torstai 4. elokuuta 2011

Löytyisikö sponsorointia taidemuseolle?

Yritysten sponsorointi urheilulle oli viime vuonna 100 miljoonaa euroa, kulttuurikohteisiin 22 miljoonaa ja muihin kohteisiin 44 miljoonaa. Kokonaisluvuissa oli kasvua edellisvuodesta yhdeksän prosenttia.

Lahdessa puuhataan tällä hetkellä jatkoa muutama vuosi sitten tukahtuneelle Taidepanimo-hankkeelle, mutta entistä monimuotoisempana. Mallasjuoman vanhan, kaavoituksella suojellun panimorakennuksen omistajat Skanska ja Lemminkäinen ovat halukkaita korjaamaan rakennuksen ja tarjoamaan sen neljässä kerroksessa olevia tiloja luovien alojen toimijoille. Yhteistyössä rakennusliikkeiden kanssa on uusi yhdistys Luovat ry; sillä on noin 50 jäsentä, jotka edustavat mm. kuvataiteita, muotoilua, arkkitehtuuria, teatteria, elokuvaa, radio- ja tv-tuotantoa, musiikki- ja ohjelmapalveluita, tanssia, käsityötä, liikunta- ja elämyspalveluita, taide- ja antiikkikauppa…

Lahden kaupungin strategiassakin mainitaan selvästi luovan talouden ja toimialan vaikuttavuus alueen kehittäjänä. Lahti onkin arvostettu muotoilu-, kulttuuri- ja musiikkikaupunki. Kuvataide on kuitenkin jäänyt hieman sivuun, eivätkä kaupungin taloudelliset eväät jatkossakaan lupaa mitään oleellisia korjauksia tähän. Jos nyt viriteltävä hanke kuitenkin onnistuu, olisi perusteltua ainakin tutkia sekin mahdollisuus, voisiko vanhaan Malskin rakennukseen sijoittaa tai sitä lisärakentaen tehdä tilat uudelle taide-, juliste-, muotoilu- ja huonekalumuseolle.

Ehkä voisi, mutta en usko, että kaupungin verorahoilla alettaisiin taidemuseota rakentaa. Tässä tilanteessa tulee eteen sponsoroinnin kartoittaminen. Kun esimerkiksi Isku Oy tukee näkyvän näyttävästi jääkiekkoa, niin mitkä yritykset ottaisivat kantaakseen osavastuuta kulttuuripuolen menestymisestä Lahdessa?

Skanskalta ja Lemminkäiseltä on iso kulttuuriteko, jos ne hankkeessaan onnistuvat. Ulkopuolisia sponsoreitakin silti tarvitaan, koska useimmat kulttuurialan toimijat ovat kuitenkin aika persaukisia puljuja, eivätkä niiden taloudelliset resurssit riitä paljon muuhun kuin vuokrien maksamiseen - rahaa pitäisi jäädä myös toiminnan kehittämiseen.

Sponsoroinnin haaliminen ei ole helppoa. Urheilu vie valtaosan niistä tukimiljoonista, varsinkin jääkiekko. Kulttuurin eri sektoreilta yrityksiä ja mainostajia kiinnostavat myös isot, paljon julkisuutta saavat tapahtumat, etunenässä Ateneum, Savonlinnan oopperajuhlat, Helsingin uusi musiikkitalo, Porin jazzit ja juuri tällä hetkellä Turun kulttuuripääkaupunkivuosi.

Lahti on ensi vuonna Helsingin kylkiäisenä maailman muotoilupääkaupunkina. Fiilinki on kuitenkin sellainen, että ollaan vähän niin kuin ujon huutolaispojan asemassa. Liput ja plakaatit Lahdessakin julistavat vain, että ”World Design Capital Helsinki 2012”. – Ai että sellainen juttu ensi vuonna Helsingissä, täytyypä ajella sinne, voi Lahden pääkadulla kulkeva ajatella.

Yrityksiltä tuen saaminen ei onnistu kainostelemalla. Tämä koskee myös Taidepanimoa, jonka nimeksi kai ollaan värkkäämässä ”Luovien alojen toimintakeskus Malski”. Turha muuttaa nimeä, joka on hyvä nykyisellään. Kyllä Taidepanimo-nimi kattaisi hyvin laajemmankin sektorin luovuudesta. Toisaalta jos nimi voitaisiin jäähallien tavoin myydä jollekin yritykselle, niin siitä vaan. Esimerkiksi Lahti Energia Oy voisi vaihteeksi pienentää urheilukiinnostustaan ja ostaa Päijänteenkadulta itselleen Lahden Energiahallin

kari.naskinen@gmail.com