Mikko Jurkka (vas.), Tomi Enbuska, Tuomas Korkia-Aho, Laura Huhtamaa (kuva: Tommi Mattila) |
”Niin muuttuu maailma, Eskoni”, sanoo Eskon isä pojalleen Nummisuutareiden alussa Lahden kaupunginteatterissa. Niin muuttuu ja siksi on hyvä, että 150 vuotta vanhaa näytelmääkin on muutettu enemmän nykyaikaan istuvaksi. Aleksis Kiven kieltä ja tapahtumia sinänsä ei ole muutettu, mutta heti lähtö on uudella tavalla vetävä, kun Esko selittää asiaansa katsojille kännykän kautta puhuen ja isolle kankaalle heijastettuna. Välillä puhe muuttuu nykynuorison diggaamaksi räpiksi. Esko on kuitenkin se sama Esko kuin ennenkin. Edellisen kerran Lahdessa 1999 oli Eskona Hannu-Pekka Björkman ja nyt Tuomas Korkia-Aho. Molemmat aivan mainioita, mutta Korkia-Aho edustaa kyllä selvästi tätä oman aikamme selfie- ja instagram-jengiä.
Lahdessa
Nummisuutarit
on
viimeisten sadan vuoden aikana esitetty kymmenkunta kertaa, edellisen
kerran Nastolan Pisarateatterin toimesta Taarastin taidekeskuksessa
kesällä 2022. Samuli
Reunasen nyt
isolle Juhani-näyttämölle ohjaama esitys on värikäs ja
vauhdikas, mutta Esko on edelleen se sama
suomalainen
mies, joka on tehty rehellisyydestä ja sisusta. Eskolla on
yksinkertaista maalaisjärkeä, jonka mukaan asiakirjat ovat totta ja
ne pitävät. Toisaalta jonkinlainen maalaistyhmyys estää häntä
älyämästä, että on myös valeita ja huijauksia, enemmän kuin
150 vuotta sitten, jolloin huijaripukeilla ei ollut käytettävissään
sellaisia digitaalisia apuvälineitä kuin nykyisillä.
Samuli
Reunanen on tuttu tekijä Lahden kaupunginteatterissa, sillä
aikoinaan hän Kärkölässä asuessaan ohjasi täällä useita
näytelmiä, joista parhaiten jäi mieleen Dostojevskin
Rikos
ja rangaistus
(2006). Nyt Reunanen irrottelee ennen väliaikaa olevassa
hääjuhlakohtauksessa niin railakkaasti, että on helpotus päästä
kahville ja vessaan pakoon sitä riehakkaan sekavaa menoa, mekastusta ja
rokkimelua. Varsinaista typeryyttä ohjauksessa edustaa se, että isä ja lukkari
tatuoivat naimaluvan Eskon takapuoleen, minkä jälkeen Esko näyttää
tätä ”asiakirjaa” kaksi kertaa meille katsojille. Väliajan
jälkeen siirryinkin istumaan katsomon takaosaan, jos sattuisi, että
Esko esittelisi persettään vielä toisellakin jaksolla.
Väliajan
jälkeen meininki rauhoittuu ja on esityksen parempi osa. Se alkaa
hyvällä kohtauksella puolimatkan
krouvin karaokeillasta. Sen jälkeen Esko ja Mikko Vilkastus tulevat
metsäksi muuttuneelle näyttömälle ulkoa sen takaseinän avatusta
isosta ovesta. Edellisen kerran tällainen kohtaus toteutettiin, kun
Raija-Sinikka
Rantala ohjasi
Täällä
Pohjantähden alla 1989.
Mutta niin maailma muuttuu: silloin ovesta näkyi Kannaksenkadulle,
mutta nyt siellä on Tunnelikatu. Mikko
on kuitenkin
huono ihminen ja jättää Eskon yksin metsään lähtiessään itse
asioille Lidliin.
Modernia
teatterikäsitystä edustaa taas kerran se, että miesten ja naisten
roolit sekoitetaan, nyt Mikko Vlkastusta esittää Liisa
Vuori.
Kumma juttu, että Helsingissä mesotaan, jos transua ei teatterissa
näyttele oikea transu tai saamelaista saamelainen – täällä
enemmän maalla saa nainen kuitenkin näytellä miestä.
Näyttelijät
ovat joka tapauksessa erinomaisia. Tuomas
Korkia-Ahossa
on niin aidontuntuista hyväsydämisyyttä ja
oikeudenmukaisuudentajua,
että hänen
petkuttamisensa naima-asiassa on todella iso vääryys. Hyvä ihminen on myös isä
Topias Mikko
Jurkka,
jonka möreä-äänisestä puheilmaisusta ei saa selvää silloin, kun hän vääntää sitä väkinäisesti komedialliseksi. Eskon viinaanmenevä
velipoika
Iivari on taas outo, sillä Tuomas
Enbuska puhuu
nenäänsä honottaen; katsoin hänen olevan kotoisin
Pellosta, mutta eivät kai lappalaisetkaan tuolla tavalla ääntele,
eivätkä känniläisetkään.
Karrin talon isäntää,
merimies Nikoa ja karaokemestaria esittää monipuolisuusnäyttelijä Tapani
Kalliomäki,
joka lusmuilee selville vesille kaikista tilanteista, on pääsyyllinen
myös muiden väärinymmärrykseen naimakaupoissa. Naisten
rooleissa Laura
Huhtamaa, Lumikki Väinämö, Nenna Tyni ja
Annukka
Blomberg saavat
vähemmän tilaa, kun feminismi kuitataan Mikko
Vilkastuksen roolilla.
Käsiohjelmassa Samuli Reunanen
vääntää meille rautalangasta, että polttopisteessä on ”nuori
ihminen, joka kaikesta sielustaan yrittää nousta omille siivilleen
ja lentää kohti valoa. Voi kunpa me osaisimme auttaa nuoret
siivilleen tässä myrskyävässä maailmassa.
Tilulii.”
Hienosti muotoiltu, mutta kyllä
Nummisuutareista edelleen
jää tätä teennäistä filosofointia vahvempana mieleen se tilulii. Tästä esityksestä myös Altti
Uhleniuksen (Janin
poika) musiikki, jota Martti
Peippo klanetillaan
esittää.
kari.naskinen@gmail.com