Kansallisoopperan Don
Carloksessa Espanjan
kuningas Filip
II uhoaa
aateliselle sotilaalle, Posan markiisille Rodrigolle, että panee
protestoinnin Flanderin kreivikunnassa kuriin miekalla, tulella
ja verellä.
Filip on tyranni, ja hänen väkivaltaista
julistustaan vahvistetaan näyttämön takaseinään heijastettavalla
Picasson
Guernicalla
(1937),
joka kuvaa diktaattori Francon
avuksi
tulleiden natsi-Saksan ilmavoimien
julmaa hävityspommitusta Guernican
kaupunkiin
sisällissodan aikana.
Verdin
ooppera
on aina ajankohtainen, mikä tavallaan tekee
hyväksyttäväksi sen, että tämän esityksen on italialainen
ohjaaja Davide
Livermore tuonut
lähelle
nykyaikaan. Kuninkaan edustusauto on 1970-luvun Seat 132 ja kotonaan
Filip katsoo televisiota. Tällainen häivyttää kuninkaallisen
glamourin arkipäiväisyyden taakse, mitä korostaa sellainenkin
yksityiskohta, että Filip laulaa isoa komeaa monologiaan
sängynreunalla istuen aamutakki päällä.
Tämä kaikki
on sitä, jonka Hannah
Arendt toi
merkittävällä tavalla julkiseen keskusteluun: pahuuden
arkipäiväistyminen. Tähän
liittyi myös syvempi totalitarismin kritiikki, joka Arendtilla
tarkoitti esimiesten käskyjen sokeaa noudattamista; näin
diktaattori voi muodollisesti torjua henkilökohtaisen vastuunsa
tekojensa seurauksista. Filipin aikana 1500-luvulla
ei
ollut galluppeja, mutta nykyajan despootit järjestävät niitä ja
omien tv-kanaviensa kautta kertovat, että kansan kannatus on
milloin millekin erikoistoimenpiteelle ainakin 85
prosenttia.
Rodrigo
yrittää puhua Filipille Flanderin sorretun kansan puolesta.
Flanderiksi kutsuttu Espanjan Alankomaat halusi itsenäistyä ja
kruununprinssi Carloskin oli tällä kannalla noussen siis isäänsä
vastaan. Filipille eivät
kuitenkaan moiset
haihattelut käyneet, koska hänen valtakuntansa piti pysyä suurena
ja mahtavana. Se käsitti Iberian lisäksi nykyisen Italian alueen
melkein kokonaan, valtaosan Keski-Eurooppaa sekä siirtomaita Etelä-
ja Keski-Amerikassa. Rodrigo
väittää kuninkaalle vastaan, että valtion
pitäisi säästää kansan verta ja antaa tilaa inhimillisyydelle.
Filip vastaa: ”Milloin luulette näiden inhimillisten vuosisatojen
koittavan?” Filip oli tietenkin oikeassa, eivät ole vieläkään
koittaneet.
Sattumalta juuri tämän päivän Helsingin Sanomissa professori Ian Gold Oxfordin yliopistosta sanoo, että maailma voi olla tuhon tiellä. Sodat Ukrainassa ja Gazassa, muita konflikteja ympäri maailman kymmenittäin, Trump taas vallassa ja Venäjän puolella, ääriliikkeet äänessä ja menestyvät vaaleissa, ydinvoima ja -aseet, huono halu torjua ilmastonmuutosta... Maailma palaa ties monettako kertaa.
Filipin
isä Kaarle
V oli
syntynyt Flanderissa ja oopperan loppukohtauksessa Kaarlen
haamu
nousee
haudasta
(kuvassa)
ja
laulaa:
Poikani, maan surut
seuraavat meitä tässäkin
paikassa.
Rauha, jota sydämesi toivoo,
löytyy vain
Jumalasta!
Tosin
Filip ei rauhaa toivo muuten kuin miekan ja tulen voimalla. Tästä
kohtauksesta ohjaaja
on tehnyt sillä
tavalla oman versionsa, että Kaarle V:n hauta on
ikään kuin Madridin tunnetun veistoksen ”Pudonneen enkelin”
alla.
Sopii kuitenkin sikäli nykymaailman
henkeen,
että oikea veistos kuvaa taivaasta karkotettua Luciferia. Veistos
sijaitsee Retiro-puistossa 666 metrin korkeudella merenpinnasta!
Todellisuudessa
Kaarle V on haudattu lähellä Portugalin rajaa olevaan San Jerónimo
de Yusten luostariin.
Kansallisoopperan
orkesteri on taas täydellisen kovassa iskussa. Hannu
Lintu johtaa
kauneimmat kohdat kuin oltaisiin taivaassa ja dramaattisilla hetkillä
on kuin ukkosta ja salamointia. Mielenkiintoista odottaa, millaisia
elämyksiä Lintu tarjoaa Lahden kaupunginorkesterin kanssa
Sibelius-festivaalilla
elokuussa,
kun
Sibeliuksen lisäksi ohjelmassa ovat myös Mahlerin
sinfoninen
runo Todtenfeier
ja Wagnerin
Valkyyrian
1.
näytös.
Solistit
Don
Carlosissa ovat
erinomaisia. Suomalaisittain Timo
Riihonen
on tiukassa vertailutianteessa, sillä edeltäjiä Filipin roolissa
ovat olleet Hannu
Heikkilä, Kim Borg, Jaakko Ryhäsen ja
Jyrki
Korhonen.
Lisäksi Matti
Salminen on
esittänyt
roolia Saksassa. Riihosellakin on kovaa meriittiä Saksassa, jossa
hän on laulanut monessa talossa sekä kesäisin Bayreuthissa ainakin
Parsifalissa,
Nürnbergin mestarilaulajissa, Lohengrinissä ja
Reininkullassa.
Hyvin
menee nytkin, mutta näin maallikkona ehkä vaikuttaa latistavasti
se, että Filipin habitus ei vastaa kuninkaallista olemusta.
Muut
pääsolistit olivat eilisessä esityksessä ulkomaalaisia. Vahvimman
vaikutuksen jättivät moldovalainen Andrey
Zhilikhovsky (Rodrigo)
ja saksalainen Nina
Bezu (Elisabeth).
Nykyisin sopraanorooleihin ei pääse satakiloinen mamma, mutta
miesten kohdalla ei tällaisia kriteereitä ainakaan yhtä ankarina
ole, joten Carlosin roolissa oli eilen eteläkorealainen Andrea
Shin,
päätä lyhyempi kuin Filip.
Esitys Kansallisoopperassa
kestää yhden väliajan kanssa 3,5 tuntia. Verdin
alkuperäisenkin version näin 1998, jolloin se Ralf
Långbackan
ohjaamana
kesti 4,5 tuntia. Siinä oli nykyversioon lisättynä alkuperäinen
ensimmäinen näytös, jossa Carlos ja Elisabeth de Valois tapaavat
ensimmäisen kerran Fontainebleaun puistossa. Kantaesitys oli
Pariisissa 1867, mutta aika pian tuli selväksi, että esitys on
liian pitkä. Katsojat eivät ehtineet viimeisiin junavuoroihin,
joten piti jäädä hotelliin yöksi tai lähteä asemalle kesken
esityksen. Joitakin muitakin lyhennyksiä tehtiin, esimerkiksi
Filipin ja Carloksen kohtaus vankilassa Rodrigon kuoleman jälkeen
lyhjennettiin
minimiin, ja poistetun kohtauksen musiikin Verdi siirsi seitsemän
vuotta myöhemmin säveltämänsä Requiemin
Lacrimosa-osaan.
Lyhentämisestä
huolimatta Don
Carlos on
edelleen grand opéra, suurta
juhlaa
termin
parhaassa merkityksessä.
kari.naskinen@gmail.com