perjantai 27. lokakuuta 2023

Naisia syytettiin huoraamisesta, mutta miehet saivat vapaasti paneskella


Irenestä sanotaan sotien jälkeen tehdyssä kuulustelupöytäkirjassa, että hän lähti saksalaisten mukana Norjaan, mutta ”ei kertonut katuvansa”. Tämä sanonta on nimenä Tommi Kinnusen romaanilla (2020) ja nyt myös näytelmällä, joka kiertää Suomea kuuden teatterin yhteistyönä. Irene on yksi naisista, jotka Lapin sodan päätyttyä palasivat vankileiriltä Norjasta kävellen yli 600 kilometrin matkan ensin Rovaniemelle ja sitten edelleen kotikonnuilleen. Vuosina 1945-48 Valpo kuulusteli 648:aa tällaista naista, jotka olivat lähteneet saksalaisten mukana Norjaan ja palanneet sieltä takaisin. Osan norjalaiset panivat laivaan Oslossa ja veivät vankileirille Hankoon. Näytelmän viisi naista pääsivät kuitenkin karkaamaan norjalaisilta jossain vaiheessa ja tulivat jostain aivan pohjoisesta Suomen puolelle. Ei ole tietoa, paljonko tällaisia jalkapatikassa kotiin palanneita naisia oli.

Lapin sodassa Pohjois-Suomessa oli yli 200 000 natsisotilasta. Rakkausseikkailuja suomalaisten naisten kanssa syntyi, ja kun saksalaiset lopulta joutuivat pakenemaan Suomesta, heidän mukanaan lähti tuhatkunta naista Norjaan tai Saksaan. Kaikkien naisten motiivina ei ollut rakkaus, vaan jotkut lähtivät työnhakuun, jotkut pelosta Neuvostoliittoa kohtaan.

Tällä hetkellä näytelmä menee Lahden kaupunginteatterissa. Yksi viidestä naisista on raskaana – samassa suhteessa suomalaisnaiset tulivat raskaaksi saksalaisille todellisuudessakin. Nainen ei teetä aborttia, vaan sanoo, että ei tunne häpeää eikä koe tehneensä syntiä, vaan hänelle on tapahtunut kauneinta, mitä hänelle koskaan on tapahtunut.

”Jos meitä jostain syytetään, niin syyttäkööt samasta myös miehiä”, sanoo yksi naisista. Naisia haukutaan huoriksi, mutta miehet eivät saa syytöksiä, vaikka paneskelevat naisia ihan vain huvikseen ja himokseen, lisäksi ovat moninkertaisia murhaajia, sekä saksalaiset että suomalaiset.

Pohjoisen naiset rakastuivat suomalaisten aseveljiin saksalaisiin. Sitten sotapolitiikka kuitenkin muuttui, kun Suomi oli päässyt rauhaan Neuvostoliiton kanssa ja se määräsi Suomen armeijan ajamaan saksalaiset pois maasta. Naiset eivät voineet käsittää, että rakas Werner muuttui yhdessä yössä natsisiaksi, jota ei saanutkaan rakastaa. Kuusamolainen Tommi Kinnunen on kertonut tarinan, että Kuusamossa yksi Norjasta palannut nainen oli häväisty, riisuttu alastomaksi ja kuljetettu ympäri kylää.

Käsiohjelmana on vain A-nelonen, henkilöluettelo tekijöistä, mutta olisi hyvä tietää, miten näytelmä otettiin vastaan Berliinissä, jossa se sai ensiesityksensä viime kesänä Heimathafen Neukölln -teatterissa. Sieltä esitys on jatkunut Kouvolan, Turun ja Lahden teattereissa, ja ensi vuoden puolella matka jatkuu Tampereen, Seinäjoen ja Hämeenlinnan teattereihin. Näytelmä on kova. Miinoitetut tiet, poltettu Lappi, pelko, häpeä, traumat, syyllisyys, romuttuneet unelmat, nälkä ja vilu ja lopulta tuomitseminen. Mikko Roihan ohjaus pienelle Eero-näyttämölle on myös ahdistava, koska tilaa on vähän. Suurempi näyttämö antaisi varsinkin sille 600 kilometrin talsimisosuudelle paremman mahdollisuuden visuaaliseen näyttävyyteen. Ehkä pienempi näyttämö on kuitenkin valittu siksi, että teatterista toiseen siirtyvät lavastukset ovat hyvin pienimuotoiset.

Näyttelijät ovat mukana olevista teattereista:
Mari Turunen (Tampere), Liisa Peltonen (Hämeenlinna), Mari Pöytälaakso (Seinäjoki), Tiina Winter (Kouvola), Ulla Koivuranta (Turku) sekä matkan varrella ja perillä eri miesrooleja esittävä Jari-Pekka Rautiainen (Lahti). Sillä tavalla kevyesti rooleihin on kuitenkin menty, että vankileirillä kaljuiksi ajetut naiset tekevät itsensä kaljuiksi vain sukkahousun tukkansa päälle vetäen. Todenmukaisuus kärsii, vaikka joutuu kai tämän ymmärtämään, mutta silti… ei olla aivan tosissaan, metodi on vajavainen. On tämä silti parempi esitys kuin Kinnusen Neljäntienristeys-romaaniin perustunut hosuva esitys 2019.


Tämä on
Berliinissä asuvan Mikko Roihan neljäs tällainen Berliinistä kiertueen aloittanut ja hänen dramatisoimansa näytelmä, edelliset olivat Orvokki Aution Pesärikko (2017) sekä Maria Jotunin Miehen kylkiluu (2018) ja Kultainen vasikka (2020).

kari.naskinen@gmail.com