perjantai 7. huhtikuuta 2017

Ford pelasti Harley-Davidsonin?

Kutoskanavalta tuli sarjaelokuva Harley ja Davidsonit, joka kertoo William Harleyn ja Davidsonin veljesten 1903 perustaman moottoripyörätehtaan alkuvuosikymmenistä. Yksi kohta sarjassa oli sellainen, että se pani minut kirjastoon etsimään asian todenperäisyyttä. Elokuvassa nimittäin esitetään, että Ford keksi Harley-Davidsonin valmistettavaksi kolmipyöräisen Servi-Carin. Ford myös otti tuon uudenlaisen moottoripyörän myyntiin omiin liikkeisiinsä ja tällä tavoin oikeastaan pelasti moottoripyörätehtaan konkurssilta suuren laman aikana.

Elokuvassa sopimuksen Ford Motor Companyn puolesta tekee Henry Fordin poika Edsel Ford, joka toimi yhtiön pääjohtajana 1919-43. Kirjaston monista Harley-Davidson-kirjoista en vahvistusta tälle tiedolle kuitenkaan löytänyt. Kirjastokäynnin jälkeen menin nettiin, ja siellä sanottiin jollain keskustelusivustolla, että Ford yritti peräti ostaa Harley-Davidson Motor Companyn.

Servi-Car oli joka tapauksessa pelastus. Harley-Davidson oli 1929 valmistanut 24 000 moottoripyörää, mutta lokakuussa Yhdysvallat syöksyi suureen lamaan. New Yorkin pörssi romahti, teollisuustuotanto alkoi vähentyä ja työllisyysluvut nousivat seuraavina vuosina korkealle. Vuonna 1933 Harley-Davidsonin kannatti valmistaa enää 3700 moottoripyörää. Tuohon vaiheeseen tuli Servi-Car.

Se oli 750-kuutioisella moottorilla varustettu moottoripyörä, jonka takaosan muodosti ”kuljetuslaatikko”. Kun kauppaliikkeillä, korjaamoilla ja muilla liiketoiminnan aloilla ei laman iskettyä ollut varaa kalliisiin kuorma- tai pakettiautoihin, ne hankkivat kuljetustarpeisiin Harley-Davidsonin tavarankuljetusmoottoripyöriä. Myös poliisilaitokset ostivat niitä kalliidenhenkilöautojen sijasta. Servi-Carissa oli myös vetoaisa, jolla esim. rikkoutuneita autoja voitiin hinata korjaamoille.

Servi-Car oli siis suurmenestys. Sen tuotanto loppui vasta 1975.

Yksi lamasta johtuva asia oli sekin, että Harley-Davidson myi 1935 valmistuslisenssin japanilaiselle Sankyo-yhtiölle, joka alkoi rakentaa Harrikoita Rikuo-nimellä. Nimi tarkoittaa teiden kuningasta. Yksi tällainen harvinaisuus on Lahden moottoripyörämuseossa, jonka omistaja on nimeltään passelisti Riku Routo.

Lauantaina 8.4. tulee puolestaan Neloskanavalta elokuva Harley Davidson ja Marlboro-mies (1991), mutta sillä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä Harley-Davidsonin kanssa. Mickey Rourke vain esittää Harley Davidson -nimistä roistoa, ja Marlboro-mies on Don Johnson. Suomessa elokuvaa on esitetty nimellä
Moottoripyöräcowboyt.

kari.naskinen@gmail.com