Moottoripyöräilijöiden
aiheuttama meteli on vastoin kaikkea järkeä. Henkilöautojen
desibeliraja EU:n alueella on nyt 74 dB(A) ja vuonna 2024 se laskee
68:aan. Moottoripyörien kohdalla raja-arvo on nyt 103 dB(A).
Miksi
moottoripyörillä saa metelöidä yli yleisen äänenpaineen
turvallisuusrajan, joka on 85 desibeliä?
Moottoripyörä
on harrastajilleen luultavasti oikein mukava vehje. Niiden aiheuttama
häiriö on kuitenkin suuri. Tänä kesänä tämä on korostunut,
kun asuntojen ikkunoita ja parvekkeenovia on täytynyt pitää auki
sisäilman viilentämisen takia.
Kadut eivät ole
kilparatoja. Miksi liikennevaloista lähdetään täydellä kaasulla
ja äänellä, vaikka seuraaviin valoihin joutuu kuitenkin
pysähtymään? Moottori- ja motocrossradat ovat tällaista
hurjastelua varten. Moottoriurheilu on mielenkiintoinen laji ja
siihen moottoreiden äänetkin sopivat, mutta eivät mihinkään
muuhun.
Jos moottoripyörät pakotettaisiin siirtymään
sähkökäyttöisiksi, voisi kuitenkin tehdä sellaisen myönnytyksen,
että vanhoilla bensakoneilla saisi ajaa joulukuusta
maaliskuuhun.
kari.naskinen@gmail.com
maanantai 26. heinäkuuta 2021
Moottoripyörät muutettava pikaisesti sähkökäyttöisiksi
Sähkömoottorin edut ja
ongelmat polttomoottoriin nähden ovat hyvin tiedossa. Koska yksi
hyvä puoli on sähkömoottorien äänettömyys, pitäisi
moottoripyörien bensamoottorit mahdollisimman nopeasti kieltää.
Esimerkiksi rajaksi vuosi 2025, jonka jälkeen ei sallittaisi
rekisteröidä uutta eikä käytettyä moottoripyörää, ellei se
toimi sähkömoottorilla.