Otsikko on nimimerkki Irmari Rantamalan viimeisestä kirjoituksesta
Työmies-lehdessä 12.4.1918. Nimimerkin takana oli Algot Untola, joka
tunnettiin myös nimillä Algot Tietäväinen ja Maiju Lassila. Hän ei itse ollut
aseisiin tarttunut, mutta kynä osoittautui yhtä vaaralliseksi, kun hän ei sitä
alas laskenut. Kansalaissota ehti loppua, mutta kirjailija-lehtimiehen henki
meni 21.5.1918. Helsingin Sanomatkin
iloitsi tapahtuneesta: ”Eilen, tiistaina, ammuttiin suurta pahennusta
aikaansaanut yllyttäjä ja kiihottaja Maiju Lassila - Irmari Rantamala - Wilhelm
Untola hänen yrittäessään paeta vankilapaikasta. Vahtisotilaan luoti kaatoi
tämän Työmiehen kynäsankarin.”
Tuo murha sata vuotta sitten tapahtui, kun Untolaa oltiin siirtämässä
höyrylaivalla Santahaminaan teloitettavaksi.
Mukana laivassa olivat Untolan valkoiset kirjailijakollegat Eino
Railo ja Kyösti Wilkuna, jotka sitten pitivät peijaiset Untolan
teloittamisen kunniaksi nykyisen Kalastajatorpan paikalla olleessa kahvilassa.
Laivassa oli myös senaattori A.O. Kairamo.
Railosta tuli 1930-luvulla Suomen Pen-klubin puheenjohtaja. Maailmanlaajuinen
Pen-klubi oli perustettu 1921 turvaamaan kirjailijoiden sananvapautta. Railo
oli toista maata, mutta lähes oikeistodiktatuuria muistuttaneella 1930-luvun
alkupuoliskolla Suomen Pen-klubikin kulki omaa tietään. Wilkuna taas oli heimo-
ja suojeluskuntasoturi, joka jo 1913 toivoi runossaan ”sotaa ja verisiä
vaatteita”. Wilkunan kantti kuitenkin lopulta petti ja hän teki itsemurhan
1922.
Missään laillisessa oikeudessa ei Untolaa ollut tuomittu, eikä edes valkoisten
laittomissa kenttäoikeuksissa. Untola oli kuitenkin valkoisten kannalta
pahimmista pahin, loikkari. Hän oli kuulunut Suomalaiseen puolueeseen, mutta
oli 1916 liittynyt sosiaalidemokraatteihin ja alkanut julkisesti tunnustaa
uutta väriään ryhtyessään kirjoittamaan Työmies-lehteen. Eivätkä jutut
porvareita miellyttäneet, ne tulkittiin kansankiihotukseksi.
Viimeiseksi jääneessä kirjoituksessaan 12.4.1918 Untola otti esille aseiden
laskemisen omalla tavallaan: ”Miekan sijalle astuu rauhan ase särkemään ja
hävittämään niitä voimia, jotka ovat vielä miekalta säilyneet. Sosialistiseen
vallankumoukseen kuuluu luova rauhan työ, joka yksin voi vakiinnuttaa
aseelliset saavutukset.”
Laittoman kuolemantuomion takana oli Untolan entisiä puoluekavereita, ainakin
A.O. Kairamo ja K.A. Paloheimo, jotka istuivat KOP:n, Pohjolan ja
Kajaani Oy:n hallituksissa. KOP:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Kairamo
tunnettiin siitäkin, että hän ehdotti punavankien siirtämistä töihin Saksan
suolakaivoksille. Tämä suunnitelma tyssäsi tulevan presidentin K.J.
Ståhlbergin vastalauseeseen.
TIELLÄ SANANVAPAUTEEN
Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon 2017 sai Kansalliskirjaston verkkojulkaisu
”Tiellä sananvapauteen, suomalaisen sananvapauden ja sensuurin muistikirja”.
Siinä käsitellään laajasti myös Algot Untolaa, joka koko kirjoittajanuransa ajan tuki
ruohonjuuritason demokratiaa ja aktivoitui lehtikirjoittajana usein juuri
eduskuntavaalien alla. Vuosina 1903-08 hän tuki näkyvästi vanhasuomalaisten
reformipoliittista ohjelmaa ja vastusti vallassa olleita perustuslaillisia.
Eri nimimerkeillä ilmestyneet karnevalistiset, perustuslaillisten
kärkipoliitikkojen kustannuksella pilailleet pakinat jakoivat tuolloin
mielipiteitä puolesta ja vastaan. Untola kuitenkin korosti, ettei käynyt
kenenkään yksityishenkilön kimppuun, mutta vaati itselleen oikeutta puhua
virkamiesten ja poliitikkojen toiminnasta, koska sillä oli suora vaikutus
kansaan.
Vastineeksi perustuslailliset lehdet julkaisivat juttuja, joissa pakinoiden
kirjoittajaksi paljastuneen Untolan sivistystaso ja moraali kyseenalaistettiin.
Henkilöön menevä lehtikirjoittelu synnytti juoruja, jotka vaikuttivat
luotaantyöntävästi varsinkin vanhasuomalaisiin, konservatiivisiin
mielipidevaikuttajiin. Vuoden 1908 lopussa Untolan kirjoituksia alettiin vahtia
ja sensuroida Satakunta-lehden
toimituksessa.
Yhdessä Kokkola-lehden
pakinassaan Untola parodioi Eino Leinon runoa, jonka tämä oli
kirjoittanut Leo Mechelinin senaatin
valtaannousun kunniaksi. Toisessa yhteydessä Untola kritisoi suomenkielisiä
kirjailijoita reaalimaailman hylkäämisestä ja harhaantumisesta runouden
maailmaan.
Poleeminen tyyli oli Untolalle tietoinen valinta, mikä tähtäsi ilmaa
puhdistavan keskustelun käynnistämiseen. Kaunokirjallisessa tuotannossaan hän
pyrki suoran polemiikin sijasta vaikuttamaan vastustajiinsa piilotetun
kritiikin kautta.
Irmari
Rantamalan nimellä ilmestyneessä
esikoisteoksessaan Harhama (1909) tekijä pohti Leinon ja muiden
kulttuurilehti Päivän ympärille kokoontuneiden kirjailijoiden omaksumaa
aktivismin ihailua, nietzscheläistä moraalifilosofiaa ja dekadenttia
maailmankuvaa. Eino Leino oli
purevan ivallinen, kun hän sitten arvioi Harhaman erikoista kieltä,
tyyliä ja muotoa.
Jo tuolloin Untolan sananvapautta rajoitettiin, kun kustantajat karsivat
tekstejä. Myös lehtikirjoituksia lyhenneltiin. Lopulta hän siirtyi
sosialistisen Työmiehen
avustajaksi, koska muualla hän ei enää saanut ääntään kuuluviin.
Monessakohan kesäteatterissa esitetään tänä vuonna Maiju Lassilan Tulitikkuja lainaamassa (1910)? Tiistaina 22.5. se tulee televisiosta klo 13.20.
kari.naskinen@gmail.com