Eduskuntavaalien alla käydään nykyisin oleellista pohdintaa siitä, kenestä tulee
seuraava pääministeri. Enää eduskuntavaalit eivät suoraan heijasta edes tulevan
hallituksen kokoonpanoa, koska hallitukseen voi nousta suurimman tappionkin
kärsinyt puolue. Sen sijaan pääministeriksi tulee yleensä suurimman puolueen
puheenjohtaja.
Näin ei ollut ennen, kun vuonna 1917 hyväksytyssä valtiopäiväjärjestyksessä ei
edes mainittu pääministeriä. Vaikka esimerkiksi 1919 sosiaalidemokraatit saivat
80 paikkaa, puolue eristettiin hallitustoiminnasta. Vielä 1930-luvulla Suomessa
asunut englantilainen puutavara-alan liikemies J.H. Magill sanoi, että ”pääministerit eivät tuntuneet paljonkaan
vaikuttavan asioihin; tärkeämpiä olivat vuorineuvokset ja muut talouselämän
johtajat”.
Pääministerin roolista tohtoriksi väitellyt Eero Murto kirjoitti, että aikoinaan pääministeriehdokkaita ei
asetettu selvästi esille, ja usein pääministeriksi valittiinkin henkilö, jonka
valinnasta ei äänestäjillä ollut käsitystä. (Pääministeri,
Hallintohistoriakomitea 1994)
Nykyisin on toisin. Ennen nyt pidettyjä vaaleja asetelma oli galluppienkin perusteella
selvä: pääministeriksi tulisi Antti
Rinne tai Petteri Orpo, vai olisiko
mahdollista, että hallituksen muodostamista ainakin yrittäisi peräti Jussi Halla-aho.
Vielä 1950-luvulla oli tavallista, että tasavallan presidentti nimesi heti
hallituksen muodostajan, ei siis tunnustelijan, vaan siis uuden pääministerin.
Tämä sai tehtäväkseen hallituksen kasaamisen etukäteen enemmän tai vähemmän sovitulle
pohjalle. Jos tässä ei onnistuttu, presidentti nimesi uuden henkilön tekemään
hallituksen.
Suomessa pääministeriys ei olekaan ensisijaisesti saanut asemaansa
eduskunnalta, vaan nimenomaan presidentiltä. Varsinkin Urho Kekkosen aikana
peli oli selvä, mutta Mauno Koivisto siirtyi
enemmän parlamentarismin periaatteisiin. Murto sanoi pääministereiden olleen
Kekkosen aikana joskus enemmän presidentin ”pääsihteereitä” vailla itsenäistä
roolia.
Murron mukaan 1966:n vaalit olivat ensimmäiset sellaiset, joissa pääministerin
nimi ratkesi suoraan vaaleissa: Rafael
Paasio. Ennen häntä olivat demaripääministereitä olleet jo Väinö Tanner ja Karl-August Fagerholm sekä Paasion jälkeen Mauno Koivisto, Kalevi Sorsa, Keijo Liinamaa ja Paavo Lipponen.
Vaikka eduskuntavaalit ovat nyt leimallisesti myös pääministerivaalit, ei tämä
ole heikentänyt parlamentarismia. Järjestelmä toimii hyvin. Blokkipolitiikkaa
ei harjoiteta, mihin merkittävästi vaikuttaa Keskustan sellainen politiikka,
että se kykenee liittoutumaan sekä oikeiston että vasemmiston kanssa.
Hallitusten vakaisuuden suhteen Suomi on 1960-luvun puolivälistä lähtien ollut
hyvässä asemassa. Pääministeriys on lujittunut sekä suhteessa eduskuntaan että
presidenttiin. Pääministeriltä itseltään vaaditaan kuitenkin enemmän kuin
joskus aikaisemmin, koska enemmistöhallitusten sisäinen toiminta vaatii häneltä
entistä enemmän ristiriitojen välittäjän roolia. Ei helppoa tule olemaan
Rinteelläkään.
Ainoan isomman ongelman saattaa tulevaisuudessa aiheuttaa kuitenkin se, jos valtapuolueet
”blokkaavat” Perussuomalaiset kaiken ulkopuolelle, mutta persut kuitenkin
nousisi suurimmaksi puolueeksi.
kari.naskinen@gmail.com