Euroopan viherpääkaupungiksi valittu Lahti
pääsee kohta eroon kaupungin läpi menevästä autoliikenteestä,
kun eteläinen ohitustie valmistuu. Kaupunkilehti Uusi Lahti kertoi
tällä viikolla, että Lahdessa on käynnistynyt uuden
liikennesuunnitelman teko kaupungin keskustaa varten. Tähtäys on
vuodessa 2030.
Vaikka en suunnitelman ideoista mitään tiedä, niin selvää on, että keskeisenä ajatuksena on yksityisautoliikenteen vähentäminen. Eikä tarvitse edes odottaa vuoteen 2030. Kun Mukkulankatu jo saatiin kutistetuksi, ei olisi yllätys, jos Vesijärvenkadun ajokaistojen vähentäminen neljästä kahteen tulisi taas esille, kuten Uusi Lahti toteaa.
Pieninkin askelin ja isompaa hälyä nostattamatta voidaan vihreää liikenneoperointia tehdä. Esimerkiksi käy Kulmakatu (kuvassa), jonka toiselta reunalta on päätetty poistaa parkkiruudut ja istuttaa niiden paikalle puita.
Autonomistajien elämää vaikeutetaan silläkin, että asukaspysäköintiluvan saamista on rajoitettu. Tällaisella luvalla sallittuja kadunvarsipaikkoja on merkittävästi vähennetty. Menkööt kalliimmilla taksoilla johonkin muualle.
Näitä päätöksiä tekee kaupungin tekninen ja ympäristölautakunta. Oli poliitikoilta taktisesti ovela veto, että ympäristöasiat yhdistettiin teknisiin asioihin, joihin liikenne oleellisesti kuuluu.
Kun eteläinen ohitustie valmistuu, se ilmeisesti poistaa Lahden keskustasta kokonaan itä-länsisuuntaisen autoliikenteen. Näin voidaankin Aleksanterinkatu ja muut samansuuntaiset kadut muuttaa kävelykaduiksi.
Punavihersuunnittelijoiden tavoite on, että henkilöautoilla ei juurikaan Lahdessa liikuttaisi. Tervetuloa tänne uusiksi veronmaksajiksi kaikki vihreät ja köyhät, joilla ei autoja ole.
kari.naskinen@gmail.com
Vaikka en suunnitelman ideoista mitään tiedä, niin selvää on, että keskeisenä ajatuksena on yksityisautoliikenteen vähentäminen. Eikä tarvitse edes odottaa vuoteen 2030. Kun Mukkulankatu jo saatiin kutistetuksi, ei olisi yllätys, jos Vesijärvenkadun ajokaistojen vähentäminen neljästä kahteen tulisi taas esille, kuten Uusi Lahti toteaa.
Pieninkin askelin ja isompaa hälyä nostattamatta voidaan vihreää liikenneoperointia tehdä. Esimerkiksi käy Kulmakatu (kuvassa), jonka toiselta reunalta on päätetty poistaa parkkiruudut ja istuttaa niiden paikalle puita.
Autonomistajien elämää vaikeutetaan silläkin, että asukaspysäköintiluvan saamista on rajoitettu. Tällaisella luvalla sallittuja kadunvarsipaikkoja on merkittävästi vähennetty. Menkööt kalliimmilla taksoilla johonkin muualle.
Näitä päätöksiä tekee kaupungin tekninen ja ympäristölautakunta. Oli poliitikoilta taktisesti ovela veto, että ympäristöasiat yhdistettiin teknisiin asioihin, joihin liikenne oleellisesti kuuluu.
Kun eteläinen ohitustie valmistuu, se ilmeisesti poistaa Lahden keskustasta kokonaan itä-länsisuuntaisen autoliikenteen. Näin voidaankin Aleksanterinkatu ja muut samansuuntaiset kadut muuttaa kävelykaduiksi.
Punavihersuunnittelijoiden tavoite on, että henkilöautoilla ei juurikaan Lahdessa liikuttaisi. Tervetuloa tänne uusiksi veronmaksajiksi kaikki vihreät ja köyhät, joilla ei autoja ole.
kari.naskinen@gmail.com