Otsikko on kirgisialaisen Tshingis Aitmatovin (1928 - 2008) novellin Dzamiljan takakannesta. Vaikka onkin vain kustantajan mainostekstiä, niin jotain tottakin siinä on. Otin kolme Aitmatovin novellia luettavaksi, kun olin ensin nähnyt uudehkon kirgisialaisen elokuvan morsiamenryöstöstä, Mirlan Abdykalukovin Bride Kidnapping (2023). Siitä ei samanlaista esittelytekstiä saa, sillä se kertoo naimisiin haluavasta miehestä, jonka sukulaiset ja kaverit sieppaavat naisen, jonka mies raiskaa. Tämän jälkeen nainen ei voi muuta kuin suostua avioliittoon, koska raiskatun naisen häpeää ei voisi kantaa hän itse eikä hänen vanhempansa. Elokuvan lopputeksteissä kerrotaan, että tällainen on varsin paljon harrastettavaa ”kansanperinnettä” Kirgisiassa. Vain ani harva tekee raiskaukseta ilmoituksen poliisille, ja toinen vaihtoehto on paeta Venäjälle, kuten elokuvan tyttö tekee.
Kiinan rajalla
oleva Kirgisia itsenäistyi Neuvostoliiton hajotessa. Sen
uskontosuuntaus on 75-prosenttisesti islam, ja nykyisin ollaan
huolissaan ääri-islamilaisten
ryhmien suosion
kasvusta.
Aitmatov
ei ollut uskontouskovainen, vaan moninkertaisesti palkittu
neuvostokansalainen, joka tuli meilläkin tutuksi 60-70-luvuilla, kun
Kansankulttuuri Oy:n kustannustoiminta toi esille
neuvostoliittolaista kirjallisuutta ja musiikkia. Minulle jäi noilta
ajoilta mieleen
parhaiten
Aitmatovin novelliin perustuva
elokuva
Ensimmäinen
opettaja (1965).
Sen
ohjasi
Andrei
Mihalkov-Kontshalovski,
jonka
isä oli Neuvostoliiton kansallishymnin sanoittaja Sergei
Mihalkov.
Balladi
ensimmäisestä
opettajasta
on
yksi kirjahyllyssä olleista novelleista. Siinä ei ole
morsiamenryöstöä, mutta muslimisukujen pakkonaittamisyritys
kuitenkin, jonka
pystyy
nuori komsomolijäsen Djuishen estämään opettajan arvovallallaan
ja jämäkkyydellään, vaikka turpiinkin ehtii tulla. Djuishen oli
1924
lähetetty
syrjäiseen
Kurkureun
kylään perustamaan koulua lapsille, joista yksi on
14-vuotias
orpotyttö Altinjai Sulaimanova. Opettajan ja tytön välille syntyy
ihastussuhde, mutta ei rakkauteen asti menevää, koska opettaja
edustaa idealismia ja hyvyyttä. Opettaja kuuluu luokkataistelun
kärkeen, mutta tätä aihealuetta novelli ei juurikaan käsittele.
Yhtenä talvisena koulupäivänä 1924 kuitenkin opettaja kertoo,
että Lenin
on
kuollut. Akateemikko
Altinjai
Sulaimanovan muistelmana kerrotussa tarinassa hän sanoo:
”Koulullamme syntyi sellainen hiljaisuus kuin lumivyöry olisi
haudannut
sen alleen. Kuului vain kuinka tuuli tuppautui seinän rakoihin ja
kuinka lumihiutaleet laskeutuivat hiljaa olkikatolle.”
Novellin
keskeisinä teemoina ovat
koulutus
ja sivistys, jota
opettaja vie köyhässä kylässä eteenpäin kamppailemalla
tietämättömyyttä ja vääränlaisia perinteitä vastaan.
Dzamilja-novellissa
pääaiheena on jo kunnon
rakkaus. Kaiken varjona on kuitenkin kolmatta vuotta jatkunut sota,
ja sen
varjo levittäytyy myös Kurkureun laaksoon, josta
Dzamiljan aviomies on rintamalla
ja Dzamilja rakastuu sodassa loukkaantuneeseen ja siviiliin
palautettuun Danijariin. Tunteet
ja yhteiskunnan odotukset ovat ristiriidassa, mutta rakkaus ja
intohimo voittavat.
Tilanteita kuvatessaan Aitmatov on
tehnyt hyvää pohjatyötä elokuvaajille. Aitmatov kuvaa luontoa
symbolisena elementtinä. Ruskeanpunaisella maruna-arolla on kuivia
ruhjoutuneita sulkaheinäpensaita, ja kuuma kuiva tuuli kuljettaa
puuskittan pois marunapyörrettä yli kumpujen… Dzamiljan vihitty
mies on siellä jossakin muualla kumpujen yössä.
Luonnossa
on poppeli
Aitmatoville tärkeä symboli. Opettaja Djuishen ja Altinjai
istuttavat
”poppelikaksoset” kunnaalle. Dzamiljassa
on
mäellä kaksi savitiiliaidan ympäröimää taloa ja niiden
ympärillä kasvaa poppeleita. Kolmannessa novellissa taas Iljas
näkee autoa ajaessaan tiellä Aselin poppelinhoikan hahmon,
punahuivisen poppelinsa.
Perinteiden
ja nykyaikaistumisen ristiriita on myös läsnä: patriarkaalinen
järjestys törmää henkilökohtaiseen vapauteen ja muutokseen,
vaikka tämä vapaus ei vallankumouksen jälkeen hyvältä
näyttänytkään. Yhteiskunnan ja yksilön ristiriita
on näkyvimmin esillä Punahuivisessa
poppelissa,
jolla tarkoitetaan kuorma-autonkuljettaja Iljasin rakastamaa Aselia.
Rakastuminen alkaa intohimoisesti, mutta kohtaa lopulta pettymyksen
ja eron. Rakkaus on sekä kaunis että traaginen. Punahuivinen
poppeli on
vertauskuva Aselille ja heidän suhteensa ohikiitävälle
kauneudelle.
TAMMIEN
ALLA
Mukkulassa todettiin silloin, että idässä ja lännessä kaikki kirjailijat voivat vapaasti paljastaa, mutta lännessä se ei sen ihmeemmin kiinnosta, kun taas idässä tietyistä paljastuksista joutuu vankilaan. Aitmatov ei paljastanut vääriä asioita, ja hän sai kaikki mahdolliset huomionosoitukset Lenin-palkinnosta Neuvostoliiton valtionpalkintoon. Vuosina 1990-93 hän toimi Neuvostoliiton ja Venäjän suurlähettiläänä Belgiassa, sen jälkeen Kirgisian lähettiläänä Euroopan Unionissa, Natossa ja UNESCOssa.
kari.naskinen@gmail.com