torstai 30. joulukuuta 2021

Linjoillamme on ruuhkaa, odottakaa ja maksakaa


Ostin netin kautta teatteriliput. Heti ne tulostettuani huomasin, että menivät väärälle päivälle, pitää vaihtaa. Vaihto ei kuitenkaan onnistunut tietokoneella, vaan piti soittaa Lippupistepalveluun. Aikani puheillepääsyä jonotettuani sain liput vaihdetuiksi. Nyt tuli puhelinlasku, josta näkyi, että tuo yksi lipunvaihtopuhelu tuli maksamaan yli kymmenen euroa.


Ovat keksineet tuottavan liiketoimintamallin. Se menee karkeasti havainnollistettuna näin: puhelinpalvelussa olevista kahdesta ihmisestä pannaan toinen pois, jolloin säästyvät yhden työntekijän palkkakulut; lisäksi sille jäljelle jätetylle työntekijälle tulee sen verran enemmän soittoruuhkaa, että jonotusmaksuista kertyy valtavasti lisää tuloja, tyhjästä.

Tämä on sitä digitalisaation siunauksellisuutta, josta paljon puhutaan. Ilmaisen Kela-taksinkin saa, kun maksaa tilauspuhelun, pankkiautomaatista ei enää saa kaikkia tietoja maksutta, vaikka meidät pankeista on häädetty niitä käyttämään, lentolipun tilaamisesta peritään useita kymppejä jne.

Kaikesta nyhdetään ja vedetään välistä. Äsken huomasin, että ravintolassa laskua kortilla maksettaessa maksupäätteeseen tuli teksti ns. tipistä. Se on kylläkin vapaaehtoinen, mutta moni varmaan ajattelee, että on kai noloa jättää tippi antamatta. Ennen jätin pöydälle tipin tarjoilijalle, mutta nyt tämän palkanlisän maksaminen vaikuttaa käskyltä. Etelämpänä Euroopassa tällainen tarjoilijalle annettava lisä kuuluu paremmin asiaan, koska siellä he työskentelevät kurjilla kiinteillä palkoilla.

Ennen kun ravintolan ovella oli vielä portsari, hänelle annettiin seteli lähdettäessä. Se ei varsinaisesti ollut tarkoitettu palkanlisäksi, vaan kohteliaisuudeksi, joka takasi paremmin sisäänpääsyn vaikka jononkin ohi taas seuraavalla kerralla.

Digitalisaatio lisääntyy koko ajan. Itsepalvelukassoja on tullut jo Lidlinkin myymälöihin, ja kirjastoissa toivotaan lainaajien hoitavan itse lainausoperaationsa digilaitteiden kanssa. Kun en niitä käytä, olen muutaman kerran sanonut kirjastovirkailijalle, että teidän työllisyydestänne minä tässä vain huolehdin.
Ennusteiden mukaan digitalisointi ja robotiikka korvaavat vuoteen 2030 mennessä yli 20 miljoonaa työpaikkaa maailmanlaajuisesti.

Sanotaan, että digitalisaatio parantaa tuottavuutta, pienentää kustannuksia ja lisää tehokkuutta. Yritysten kannalta näin on, mutta meidän asiakkaiden kannalta asia on toisenlainen. Eikä kaikilla edes ole älypuhelinta, jota näihin digipalveluihin tarvitaan.

Älypuhelin on jo terveyshaittakin. Lapsilla on havaittu silmäongelmia, koska katse on aamusta iltaan kännykässä. Lasten silmät menevät ikään kuin jumiin, koska katsotaan jatkuvasti muutaman kymmenen sentin päässä olevaan kännykän näyttöruutuun. Tilannetta on korjattava keinotekoisesti kaksiteholaseilla.

Digitalisaatio on tuonut mukanaan myös uudenlaisen rikollisuuden. Tietovarkaudet on lisääntynyt, kun ihmisten henkilökohtaiset tiedot ovat siirtyneet internettiin. Nettihuijaukset ovat jokapäiväisiä. Eikä koskaan tiedä, milloin yhteiskunnan ydintoimintoja menee pimeäksi, kun hieno tekniikka pettää.

Eipä silti, kyllä digitalisaatiosta paljon hyötyäkin on. Kun Helsingin ulkopuolella ei enää ole kunnollisia kirja- eikä levykauppoja eikä Anttilan dvd-hyllyjä, teen minäkin ne hankinnat verkkokaupoista.

kari.naskinen@gmail.com