Uusi elokuva Ikuisuuden porteilla Vincent van Goghista ei ole
elämäkertaelokuva, vaan näkökulma taiteilijan ajatusmaailmaan ja
mielenkiintoisesti myös itse maalaamiseen. Ohjaaja Julian Schnabel oli itsekin kuvataiteilija ennen siirtymistään
elokuva-alalle ja tämä varmaan on tuonut elokuvaan läheistä kosketusta
taiteilijan työskentelyyn. Kyllähän se kuuluisa korvanleikkaaminenkin käydään
sanallisesti läpi, mutta fokus on kuitenkin van Goghin ajatusmaailmassa.
Mieluiten ulkona maalannut van Gogh tekee omanlaisiaan kuvia pelloista, puista
ja keltaisista auringonkukista. Katsoessaan luontoa hän sanoo: ”Minä näytän
ihmisille, jotka eivät tätä näe. Annan heille toivoa ja lohdutusta.” Samalla
hän kokee olevansa ikuisuuden porteilla ja miettii, että kyllä olemassaololle
on jokin syy.
Vincent van Gogh asui ja maalasi viimeiset vuotensa Etelä-Ranskassa Arlesissa
ja Auvers-sur-Oisessa, ja elokuva on kuvattu näillä seuduilla. Noilla pienillä
paikkakunnilla taiteilijaa pidettiin hulluna tai jos vähän lievemmin sanotaan,
niin kylähulluna. Hän itsekin tiesi tilanteen. Kun pappi kysyy häneltä, ovatko
kaikki maalarit hulluja, van Gogh vastaa, että vain suuret ovat.
Elokuva on paljolti van Goghin sisäistä monologia. Käsikirjoituksen on tehnyt
yksi suuri, Jean-Claude Carriére (s.
1931), jonka filmografiaan kuuluvat mm. dialogit Luis Bunuelin Kamarineidon
päiväkirjaan (1964), Päiväperhoon (1967)
ja Porvariston hillittyyn charmiin (1972)
sekä käsikirjoitus Volker Schlöndorffin Peltirumpuun (1979).
Schnabelista ja Carrièresta huolimatta elokuvan tekee lopulta erinomaiseksi van
Goghia esittävä Willem Dafoe. Hänen
menemisensä van Goghin nahkoihin vaikuttaa niin syvältä, että tätä paremmin on
tätä roolityötä vaikea kuvitella. Dafoesta tekee mieli sanoa kuin Paul Gauguin van Goghin taiteesta:
”Maalattu todellisuus on omaa todellisuuttaa.” Myös Dafoe on niin ”todellinen”
van Gogh, että ulkonäköä myöten Dafoe on kuin valkokankaalle herätetty van
Gogh. Eikä haittaa, vaikka Dafoe oli elokuvaa tehtäessä 62-vuotias (van Gogh
oli kuollessaan 37).
Dafoe on tehnyt pitkän uran. Hauska yhteensattuma elokuvien nimissä on, että
hänen ensimmäinen sivusivuroolinsa oli Michael
Ciminon elokuvassa Portti ikuisuuteen
(engl. Heaven´s Gate, 1980). Van Gogh -elokuvan englanninkielinen nimi on At Eternity´s Gate.
Dafoe on kasvoiltaan kuin ”kivestä veistetty” ja siksikin hän on aina sopinut
hurjiin rooleihin. Jeesuskin hän on Martin
Scorsesen Kristuksen viimeisessä
kiusauksessa (1988). Nyt papin kanssa keskustellessaan van Gogh vertaa
itseään hieman Jeesukseenkin, ja aihe on tuttu van Goghille, sillä hän oli
syntynyt pappisperheeseen ja nuorempana saarnasikin metodistikappelissa.
”Jumala on luonto ja luonto on kauneus”, sanoi vanGogh.
Elokuvassa van Gogh miettii, että haluaa löytää maalauksissaan sellaisen uuden
valon, jota ei vielä ole nähty. Elämä on tarkoitettu kylvämiseen, mutta sadon
saavat korjata myöhemmin tulevat. Tarkoitti siis, että oli aikaansa edellä.
Elokuvassakin on yritetty löytää jonkinlaista uutta valoa käyttämällä
nykymuodin mukaisesti tahallaan heiluteltua käsivarakameraa. Tuntuu
tekotaiteelliselta pelleilyltä, mutta onneksi tämä ei kata koko elokuvaa.
Sekin on ihmeellistä, että silloin kun valkokankaan kuva on ikään kuin van
Goghin silmin nähtyä, se on alareunastaan sumea. Onko olemassa sellaista
tietoa, että van Goghin silmissä oli tällainen vika, joka aiheutti häiriön
näkökenttään? Välillä onkin rauhoittavaa, että heiluvan tai sumean kuvan
sijasta valkokangas onkin vain musta, mutta van Goghin monologit kuuluvat.
kari.naskinen@gmail.com