Neljä
ensimmäistä tummennettua nimeä ovat tärkeimmät henkilöt
Sibeliustalon Lahteen saamisen takana. Hanke
oli alkanut keväällä 1996 Lahden kaupungin, metsäteollisuuden ja
valtiovallan edustajien kanssa, heistä merkittävimpänä
pääministeri Lipponen, jolle kaupunginjohtaja Salmi lähetti
muistion puurakentamisen mallikohteen aikaansaamisesta kesäkuussa
1996. Jo neljän kuukauden kuluttua tästä hallituksen
talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti puoltaa rahoitusta
siten, että valtion osuus olisi 40 prosenttia
kokonaiskustannuksista, kuitenkin
enintään 40 miljoonaa markkaa.
Lahden
kaupunginvaltuusto
teki rakentamispäätöksen keväällä 1998. Yhden äänen
enemmistöllä päätös syntyi, mutta heti rakennuksen peruskiven
muuraustilaisuudessa marraskuussa 1998 valtuuston puheenjohtaja,
rakentamista vastaan äänestänyt Tapio
Luttinen sanoi,
että ”päätös on lainvoimainen, demokraattisesti valitun
valtuuston päätös ja tahdon ilmaisu”.
Suuri
juhlapäivä oli sitten 9.3.2000. Sibeliustalon
vihkiäispäivä alkoi lehdistötilaisuudella, jossa Ankkurin alueen
aiemman käyttäjän tervehdyksen esitti Rauma-Repola Oy:n
Lahden-tehtaiden paikallisjohtajana 80-luvulla toiminut
Martti Pelkonen.
Parhaimmillaan Rauma-Repola oli työllistänyt siellä rannassa 950
ihmistä. Kaiken ydin oli saha, joka sijaitsi tällä samalla
paikalla, jossa eilen ei
soinut
saha, vaan Lahden kaupunginorkesteri.
Pelkonen kertoi,
että soitettu siellä oli ennenkin. Historiankirjoista hän oli
löytänyt tiedon,
että ammattiosaston
soittokunta
oli
tarvinnut
lisävoimia ja työnantaja oli pannut Etelä-Suomen Sanomiin
ilmoituksen: Soittaja
otetaan sahalle töihin. Ilmoitus myös tuotti tuloksen.
Lipposen
lupaukset pitivät ja valtiolta tuli rakentamiseen 40 miljoonaa
markkaa. Rakennuskustannukset yhteensä olivat 126 miljoonaa markkaa.
Muita rahoittajia olivat metsäteollisuusyritykset 9,1 mmk, EU:n
kehitysrahasto 7,3 mmk, Tekes 1,5 mm, Hollolan kunta 1,7 mmk,
Etelä-Suomen metsänomistajien liitto 580 000 mk, Asko Oy 120 000
mk, Huonekalusäätiö 100 000 mk ja Teknoware 50 000 mk. Lahden
kaupungin omaksi osuudeksi jäi 65
mmk.
Sibeliustalon avajaispuheessaan Paavo Lipponen sanoi,
että rahaa tarvitsi aina Sibeliuskin.
Kun säveltäjämestari kesällä 1895 lähti
Vesijärven satamasta kohti Vaaniaa, hän oli peeaa. Eilen kuultu
sävelruno Kullervo
oli
valmistunut kolme vuotta aikaisemmin, mutta se sai sen verran huonot
arvostelut, että pian ensiesityksen jälkeen Sibelius veti sen pois
julkisuudesta. Vaaniassa kuitenkin syntyi uusia sävellyksiä, joten
rahaa oli tiedossa, kuten Lipponen sanoi.
Tähän
jatkoksi Lipponen kertoi Lahdellakin olleen rahan kanssa ongelmia,
mutta tästä yhtymäkohdasta Sibeliukseen ei talo nimeään saanut.
Lahtea Lipponen joka tapauksessa kehui, mutta ylistäessään puista
Sibeliustaloa hän muistutti myös, että Vihantasalmen uusi siltakin
on tehty puusta ja sen kautta on hyvä ajjaa suhhauttaa
Savvoon.
Kovaa
suhaamista edellyttivät myös neuvottelut Jean ja Aino Sibeliuksen
perikunnan kanssa, kun Lahden tulevalle kongressi- ja
konserttitalolle piti saada nimi. Kinberg, Vänskä ja Salmi pitivät
Sibeliustalon nimeä parhaana vaihtoehtona, joten sen eteen tehtiin
kovasti töitä. En tiedä sopimusehtoja, mutta kyllä
Jean Sibelius tällaisenkin monumentin ansaitsi. Lahden uusi talo oli
paras ratkaisu tähän. Hämeenlinnassa ei olisi ollut muuta
vaihtoehtoa kuin nimetä
HPK:n jäähalli Sibeliushalliksi, ja Helsingin Musiikkitalosta ei
ollut vielä hajuakaan.
Eilen tunsin juhlakonsertissa
lähes samanlaista ylpeyttä ja
onnea kuin 25 vuotta sitten, jolloin vanhan lehtijuttuni mukaan olin
Finlandian
soidessa
pyyhkäissyt jopa kyyneleen silmäkulmastani. Oli koko projekti ollut
meille lehtimiehillekin kova jopi. Alusta asti puolustin talon
rakentamista ja yritin
tehdä myönteistä vaikutusta Uuden Lahden lukijoihin. Samaa teki
tahollaan ESS:n päätoimittaja Heikki
Hakala.
Vastapuolella
oli Lahden Radion toimittaja, kaupunginvaltuutettu Tapani
Ripatti,
mutta Hakalan kanssa voitimme tämän tiedotusottelun 2-1.
Kun
avajaiskonsertin jälkeen onnittelin
ja kiitin
Osmo Vänskää, hän kirjoitti omistuskirjoituksensa
Matti
Tuomiston
juuri
ilmestyneeseen kirjaan Sinfonisesti
yhdessä: ”Karille
kiitoksia monesta! Osmo.” Paras
kiitos työurallani. Kirjassa
kerrotaan
Vänskän
edeltäjästä
Ulf
Söderblomista,
että 80-luvun lopulla hän sai tarpeekseen huonosta tilanteesta ja
sanoi, että jos uusi konserttisali saadaan valmiiksi 1900-luvun
loppuun mennessä, hän johtaa orkesteria alushoususillaan. Harmi,
että talo myöhästyi kolmella kuukaudella, sillä
vierailijana hän pääsi nyt johtamaan Sibeliustalossa
29.3.2000 frakki päällä.
Sibeliustalossa on muutakin
taidetta. Lahden taidemuseon hallinnassa olevasta Mauno
Hartmanin yli
300 teoksen kokoelmasta on yli 20 sijoitettu Sibeliustaloon,
maalauksia, reliefejä ja veistoksia. Tämän oman juttuni
otsikkokuvaksi valitsin kuitenkin Susanna
Judinin grafiikanlehden,
jossa Sibeliustalo juhlistaa Lahden kaupungin
100-vuotisuutta.
kari.naskinen@gmail.com
perjantai 21. maaliskuuta 2025
Sibeliustalon paikalla soitettiin jo sata vuotta sitten
Lahden
kaupunginorkesterin (75 vuotta) ja Sibeliustalon (25 vuotta)
juhlakonsertin yleisön joukossa olivat eilen
myös
Paavo
Lipponen ja
Kari
Salmi.
Väliajalla en nähnyt Tuomas
Kinbergiä,
mutta hänkin tietysti paikalla oli. Osmo
Vänskä ei
ollut, mutta hän tulee kahden viikon päästä johtamaan orkesterin
kunniasäveltäjän Kalevi
Ahon
toisen viulukonserton ikään kuin muistumana Sibeliustalon
avajaiskonsertista, jossa Vänskä johti Ahon 11. sinfonian.