lauantai 4. elokuuta 2012

Ralli ei sytyttänyt Lahdessa vieläkään


Yli kymmenen vuotta sitten alkoi keskustelu Lahden kaupungin ja Jyväskylän MM-rallin järjestävän AKK:n kesken siitä, voisiko rallin ulottaa Keski-Suomesta myös Lahden seudulle. Hurjimmissa kaavailuissa puhuttiin jopa kilpailun keskuspaikan siirtämisestä Lahteen. Lopulta viime vuonna saatiin ralli ulottumaan Lahden seudulle, mutta nyt toisenakaan vuotena se ei kovin merkittävällä tavalla sytyttänyt lahtelaisia. Viime vuonna oli Jokimaan erikoiskoetapahtumaa seuraamassa noin 10 000 ihmistä, nyt silmämääräisesti arvioiden hieman vähemmän.

Lahden lähistöllä ajettavien pikataipaleiden määräkin väheni. Yhtenä syynä tähän oli AKK:n mukaan se, että asiat maanomistajien kanssa eivät sujuneet toivotulla tavalla. Jo kesällä 2002 AKK:n tekemässä Lahti-analyysissä oli todettu Lahden seudun ongelmiksi maanomistajat, lupakäytäntö ja valitukset. Jyväskylän seudulla tämä tilanne on toisenlainen. Hyväksi esimerkiksi käy ralliarkistossani oleva lehtileike, jossa Laukaan Lankamaan kyläseuran ja tiekunnan puheenjohtaja
Esa Eskonen kertoo, mitä ralli sille kulmakunnalle merkitsee:

”Rallipäivää odotetaan kuin joulua. Yhtenä vuonna Lankamaan erikoiskoe ei ollut rallin ohjelmassa. Tuntui kuin kylälle ei syksy olisi tullut ollenkaan.”


Maanomistajat saavat teidenkäytöstä korvauksen AKK:lta, minkä lisäksi kyläseura ja tiekunta myyvät katsojille makkaraa ja limsaa.


”Niillä rahoilla voi sitten osallistua vaikka kattoremontteihin, on tuota rallirahaa sen verran kertynyt. Ne rahat ovat osuuspankissa”, sanoi Eskonen Keskisuomalaisessa 22.8.2001.


Keski-Suomessa ralli on niin iso asia, että se koetaan enemmän kuin vain Jyväskylän asiaksi. Siellä kynnysrahan maksajina AKK:lle ovatkin kaupungin lisäksi Keski-Suomen maakuntaliitto ja Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy.


Keski-Suomessa tällainen maakuntahenki on selvästi korkeammalla kuin nuoressa Päijät-Hämeessä. Urheilussa tämä on viime vuosikymmeninä näkynyt myös siinä innostuksessa, mitä koko maakunnassa on tunnettu jääkiekkojoukkue JYPiä kohtaan. Koko maakunta on ylpeä JYPin menestyksestä. JYP on jopa valinnut peliasuihinsa Keski-Suomen maakunnan värit.


Päijät-Hämeessä ei vastaavanlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta ole. Tätä kuvaa sekin, että Lahden seudulla ei kuntaliitoshanke etene – Jyväskylän seudulla se tehtiin jo.


Rallin säilyttämiseksi Jyväskylässä on siellä tehty määrätietoista työtä. Olosuhteet myös ovat suosineet. Viimeksi on ralliakin hyödyttänyt, että sen keskuspaikalle Paviljongin alueelle valmistui tänä vuonna uusi 9-kerroksinen Sokos-hotelli (170 huonetta).


Rallin aikana Paviljongin värikkäällä alueella käy 50 000 – 70 000 ihmistä. Lisäksi Killerin raviradalla ajettavaa pikataivalta käy seuraamassa 20 000 ihmistä.


Näitä taustoja vasten ei Jyväskylässä tarvitse pelätä rallin valumista Lahteen. Itse rallitalouden kannalta AKK kuitenkin näkee, että koukkaaminen etelämpänäkin on hyvä asia. Tämän tietää myös Jyväskylän kaupunginjohtaja
Markku Andersson, joka tämän päivän Keskisuomalaisessa sanoo:

”En ole mustasukkainen Lahdelle ollenkaan. Tarkoituksenahan on saada ralleista kannattava bisnes, ja Lahdella pyritään saamaan porukkaa mukaan Helsingin seudulta.”


Lahdessa kannattaa toivoa, että AKK säilyttää Lahden rallin etäispisteenä. Sopimusta ensi vuodesta ei vielä ole tehty.


Varsinaiseksi lahtelaiseksi suurtapahtumaksi ralli ei kuitenkaan nykysysteemillä nouse. Eivät nousisi Jyväskylässäkään Salpausselän maailmancupin hiihtokisat, jos viikonvaihteen kilpailuista muutama käytäisiin heittämässä Jyväskylässä.


kari.naskinen@gmail.com