tiistai 11. elokuuta 2009

Teknisen viraston hallintojohtaja kokeilee kiristystä

Lahden teknisen- ja ympäristötoimialan hallintojohtaja Jouko Seppälä sanoi eilen Lahden Radiossa, että sotaveteraanien ilmaisliput ja tämän kuun alussa voimaan tulleet opiskelijoiden halvemmat bussiliput poistuvat vuodenvaihteen jälkeen. Myös kaupunkilipun hinta nousee viisi euroa.

Onko Seppälä ollut haastattelua tehtäessä kännissä tai jotakin muuta vastaavaa? Seppälän mainitsemista asioista ei nimittäin päätä Seppälä eikä kukaan muukaan virkamies. Nämä asiat kuuluvat kaupungin tekniselle lautakunnalle ja kaupunginvaltuustolle.

Vai onko kysymys siitä, että teknisen viraston virkamiehet uhkailevat ja kiristävät? Seppälän mukaan rahaa ensi vuodelle on 800 000 euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Kaupungin ensi vuoden talousarviota ei kuitenkaan vielä ole tehty.

Seppälän möläytys on törkeää taktikointia. Kaupungin kaikki hallintokunnat joutuvat säästökuurille, mutta ei ole Seppälän asia lähteä uhkailemaan juuri sellaisella asialla, mistä kaupungin päättäjät ovat saaneet eniten kiitosta pitkiin aikoihin.


Lahden sisäisessä linja-autoliikenteessä otettiin 1.8. käyttöön uusia, kaupungin tukemia lipputuotteita. Sisäisessä liikenteessä on nyt tasataksa eli koko kaupungin alueella on sama matkan hinta: myös Ahtialaan pääsee samalla kertamaksulla (2,90 euroa, ennen 3,40 euroa) ja samanhintaisilla sarjalipuilla kuin tähän asti muualle kaupungin alueelle. 40 matkan sarjalippu maksaa 77,70 euroa ja 20 matkan sarjalippu 38,90 euroa. Käytettävissä on edelleen myös edullinen 30 päivän lippu (53 euroa), joka oikeuttaa rajattomaan määrään matkoja 30 päivän aikana.

Nuorison (12-19-vuotiaat) ja opiskelijoiden käytettävissä on 90 päivää voimassa oleva 40 matkan lippu, jonka hinta on 50 euroa eli yhden matkan hinta on 1,25 euroa. Lasten lipun alaikäraja nousi neljästä seitsemään vuoteen.

Seuraavan vaiheen pitäisi olla, että eläkeläiset päästettäisiin matkustamaan lasten lipulla, tai mieluummin ilmaiseksi.

Kaupungin tavoitteena on valtuuston hyväksymän strategian mukaisesti panostaa joukkoliikennejärjestelmän kehittämiseen ja matkustajamäärien kasvuun, mikä mahdollistaisi taas palvelutason parantamisen. Seppälä ei ole perehtynyt kaupungin strategiaan.

kari.naskinen@gmail.com