Kun atomipommi oli tuhonnut Hiroshiman, ensimmäisenä elävänä olentona sen jälkeen puski maasta matsutakesieni. Japanilaisena sienenä se varsinkin tunnetaankin, mutta kasvaa sitä Suomessakin, meillä se on nimeltään tuoksuvalmuska tai männyntuoksuvalmuska. Japaninkielinen nimi matsutake tulee sanoista matsu (mänty) ja take (sieni); näin siksi, että matsutake elää symbioosissa tiettyjen mäntylajien kanssa. En syö sieniä enkä ole niistä pätkääkään kiinnostunut, mutta kirjan Lopun aikojen sieni - elämää kapitalismin raunioissa (Tutkijaliitto, 2021) ostin kirjamessuilta, koska tiesin sen sisältävän paljon muutakin.
Yksi aihealue on luonnon ennallistaminen, joka nyt on hyvin ajankohtainen asia. Kalifornian Santa Cruzin yliopiston antropologian professori Anna Lowenhaupt Tsing oli kirjaansa varten käynyt Suomessakin Metsäntutkimuslaitoksella Parkanossa ja perehtynyt asioihin maastossakin. Matsutakejakin hän löysi, ja tapasi napapiirin tuntumasta luonto-oppaan, joka väitti löytäneensä vuonna 2007 tuhat kiloa matsutakeja. Jos totta, niin oli arvokas saalis, koska kuskattuna Japaniin niistä olisi saanut jopa tuhat euroa/kilo.
Suomea
koskevaksi aineistoksi professori oli löytänyt saksalaisen
metsänhoitajan Edmund
von Bergin raportin
vuodelta 1858. Sen oli Kustannusosakeyhtiö Metsälehti julkaissut
1995 ja siinä saksalaismies ihmetteli suomalaisten intoa metsän
hävittämiseen: ”Suomalainen elää metsässä ja metsästä, ja
niin kuin akka tarussa hän tappaa typeryyden ja ahneuden vimmassa
sen kanan, joka hänelle kultamunia munii.”
Suomessa
asiat ovat kuitenkin nyt paremmin kuin maailmassa yleensä. Metsälaki
säädettiin 1886 ja metsänhoito alkoi Suomessa. Maailmanlaajuisesti
tilanne sen sijaan on aika mahdoton, kuten Anna Tsing kirjoittaa:
”Käynnissä
olevaa metsien massatuhoa näyttää olevan mahdoton pysäyttää.
Kärsimään eivät joudu vain ne metsät, jotka pyyhitään
kartalta, kuten Kaakkois-Aasiassa on käynyt, vaan toistaiseksi vielä
pystyssä olevatkin.
Jos tällaiset tuhon tuulet piiskaavat kaikkia metsiämme, haluavat
kapitalistit sitten ne itselleen tai hylkäävät ne, haasteemme on
elää näissä raunioissa, niin rumaa ja mahdotonta kuin se
onkin.”
Eurooppa
sentään on näissä asioissa parhaimmistoa. Luontokadon
välttämiseen ja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen tähtäävää
lainsäädäntöä valmistellaan ja tullaan saattamaan voimaan
EU-tasolla. Eikä tämä koske vain metsiä, vaan
ennallistamisvelvoitteen piiriin tulee myös ”kaupunkivihreä”.
Kuntaliiton lakimies Minna
Mättö
kirjoitti Kuntalehdessä 11/2022, että kaupunkien
viheralueiden kokonaispinta-ala kasvaa vähintään kolmella
prosentilla vuoden 2021 kokonaispinta-alasta vuoteen 2040 mennessä
ja vähintään viidellä prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Samalla
on varmistettava,
että puiden latvuspeittävyys on vähintään 10 prosenttia vuoteen
2050 mennessä.
Näin
tulee varmaan käymään. Enemmän parannettavaa on kuitenkin
toisella puolella maapalloa. Kirjassa kerrotaan tapauksessa Borneolla
2010: ”Yhteisö asui isossa metsässä ja sen liepeillä. Sitten
tuli metsäyhtiö ja kaatoi puut. Kun koko metsä oli hakattu, yhtiön
miehet lähtivät ja jättivät jälkeensä läjän metsätyökoneita
ruostumaan. Asukkaat eivät enää saaneet elantoa sen paremmin
metsästä kuin yhtiöltäkään. He hajottivat koneet osiin ja
myivät ne romumetallina.”
Kapitalismi on kuin
tuollainen borneolainen metsätyökone suurrennettuna
jättiläispurkutraktoriksi, joka tasoittaa koko maapallon vastaamaan
omia vaatimuksiaan.
Anna
Lowenhaupt Tsingin
äiti
tuli
Kiinasta Yhdysvaltoihin heti toisen maailmansodan jälkeen 1949. FBI
valvoi häntä
tarkkaan mahdollisena
vakoilijoina. Anna
syntyi 1952, eikä äiti
opettanut Annalle edes kiinan kieltä ja teki kotona vain
amerikkalaista
ruokaa kuten lihamureketta, jotta mitään epäilyksiä ei olisi
syntynyt.
Perusteellisesti Anna
onkin amerikkalaiseen ja länsimaiseen maailmaan tutustunut:
Kapitalismi on järjestelmä varallisuuden keskittämiseksi.
Tehtaidenomistajat keskittävät varallisuuttaan uusiin
investointeihin ja niitä voi tehdä sitä enemmän mitä pienempää
palkkaa työläisille maksaa eli
mitä vähemmän kuin näiden tuottamien tavaroiden arvo on.
Omistajille kasautuu näin lisää sijoitusomaisuutta tästä
lisäarvosta.
Ironia
on nykyisin siinä, että kaikki ovat joka tapauksessa riippuvaisia
kapitalismista, mutta valtavalla määrällä ihmisiä ei enää ole
sellaista työtä, jollaista ennen kutsuttiin ”vakituiseksi
työsuhteeksi”. Nyt
puhutaan prekariaatista,
jolla tarkoitetaan tilapäisissä tai epätyypillisissä työsuhteissa
työskentelevien ihmisten luokkaa. Prekariaattia
edustavat myös ”pakkoyrittäjät”,
joista
on
tällaisia syntynyt
työnantajien ulkoistaessaan palkkatyötä ja sen lakisääteisiä
sosiaalikuluja, esim. eläkemaksuja. Myös
myyntiä varten sienestävät ja thaimaalaiset marjanpoimijat kuuluvat
prekariaattiin.
kari.naskinen@gmail.com