Balkanin alueen vuosisatainen ja pitempikin suru näkyy Odysseuksen katseessa ja
kokemuksissa Theo Angelopouloksen elokuvassa,
jossa omaa Odysseuksen retkeään tekee kreikkalaissyntyinen elokuvaohjaaja ”A”. Odysseuksen katse (1995) on yksi
1900-luvun lopun hienoimpia elokuvia, jonka vihdoin löysin dvd:nä, kun olin sen
toista näkemistä tavoitellut yli 20 vuotta. Se on myös Angelopouloksen retki
sotien särkemällä Balkanilla, joka tuo pintaan muistot hänen omista kokemuksistaan
Kreikan sotilasjuntan ajoista.
A on Harvey Keitel, joka palaa
Yhdysvalloista etsimään Manakiasin veljesten kadonneita filmejä kaukaa
historiasta. Keitelin roolinimeä ei elokuvassa mainita, mutta rooliluettelossa
hän on A, mistä Angelopoulos sanoi: ”A on aakkosten ensimmäinen kirjain, alku.
Jokainen elokuvantekijä muistaa sen ensimmäisen kerran, kun on katsonut kameran
etsimen läpi. Se ei ole niinkään elokuvan löytämisen hetki, vaan maailman
löytämisen. Mutta sitten tulee myös hetki, jolloin elokuvantekijä alkaa epäillä
omaa kykyään nähdä asioita, koska ei tiedä, onko hänen katseensa oikea ja
viaton.”
A aloittaa matkansa ottamalla taksin Kreikan puolella ja pääsee sillä Korcen
kaupunkiin Albaniaan. Sieltä matka jatkuu eteenpäin ja taksikuski sanoo: ”Me
olemme kuolevia ihmisiä. Olemme kulkeneet ympyrää, en tiedä montako tuhatta
vuotta täällä murtuneiden kivien ja patsaiden keskellä – mutta me kuolemme, ja
paras niin ja nopeasti, koska tuska tekee kipeää.”
Vavahduttava patsaskohtaus tapahtuu A:n matkalla Bulgariassa. Kun elokuvan
tapahtumat sijoittuvat loppuvuoteen 1994, on yhden ikeen alta juuri päästy. Proomuun
lastataan 35 metriä korkea Leninin patsas
paloiteltuna ja kun proomu liikkuu, rannalla olevat ihmiset tekevät
ristinmerkkejä. Uudet vaikeudet ovat kuitenkin alkaneet, sillä jonkin matkan
päässä on jo Jugoslavian hajoamissota käynnissä.
A jatkaa matkaansa; Skopjen, Monastirin, Bukarestin ja Belgradin kautta hän
päätyy elokuvan lopussa Sarajevoon. Siellä kadulle vapautuu mielisairaalan
potilaita, kun hoitajat ovat lähteneet pommituksia pakoon. Ketkä niitä hulluja todellisuudessa
ovat…? Kun Angelopoulos alkutekstien yhteydessä siteeraa Platonia, niin tähän kohtaan sopii hyvin se Platonin toteamus, että
valtiota pitää hoitaa retoriikan ja suostuttelun sijasta järjellä ja
viisaudella. Balkanilla suostuttelu on ollut pääasiassa pakottamista.
Toivo kuitenkin elää. Puistossa aidan takana soittaa orkesteri, tulee mielleyhtymä
Auschwitzin leiriorkesteriin. Joissain raunioissa nuoret esittävät näytelmää,
jossa meneillään on kaunis kosintakohtaus. Puistossa on myös lapsiperheitä. Sää
joulukuun alussa on kylmä ja hyvin sumuinen. Sitten puistossa kuuluu kovia
komentosanoja ja niiden jälkeen useita laukauksia.
Oma henkilökohtainen tragedia liittyi Odysseuksen
katseen tekemiseenkin. Sarajevon kirjastonhoitajan roolin aloittanut Gian Maria Volonte kuoli 61-vuotiaana joulukuussa
1994. Hänen tilalleen saatiin Erland
Josephson. Theodoros Angelopoulos puolestaan sai surmansa 2012 kännissä
olleen moottoripyöräpoliisin yliajamana Pireuksessa 72-vuotiaana. Samana vuonna
kuoli Josephson 88-vuotiaana.
Harvey Keitelillä itselläänkin on juuret niillä seutuvilla, sillä hänen äitinsä oli
romanialainen. A eli Odysseus on elokuvantekijä, joka edelleen etsii vanhoja
filmejä. Hän tietää, että valo- ja elokuvat ovat todellisuuden tallentajia ja
paljastajia. Joitain pätkiä hän löytääkin.
Omaa pienimutoista odysseiaani minäkin olen Angelopouloksen elokuvien takia
tehnyt. Nähtyäni aikoinaan Odysseuksen
katseen lisäksi Mehiläishoitajan (1986),
Usvaisen maiseman (1988) sekä Ikuisuuden ja päivän (1998) piti saada
lisää. Turistimatkalla Ateenassa löysinkin kirpputoreilta tai vastaavilta monta
sellaista vhs-elokuvaa, joita Suomessa ei ollut nähty. Ne olivat kuitenkin niin
tuhanteen kertaan kelattuja, että niiden pätkivästä ja naarmuisesta kuvasta en paljon
kostunut. Nyt sain uuden dvd-boksin mukana kolmen tutun elokuvan lisäksi The Weeping Meadowin (2004). Etsintä on
kannattanut.
kari.naskinen@gmail.com