tiistai 4. maaliskuuta 2025

Ingmar Bergman pelasti taloutensa komedialla


Sekä yleisöltä että kriitikoilta erittäin huonon vastaanoton saanut vakoiluelokuva
Sånt händer inte här (1950) oli Ingmar Bergmanin itsensäkin havaitsemana niin surkea, että hän määräsi sen esityskieltoon. Tämä pani hänen taloutensa huonoon jamaan, johon ei paljon auttanut edes se, että seuraavaksi teattereihin tulleessa Gustaf Molanderin elokuvassa Eronnut (1950) Bergman oli ollut vain käsikirjoittajana pienellä korvauksella. Tässä tilanteessa Bergman katsoi ainoaksi ratkaisuksi komedian tekemisen ja lähti siihen Svenska Filminstitutetin kanssa häpeällisen sopimuksen jälkeen, kuten hän kirjoittaa yhdessä muistelmakirjassaan Kuvasta kuvaan (1990). Kaiken lisäksi tätä oli edeltänyt elokuvantekijöiden lakko, ja uuden elokuvan kuvaukset alkoivatkin heti ensimmäisenä päivänä lakon jälkeen.


Näin syntyi
episodielokuva Odottavia naisia (1952), joka on pääosin täysin vakavaa bergmanilaista avioliittokuvausta kriiseineen, mutta joka kolmannen jakson hissikohtauksessa löytää komediallisen tavoitteensa. Eva Dahlbeck ja Gunnar Björkstrand jäävät yöllä oman firman juhlista palatessaan jumiin hissin pysähtyessä. Bergman sanoi kuuluisaksi tulleesta hissikohtauksesta, että hän oli pitkään ollut kiinnostunut, varsinkin Alfred Hitchcockin kautta, pitkien kohtausten kuvaamisesta ahtaissa paikoissa. Onnistuminen tästä tulikin. Kuvaajana Bergmanilla oli noina vuosina vielä Gunnar Fischer.

Pitkät aamuyön tunnit hississä selvitt
ävät avioparin välit kuntoon, kun ensin oli tehty paljastuksia syrjähypyistä. Tämä on elokuvan aihe muutenkin. Neljä keski-ikäistä naista ovat naimisissa neljän veljeksen kanssa ja odottavat heitä suvun yhteiselle huvilalle Tanskan Jyllannissa olevaan saareen, jotta kesänvietto pääsee alkuun. Siinä sitten puhe menee avioliittoasioihin, joista yksi puhuu kaipuusta, toinen miehensä uskottomuudesta, kolmas omasta uskottomuudestaan ja sitä rataa. Tämän teemanhan Bergman osaa.

Naiset kertovat ja elokuvassa siirrytään
jokaisen kohdalla takaumiin. Eikä aihe ollut edes tarinana kovin uusi Bergmanille, sillä hän käytti siinä peräti joitakin samoja vuorosanoja kuin oli ollut hänen mustasukkaisuusnäytelmässään Rakel och biografvaktmästaren (1946). Kertomukset ovat arkisen tavallisia, mutta eiväthän ne itsekunkin kohdalle sattuessa sellaisia ole.

Ingmar Bergman oli naimisissa viisi kertaa, lisäksi olisi rakastajattaria. Voi hyvin kuvitella, että elokuvan veljeksistä Paul Lobeliuksen kommentti on suoraan Bergmanilta itseltään: ”Pahinta ei ole tulla petetyksi, vaan jäädä yksin.” Ei Bergmankaan koskaan pitkään jäänyt yksinään haikailemaan, kun ero tuli, olkoonkin, että hänen tapauksessaan taisivat enemmän olla kysymyksessä pettämiset kuin petetyksi tulemiset.

Oman lisänsä
tähän hyvään elokuvaan tuo yhden odottajan 17-vuotias tytär Maj, joka naisten jutut kuultuaan tekee äkkinäisen päätöksen ja lähtee saarelta perämoottoriveneellä poikaystävänsä Henrikin kanssa kohti omaa elämää. Avoimeksi jää, miten tälle Christoph Willibald Gluckin sävelin lähtevälle Orfeus ja Eurydike -parille käy. Luultavasti kuitenkin palaavat saarelle, kun ensin kokeilevat siipiään, kuten realisti Paul taas sanoo - ja "uskotaan parempaan, tavoitellaan onnea".


kari.naskinen@gmail.com