torstai 20. kesäkuuta 2024

Oppenheimer-elokuva on epäonnistuminen


Viime vuoden elokuvista kolmanneksi parhaiten kaupallisesti menestynyt Oppenheimer ei täytä hyvän elokuvan kriteereitä alkuunkaan. Christopher Nolanin käsikirjoittama ja ohjaama kertomus atomipommifyysikko J. Robert Oppenheimerista sai seitsemän Oscar-palkintoakin, mutta Oscarit elokuvien mittareina eivät kuitenkaan aseta elokuvia laadullisesti minkäänlaiseen arvoasteikkoon. Oppenheimer on tietenkin iso tarina tärkeästä ihmisestä, mutta se hajoaa sirpaleiseksi, hajanaiseksi kokonaisuudeksi tehden katsomisen välillä tuskalliseksi. Hiroshiman ja Nagasakin Oppenheimerin ydinpommit muuttivat tuhon kaaokseksi ja kaaosmainen on rakenteeltaan tämä elokuvakin, vaikka on siinä myös erinomaisia yksittäisiä hetkiä ja kohtauksia.


Ensimmäinen tunti on harvinaisen sekava monen aikatason takautumineen. Eikä mitenkään selitetä, mistä oikeudenkäynneistä tai kuulustelusta milloinkin on kysymys. Nolan tunnetaan ennestään kronologian sekoittajana, mikä onnistuu loistavasti scififantasiassa
Tenet (2020). Oppenheimerissa tällä samalla idealla ei toiminnallista jännitystä lisätä, vaikka se lienee ollut tarkoitus.

Vasta ensimmäisen ydinkokeen
onnistuttua elokuva jämäköityy ja sitä ennen vihjaillut pirstalekohtaukset alkavat mennä oikeisiin yhteyksiinsä. Hiroshiman jälkeen Oppenheimer sanoi, että hänestä on tullut Kuolema, maailmojen tuhoaja. Vielä sodan jälkeen Oppenheimer kuitenkin toimi USA:n atomienergiakomission tehtävissä, vaikka häntä oli epäilty kommunistiksikin. Oppenheimerin suureksi synniksi laskettiin lisäksi se ydinaseita koskeva mielenmuutos, joka pani hänet julkisesti vastustamaan vielä pahemman vetypommin kehittämistä.

Tähän liittyen elokuvan dramaattisin kohtaus on Oppenheimerin ja presidentti
Harry S. Trumanin tapaaminen presidentin virallisessa työhuoneessa Valkoisessa talossa 25.10.1945, runsaat kaksi kuukautta Hiroshiman jälkeen. Truman ei nauhoittanut keskustelua, mutta elokuvassa Oppenheimer sanoo: ”Minulla on verta käsissäni.” Ilmeisesti tuo sanonta ei ole ainakaan sanatarkka fakta, mutta Trumanin Oppenheimer joka tapauksessa ärsytti. Elokuvan käsikirjoitus perustuu Oppenheimerin elämäkertakirjaan American Prometheus (2005), jota ei kai ole suomennettu. Kirjoittajat ovat toimittaja Kai Bird ja historioitsija Martin Sherwin.

Olihan tuo tapaaminen merkittävä, sillä atomipommin luonut ja katumapäälle tullut mies oli samassa huoneessa pommin käyttämisestä päättäneen miehen kanssa.
Tiettävästi Truman kysyi Oppenheimerilta, milloin Neuvostoliitto kehittäisi oman atomipommin, ja kun Oppenheimer ei vastausta osannut antaa, Truman vastasi itse: ”Ei koskaan.” Se tapaaminen loppui siihen ja presidentin avustaja avasi oven Oppenheimerille.

Kanssakäyminen ei kuitenkaan loppunut tähän, sillä keväällä 1946 Oppenheimer lähetti kirjeen, jossa hän kritisoi ehdotusta atomipommin testaamisesta Bikini-atollilla seuraavana kesänä. Oppenheimer ihmetteli, oliko atomiaseiden sotilaallinen koe viisasta aikana, jolloin suunnitelmat tehokkaasti eliminoida maailman aseistamista ovat vasta alussa. Tällaiset kokeet heikensivät hänen päämääräänsä demilitarisoida ja kansainvälisesti säännellä ydinenergiaa. Truman välitti kirjeen ulkoministeri Dean Achesonille ja nimitti lähetekirjeessän Oppenheimeria ”itkeväksi vauvatiedemieheksi”.

Vasta
1963 John F. Kennedyn aikana Oppenheimer sai Yhdysvalloissa virallisen tunnustuksen panoksestaan atomienergian kehityksessä, käytössä ja hallinnassa.

Elokuvan dvd-paketissa on myös lisämateriaaleja, mutta ne eivät mitenkään selitä, miksi elokuva on sellainen kuin on. Lisäksi näitä lisämateriaaleja julkaistaan Suomessa jokseenkin aina sillä tavalla huitaisten, että niitä ei tekstitetä suomeksi.

kari.naskinen@gmail.com