Bynesetin
kirkossa Trondheimissa on erikoisia seinämaalauksia. En löytänyt niistä kuvia, mutta selitys on norjalaisen Anne
B. Ragden romaanissa
Berliininpoppelit
(Tammi,
2007):
Yhdessä kalkkimaalauksessa itse paholainen istuu kyykyssä suppilon päällä. Suppilon suu on maassa makaavan pulleamahaisen syntisen suussa ja suppilon läpi pursuaa paholaisen ulostetta, joka on maalattu tummanruskeiksi pökäleiksi. Pirun on siivet ja yksinäinen kiertynyt pukinsarvi keskellä otsaa. Se virnistää katsoessaan syntisen paisuvaa mahaa.
Pahempaa kuin amerikkalaisten vesikidutus, jota elokuvissa nähdään. Bynesetin kivikirkko rakennettiin 1100-luvun lopulla ja maalaukset ovat peräisin 1400-luvulta. Maalaukset kuvaavat seitsemää kuolemansyntiä, jotka tässä versiossa ovat mässäily, ahneus, ylimielisyys, viha, haureus, kateus ja laiskuus. Maalausten yläpuolella on latinankielinen teksti, joka suomeksi menee: ”Sinun kuolemasi, Kristuksen kuolema, maailman kurjuutta, taivaan loistoa ja helvetin tulta sinun pitää ajatteleman.”
kari.naskinen@gmail.com
Yhdessä kalkkimaalauksessa itse paholainen istuu kyykyssä suppilon päällä. Suppilon suu on maassa makaavan pulleamahaisen syntisen suussa ja suppilon läpi pursuaa paholaisen ulostetta, joka on maalattu tummanruskeiksi pökäleiksi. Pirun on siivet ja yksinäinen kiertynyt pukinsarvi keskellä otsaa. Se virnistää katsoessaan syntisen paisuvaa mahaa.
Pahempaa kuin amerikkalaisten vesikidutus, jota elokuvissa nähdään. Bynesetin kivikirkko rakennettiin 1100-luvun lopulla ja maalaukset ovat peräisin 1400-luvulta. Maalaukset kuvaavat seitsemää kuolemansyntiä, jotka tässä versiossa ovat mässäily, ahneus, ylimielisyys, viha, haureus, kateus ja laiskuus. Maalausten yläpuolella on latinankielinen teksti, joka suomeksi menee: ”Sinun kuolemasi, Kristuksen kuolema, maailman kurjuutta, taivaan loistoa ja helvetin tulta sinun pitää ajatteleman.”
kari.naskinen@gmail.com