sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Lahden kaupunginteatterin ja -orkesterin otettava vastuu Lahden oopperasta

Tampereen oopperan Tannhäuserin viimeinen esitys on keskiviikkona 14.3. ja ensi vuoden tuotannon Madama Butterflyn lipunmyynti on jo alkanut. Tannhäuserin nimiroolissa laulaa Metropolitanissakin esiintynyt Richard Decker ja Butterflyn pääsolisti tulee olemaan Soile Isokoski.

Lahdessa Trubaduurin (kuva) esitykset ovat nyt loppuneet, mutta tulevaisuudesta ei kai ole hajuakaan. Jostain kuulin, että Lahden ooppera ry:n rahatilanne on heiveröinen, joten seuraavan oopperan tekeminen on taas kiikunkaakun.

Tampereella vuotuisesta oopperatuotannosta vastaa Tampere-talo, jonka kaupungilta saamaan miljoonien toiminta-avustukseen kuuluu korvamerkittynä 190 000 euroa oopperaa varten. Jotenkin näin sen pitäisi mennä Lahdessakin. Kun Lahdesta edelleen halutaan puhua kulttuurikaupunkina huolimatta ammattikorkeakoulun aikomuksesta lopetella taideaineiden
opetusta, niin oopperatoiminnan ei pitäisi olla pienen, köyhän harrastajayhdistyksen harteilla. Kaupungin vuosiavustus Lahden oopperayhdistykselle on tonnin, pari.

Lahdessa on oopperaa tehty nykyisin joka toinen vuosi. Vastuu tämän toiminnan jatkumisesta olisi siirrettävä Lahden kaupunginteatterille ja kaupunginorkesterille. Toriparkkia varten otettavaa pankkilainaa vain vähän suuremmaksi ja ohjataan siitä siivu oopperatuotantoon. Toriparkkiahan tarvitsevat myös teatteritalossa kävijät, koska teatterin oma parkkipaikka on liian pieni, ja sitten varsinkin vieraspaikkakuntalaiset pysäköivät verotoimiston parkkipaikalle, jossa saavat lapun tuulilasiin.

Tampereen Tannhäuser on hyvä. Hannu Linnun johtama iso orkesteri soittaa Wagneria upeasti. Jo varttitunnin alkusoitto antaa ymmärtää, että viritys on kohdallaan. Erinomaisesti soitti Lahdenkin kaupunginorkesteri Trubaduurissa, mutta eihän Verdi koskaan mahtavuudessa vedä vertoja Wagnerille. Tampereen oopperan kuoro on myös korkealaatuinen; solisteista ykkönen on tällä kertaa basso Mika Kares.

Lahti on vertailussa parempi lavastusten osalta. Tannhäuserin lavastus on hieno, ei mitään vikaa, mutta kun Tampere-talossa ei ole täydellistä teatteritekniikkaa, niin lavastuksessa joudutaan aina tyytymään kompromisseihin.

Tannhäuserin on ohjannut Vilppu Kiljunen. Muuten oikein hyvä, mutta täysin tarpeetonta on tuoda 1200-luvun tapahtumat nykyaikaan mukamas sillä, että Wartburgin linnan laulujuhlilla käytetään mikrofoneja (ei oikeasti, vaan rekvisiittana) ja että Gabriel Suovanen kuvaa Elisabet Stridiä videokameralla.

kari.naskinen@gmail.com