOM-teatterissa 1998. Edelleen naisten alkoholismi tuomitaan pahempana asiana kuin miesten, ja kysymykset ovat samoja: kuka on syyllinen, kenen on vastuu, millaisen surun nimenomaan äidin retkahtaminen aiheuttaa, pitääkö antaa anteeksi ja ymmärtää vaikka jo ennen hautajaisiakin?

Äiti on Koskelan sairaalassa Helsingissä, on ryypännyt aivonsakin muistamattomaan kuntoon. ”Viinakasvi”, sanoo Aki. Näytelmässä siirrytään kuitenkin takautumina aina 50-luvulle asti ja ollaan myös Lundánin syntymäkunnassa Janakkalassa ja Riihimäellä, jossa Aki ja Liisa kasvavat, kun insinööriluutnantti-isä oli saanut komennuksen sinne. Näytelmän sisältö on ankara, mutta sisältää myös kevennyksiä, ei kuitenkaan vanhojen kotimaisten elokuvien tapaan humalaisten toilauksille naureskellen. Eikä naiskänniläiselle voikaan nauraa niin kuin miesjuopolle.

Äidin veli Tuomas on kova urheilumies, joka Finlandia-hiihdon ja Sulkavan soudun lisäksi on varsinkin suunnistaja, joukkueensa ankkurina Jukolan viestissäkin. Tästä myös näytelmän nimi: vaikka maasto periaatteessa tuntuu tutulta, ovat rastit joskus yllättävän vaikeissa paikoissa, eikä eksymistä onnistu välttämään. Samalla kysymys on siitä, miten hyvinvointiyhteiskunnan rakenteet kestävät eksyneiden pelastamisen, varsinkin näiden rakenteiden purkamisen alettua 90-luvulla. Jukolan viestissä kilpailun järjestäjät sentään huolehtivat eksyneetkin takaisin lähtöalueelle

Näytelmä oli syntyessään suurmenestys. KOM-teatterissa se meni 1998 - 2001 täysille saleille 135 kertaa. Tänään päivänäytöksessä Kouvolassa yleisöä oli kovin vähän ja näin oli Lahden kaupunginteatterissakin 2014, jolloin näytelmä esitettiin 19 kertaa, katsojia näytöksissä keskimäärin 230 eli kolmasosa isosta Juhani-salista. Mutta Reko Lundán (1969 - 2006) sanoikin, että näytelmä myös tapahtuu tavisten alueella Etelä-Hämeessä. Vaikka kymenlaaksolaisetkin tuntuvat kuuluvan taviksiin, kuuluisi nyt asiaan, että tämän erittäin onnistuneen esityksen jälkeen Kouvolan Teatteri ottaisi ohjelmistoonsa myös näytelmän jatko-osan Teillä ei ollut nimiä, joka taas tapahtuu Riihimäellä 80-luvulla ja 2001.

Esitys Kouvolassa kestää vähän yli 2,5 tuntia väliajan kanssa. Ohjaaja Mari Kahri työskenteli opiskeluaikanaan Lundánin assistenttina 2000-luvun alussa, ja käsiohjelmassa hän sanoo ihastuneensa erityisesti näytelmän humaaniin ihmiskuvaan, moniulotteisiin henkilöhahmoihin ja rikkaaseen etelähämäläiseen kieleen. Lopputulos on muuten hyvä, mutta mikä ihmeen nykyteatterin muoti on sekpoittaa jatkuvasti sukupuolia. Kouvolassa on pantu entisen lotan ja vanhapiikaopettajattaren rooliin mies – on ristiriidassa näytelmän sisällön kanssa tehdä yhdestä kohtauksesta puhdasta pellefarssia. Tämä pelle on Raimo Räty, joka onneksi kahdessa muussa roolissa Hannan isänä ja lottoarvonnan virallisena valvojana täyttää paikkansa hyvin. Viinaan sortunut Hanna on Minna Kivelä (vierailija, kuvassa), hänestä eroamaan joutuneena aviomiehenä Jarno Hyökyvaara (vierailija) sekä heidän lapsinaan Panu Poutanen ja Satu Lemola (kuvassa molemmat). Onnistuneita luonnehdintoja kaikki.

Koska varuskuntakaupungissa ollaan, käsitellään myös sotilaselämää Akin kertomana: Itsenäisyyspäivänä ja Puolustusvoimien lippujuhlapäivänä isä tulee kotiin vasta aamulla. Kun upseerikerho menee kiinni, ne menee jonkun luo juomaan kaivovettä pienistä laseista, kuuntelemaan Finlandiaa ja pitämään kättä lipassa.

THL:n nettisivulla julkaistiin eilen ajankohtaistiedote, jossa käsiteltiin alkoholipolitiikan nykytilaa. Sitä uhkaa alkoholinmyynnin prosenttirajan nostaminen päivittäistavarakaupassa, mikä vähentäisi alkoholihaittojen ehkäisyn ja vähentämisen perusteita. Ei pitäisi huonontaa kehitystä, joka viimeisten viiden vuoden ajan on ollut hyvä: alkoholin kokonaiskulutus ja alkoholikuolleisuus ovat vähentyneet. Nykyisen järjestelmän purkaminen siirtäisi alkoholihaittojen torjunnan painopistettä kansalliselta tasolta kuntien ja rahapulassa olevien sotealueiden vastuulle.

kari.naskinen@gmail.com