Tiedustelin sähköpostitse kahdelta
ministeriltä, kahdelta tavalliselta kansanedustajalta sekä
liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta, miksi keltaisia
sulkuviivoja on Suomessakin alettu maalata valkoisiksi. Tässä
yhteenveto vastauksista, jotka sain liikenneministeri Timo
Harakalta (SDP),
kansanedustaja Timo
Heinoselta (Kok)
ja
Traficomin liikenneturvallallisuusviestinnän johtavalta
asiantuntijalta Jussi
Pohjoselta:
”Kaksivärijärjestelmä oli 1950-60-luvuilla käytössä useissa Euroopan maissa. Kansainvälisen liikennemerkkisopimuksen myötä 1970-luvulta lukien suositeltiin valkoista väriä pysyvissä tiemerkinnöissä. Yksivärijärjestelmä yleistyi tämän jälkeen nopeasti. Viimeksi siihen ovat siirtyneet 2000-luvun alkupuolella Italia, Itävalta ja Islanti.
Valkoisen värin käyttöä keltaisen sijaan puoltavat valkoisen värin parempi paluuheijastavuus erityisesti märkänä. Keltaista väriä on myös vaikea tunnistaa keltaiseksi pimeällä.
Kyseessä on lisäksi se, että konenäön kyky erottaa värejä tai pikemminkin kontrasteja. On siis kuljettajattomien ajoneuvojen turvallisuuskysymys tulevaisuudessa. Valkoisia sulkuviivoja hyödyntävät myös laajasti ns. kaistavahdit yms. uusi turvallisuusteknologia autoissa ja tämä on se tosiasiallinen syy värin vaihtamiseen vielä pitkään.
Lähes kaikki Euroopan valtiot ovat siirtyneet yksivärijärjestelmään tien keskilinjan merkinnöissä, jolloin keltainen väri on varattu tilapäismerkintöjä varten.
Vuonna 2003 tehtyjen asiantuntija-arvioiden mukaan keskialueen merkintöjen värin vaikutusta liikenneturvallisuuteen on vaikea arvioida luotettavasti.
On myös kustannuskysymys, kun voidaan tehdä yhdellä värillä. Kustannuksia lisää se, että kahta materiaalia käytettäessä joudutaan materiaalitäyttöjä tekemään kaksi kertaa useammin tai työkohteella käymään kaksi kertaa. Keltainen tiemerkintämateriaali sinänsä on arvioiden mukaan myös kalliimpaa kuin valkoinen.”
PAKKO VAI EI?
Tiemerkintöjen muuttamiselle on kolmen vuoden siirtymäaika, jona aikana niiden pitää olla muutettu uutta lakia vastaavaksi.
Kysyin kaikilta myös sitä, onko tässä kysymyksessä EU:n määräys, jota Suomi ei voi kieltäytyä noudattamasta? Kukaan ei uskaltanut tähän vastata.
”Kaksivärijärjestelmä oli 1950-60-luvuilla käytössä useissa Euroopan maissa. Kansainvälisen liikennemerkkisopimuksen myötä 1970-luvulta lukien suositeltiin valkoista väriä pysyvissä tiemerkinnöissä. Yksivärijärjestelmä yleistyi tämän jälkeen nopeasti. Viimeksi siihen ovat siirtyneet 2000-luvun alkupuolella Italia, Itävalta ja Islanti.
Valkoisen värin käyttöä keltaisen sijaan puoltavat valkoisen värin parempi paluuheijastavuus erityisesti märkänä. Keltaista väriä on myös vaikea tunnistaa keltaiseksi pimeällä.
Kyseessä on lisäksi se, että konenäön kyky erottaa värejä tai pikemminkin kontrasteja. On siis kuljettajattomien ajoneuvojen turvallisuuskysymys tulevaisuudessa. Valkoisia sulkuviivoja hyödyntävät myös laajasti ns. kaistavahdit yms. uusi turvallisuusteknologia autoissa ja tämä on se tosiasiallinen syy värin vaihtamiseen vielä pitkään.
Lähes kaikki Euroopan valtiot ovat siirtyneet yksivärijärjestelmään tien keskilinjan merkinnöissä, jolloin keltainen väri on varattu tilapäismerkintöjä varten.
Vuonna 2003 tehtyjen asiantuntija-arvioiden mukaan keskialueen merkintöjen värin vaikutusta liikenneturvallisuuteen on vaikea arvioida luotettavasti.
On myös kustannuskysymys, kun voidaan tehdä yhdellä värillä. Kustannuksia lisää se, että kahta materiaalia käytettäessä joudutaan materiaalitäyttöjä tekemään kaksi kertaa useammin tai työkohteella käymään kaksi kertaa. Keltainen tiemerkintämateriaali sinänsä on arvioiden mukaan myös kalliimpaa kuin valkoinen.”
PAKKO VAI EI?
Tiemerkintöjen muuttamiselle on kolmen vuoden siirtymäaika, jona aikana niiden pitää olla muutettu uutta lakia vastaavaksi.
Kysyin kaikilta myös sitä, onko tässä kysymyksessä EU:n määräys, jota Suomi ei voi kieltäytyä noudattamasta? Kukaan ei uskaltanut tähän vastata.
kari.naskinen@gmail.com