Pirelli Motorsportin johtaja Paul Hembery on sanonut, että renkaiden ominaisuuksia muuttamalla tähdätään tänä vuonna siihen, että kilpailut olisivat entistä suurempia spektaakkeleja. Tähän päästään sillä, että renkaat kuluvat aikaisempaa nopeammin.
"Kuljettajat ja autot ovat aina shown tähtiä, mutta tahdomme tuoda renkaat enemmän esille. Renkaat tulevat tänä vuonna olemaan enemmän keskustelunaiheena", sanoo Hembery.
On tämmä kummaa autourheilua. Pyritään keinotekoisesti saamaan jokin osa-alue niin huonoksi, että se tekee ajamisen vaikeaksi. Tällaisella ajattelulla ei ole mitään tekemistä moottoriurheilun perusperiaatteiden kanssa. Varsinkin F1 on aina edustanut autotekniikan korkeinta astetta, on kehitetty autoja uusien innovaatioiden avulla mahdollisimman hyviksi, ja paljon näitä "laboratorio-olosuhteissa" aikaansaatuja asioita on myöhemmin siirretty tavallisiin autoihin. Nyt sen sijaan renkaiden kanssa pelleilemällä tavoitteena on ikään kuin tehdä autoista huonompia, jotta saataisiin parempi show. Pitäisikö Tunturiralli ajaa kesärenkailla, niin saataisiin parempi show?
Kyseenalaiseksi tämän tekee sekin, että renkaita huonontamalla aiheutetaan vaaratilanteita. Kun joudutaan ajamaan nopeasti kuluvilla renkailla, turvallisuusriskit kasvavat.
Jos F1 haluaisi olla myös renkaiden osalta alan kärjessä, pitäisi päinvastoin käyttää renkaita, joita ei tarvitsisi kilpailun aikana vaihtaa ollenkaan. Tämä ei kuitenkaan ole shown kannalta edullista.
Nurinkurista on sekin, että säännöin ja sääntötulkinnoin torjutaan F1-tallien uusia keksintöjä. Tästä on esimerkkinä Red Bullin hieno diffuusori-idea. Se osoittautui erinomaiseksi, mutta se on nyt kielletty. Sama koskee monia muita kehitysideoita. Aerodynamiikka vaikuttaa oleellisesti F1-auton ominaisuuksiin, mutta sitä koskevia parannuksia on kilpatallien vaikea saada läpi.
Urheilullisesti hassu juttu on avattava takasiipi, minkä avulla pystyy ohituksen tekemään helposti. Näppärä keksintö kylläkin, mutta ei sillä mitään tekemistä kilpailullisuuden kanssa ole, koska jos vastustaja hyökkää, niin pitäisihän toisella olla aina mahdollisuus puolustautua.
McLAREN PARAS?
Jerezissä ja Barcelonassa ajettujen 12 testipäivän perusteella on autojen voimasuhteista vaikea sanoa mitään varmaa. Kun laskin jokaiselta testipäivältä "tallipisteet", niin tältä se näytti:
150 Sauber
144 Red Bull
140 Lotus
136 Toro Rosso
133 Force India
129 Ferrari
128 McLaren
122 Mercedes
88 Williams
38 Caterham
3 Marussia
0 HRT
Jerezissä eri päivien nopeimmat olivat Kimi Räikkönen (Lotus), Michael Schumacher (Mercedes), Nico Rosberg (Mercedes) ja Fernando Alonso (Ferrari). Barcelonassa vastaavasti Sebastian Vettel (Red Bull), Nico Hulkenberg (Williams), Pastor Maldonado (Williams), Kamui Kobayashi (Sauber), Romain Grosjean (Lotus) kahtena päivänä, Sergio Perez (Sauber) ja Räikkönen.
Jerezissä parhaan kierrosajan teki Räikkönen, Barcelonan ensimmäisellä jaksolla Kobayashi ja toisella Räikkönen. Näitä pienillä bensamäärillä ajettuja kierroksia ei kannata ottaa kovin vakavasti, mutta parempi tietenkin olla tässäkin vertailussa mieluummin ylä- kuin alapäässä. Pitkiä kilpailusimulaatioita eri tallit tekivät eri päivänä, ja kun kaiken mahdollisen tiedon siivilöi tähän nyt ennakkoveikkaukseksi, niin autona paras näyttäisi olevan McLaren. Toisena tulee Red Bull, kolmantena Mercedes, neljäntenä Ferrari, viidentenä Lotus ja kuudentena Sauber.
Henkilökohtaisessa mestaruuskilpailussa vahvoilla on Vettel, koska hän on selvästi Red Bullin ykköskuski ennen Mark Webberiä. McLaren saattaa "kaatua" siihen, että Jenson Button ja Lewis Hamilton vievät toisiltaan pisteitä. Joka tapauksessa mestaruuteen ei ole mahdollisuuksia muilla kuin näillä kolmella.
kari.naskinen@gmail.com