lauantai 12. lokakuuta 2013

Speedway loppui Lahdesta



Lahtelaisen moottoriurheilun menestyksekkäin laji on ollut speedway. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä lajin harrastaminen Lahdessa on kuitenkin nyt loppu. Pipon radalta kuuluu liikaa melua. Päätöksen perusteina olivat vanhat melumittaukset, joiden jälkeen speedwaypyöriin on asennettu aikaisempaa tehokkaammat äänenvaimentimet, mutta tämä tosiasia ei tilannetta enää muuksi muuta, vaan speedwayharrastus Lahdessa loppuu. Jos haluaa speedwayta ajaa, lähin rata löytyy Hyvinkäältä.

Toiminta Pipon 340 metriä pitkällä speedwayradalla alkoi 1980 sen jälkeen, kun ajajat oli häädetty Kärpäsen koulun kentältä. Lähtö Kärpäsestä oli kuitenkin jo iso muutos, sillä vaikka harrastus jatkui, niin kilpailujen katsojamäärät romahtivat. Salpausselän Moottorikerhon ajajat silti jatkoivat entiseen malliin ja suomenmestaruuksia tuli edelleen.


Lahtelaisten SM-tilastot ovatkin komeat. Matti Olin voitti henkilökohtaiset SM-kullat 1967, 1968, 1971, 1972, 1973 sekä Ari Koponen 1983, 1985 ja 1987. Parispeedwayn mestarit ovat 1974 Matti Olin – Markku Helminen, 1981 Ari Koponen – Veijo Tuoriniemi, 1988 Roy Malminheimo – Janne Moksunen, 1996 Roy Malminheimo – Marko Hyyryläinen – Esa Reijo. Muut SsMK:n mitalistit ovat Aulis Tuominen, Ilkka Helminen, Esko Koponen, Hannu Känkänen, Heikki Ahonen, Veli-Pekka Kunelius, Olli Tyrväinen ja Janne Koivula.

Tänä vuonna oli SsMK:n Jiri Nieminen SM-speedwayssa seitsemäs.


Joukkueena Lahden Haukat oli Suomen paras heti 1954, kun joukkuemestaruudesta ensimmäisen kerran ajettiin.


Merkittävä tapaus oli myös, kun Matti Olin ensimmäisenä suomalaisena pääsi ajamaan Englannin kovaan ammattilaisliigaan Coventry Bees -joukkueessa vuonna 1974. Joukkuekaverina oli mm. ruotsalainen Olle Nygren, viisinkertainen MM-finalisti (pronssilla 1954).


Talvella ajettiin tietenkin jääspeedwayta. Huippuvuosi oli 1968, jolloin SsMK otti kolmoisvoiton: 1) Juhani Taipale, 2) Matti Olin, 3) Esko Koponen.


Piposta huolimatta speedway elää Suomessa muuten hyvin, mistä on todisteena se, että Ratinan stadionilla Tampereella järjestetään toukokuussa 2014 speedwayn GP-sarjan osakilpailu.


Speedwayn ”lähisukulainen” maarata-ajo puolestaan on edelleen Joonas Kylmäkorven heiniä, sillä nyt hän on voittanut maailmanmestaruuden neljänä vuonna peräkkäin. Maarataa ajetaan noin kilometrin pituisilla radoilla, Suomessa lähinnä raviradoilla.


kari.naskinen@gmail.com