keskiviikko 24. elokuuta 2011

K-G Paukapäätä ottaa päähän

Vauhdin Maailman lukijat muistavat varmaan K-G Paukapään. Siirryttyään eläkkeelle reilut kymmenen vuotta sitten piintynyt stadin kundi K-G Paukapää muutti Espanjaan, mutta nyt KGP:tä on taas ottanut niin päähän, että on kirjoittanut asiasta omaan vanhaan tyyliinsä. Asiana on suomalaisittain kuihtunut Formula 1 -sarja. Sain Paukapään tarinan vanhojen partojen autourheiluporukan Primulan jengin sähköpostikiertokirjeestä. Joten tässä tämä, juttunsa otsikoksi K-G Paukapää oli pannut luvun 19:

"Okei. Red Bullin kundeilla on ylivoimainen bilika. Alonsolla on espanjalaisen pankin takuu Ferrarilla. Kaks ekaa riviä F1-starteissa on siis niin sanottua kirkossa kuulutettua. Meidän ainoa toivo tsittaa startissa ruudussa 19 ja tulee maaliin samalla sijalla. Ei hitsisti innosta tsiigaamaan skaboja.

Mä en oo mikään F1-alan guru enkä urheilupsykologikaan, mut mulla olis muutama snadi vihje sinne lähtöruudukon häntäpäähän. Otetaas ihan järjestyksessä.

Ekaks Heikki Kovalaisen tarttis muistuttaa itselleen, että nen-pääte sukunimessä velvoittaa. Funtsakaas jäbät kuinka monta nen-päätteistä kuskia tästä snadista tuppukylästä on maailmalla niittänyt kunniaa ja fyrkkaa. Ai ketkä esimerkiks? Miten olis Aaltonen, Mäkinen, Lampinen, Häkkinen, Kankkunen, Räikkönen, Kinnunen, Hirvonen... Stikatkaa kundit lisää, kun muisti palautuu.

Eli siis nimi velvottais snadiin tsemppiin, eiks niin? Vaikka nen onkin diminutiivipääte, ei noiden starojen aikaansaannokset ole ihan snadeja olleet.

Tokaks Heikin pitäis luopua F1-maailmassa tuskallisen yleiseks levinneestä tavasta ja vaihtaa sana me muotoon mä. Kai te ootte hiffannu miten joka kundi, joka tsittaa keskeytyksen jälkeen bilikan etupyörän päällä antamassa lausuntoja telkkarille, käyttää sanontoja kuten ”We had a bad day, but we tried our best...”. Sanois vaan suoraan vaikka ”I had a lousy day and the car was a piece of shit, too! Sorry".

Kolmanneks Heikin pitäis karistaa mielestään sellanen fiilis kuin ”comfort zone”, mukavuusalue. Mä oon pikku hiljaa hiffannu, et sellainen alue syntyy vähän lajissa kuin lajissa. Suomalaiset keihäänheittäjät esimerkiks on onnesta kankeina kun ne stikkaa jonnekin lähelle 80 metrii. Sit tulee yks Torkilsen ja stikkaa 90. Siin on snadi tasoero, mun mielestä.

Heikki tsittaa siellä ruudussa 19 ja ympärillä on tutut jannut, joiden seurassa on kiva kiertää rataa eikä tartte ku välillä tsiigata peiliin että osaa väistää kun Vettel, Webber, Button tai Alonso on tulossa ohittaan kierroksella. Sit voi aina sanoo medialle et mä tein minkä voin tolla meidän autolla...

Jonkun valmentajan (lue: sponsorin) pitäis vihjaista Heikille, että se vois asettaa itselleen välitavoitteita: tässä kisassa mä oon 18:s, sit seuraavassa 17. Sieltä alapäästä on muitakin noussu lähemmäs eturiviä: Algessuari ja Petrov esimerkiks.

Heikki on itse sanonnu, et se on fyysisesti ylivoimainen F1-kuskien seassa. Se on ihan OK, mut nopeamman bilikan lisäks tarttis varmaan vaihtaa siru sinne korvien väliin.

Mä toivon, kundit, et me voidaan joku päivä – ehkä seuraavalla kisakaudella – kutsua Kovalaista lempinimellä Kovis.

Ellei sitten Valtteri (Bottas) vedä välistä."
- - - - -
K-G Paukapää on Tekniikan Maailman entisen päätoimittajan Mauri "Muri" Salon pakinoitsijanimimerkki, jota hän käytti Vauhdin Maailmassa. Salo työskenteli TM:ssä 1959-99, joista viimeiset kymmenen vuotta päätoimittajana.

kari.naskinen@gmail.com