maanantai 24. kesäkuuta 2024

Alvar Aalto oli yksi skeittauksen isistä


Kuva on Alvar Aalto -
museosta Jyväskylästä. Siinä toisenpolven amerikansuomalainen rullalautailija Lizzie Armanto (31) temppuilee pool-skeittausalueella. Museon uudessa osassa Aalto 2:ssa on parhaillaan näyttely, jossa Lizzie Armanton kautta esitetään yllättävää asiaa, Alvar Aallon Villa Maireaan (1938) suunnittelemaa uima-allasta, ns. kaariskeittauksen alkupistettä. Tokion olympiakisoissa 2021 Lizzie Armanto edusti Suomea, ja huomiota kiinnitti sekin, että hän suunnitteli itse sinivalkoisen edustusasunsa, jonka kuviointi jäljitteli Aalto-maljakkojen muotokieltä.

En löytänyt valokuvaa Villa Mairean uima-altaasta tyhjänä, mutta altaan kaarimuotoinen pohja- ja reunarakenne oli aikoinaan uutta ja se löysi tiensä Aallon luona vierailleen arkkitehti
Thomas Churchin mukana Yhdysvaltoihin. Uima-altaan munuaismaisesta muodosta syntyi monen mutkan ja vuosikymmenten jälkeen pool-skeittauksen symboli. Villa Maireasta seuraava tällainen allas tehtiin Donnell Ranch Gardeniin 1948, josta tämä muotokieli levisi muuallekin Kaliforniaan. Kun kuivuus koetteli 70-luvulla Kaliforniaa, uima-altaat tyhjennettiin ja ne avautuivat skeittareiden käyttöön.

”Rullalautailussa on kyse paljolti henkilökohtaisesta ilmaisusta. Se antaa mahdollisuuden olla osa yhteisöä ja samalla olla oma itsensä valitsemansa tyylin ja temppujen avulla”, sanoo Lizzie Armanto.

Näyttely käsittelee skeittaamisen moninaisuutta, suvaitsevuutta ja värikkyyttä. Näkökulmina ovat paikat, temput, laudat ja yhteisöt. Näyttely avaa skeittikulttuurin suhdetta kaupunkiin ja arkkitehtuuriin, samalla se on sukellus hiphop- ja räp-kulttuurin, lehtien, elokuvien, lautagrafiikoiden, tyylin, vaatetuksen sekä kaduilla ja skeittiparkeissa tapahtuvan rullalautailun maailmaan.


Vaikka Lizzie on
olympiatason huippu-urheilija, ei kilpailu ole skeittaamisen ytimessä, vaan jokaista lajin harrastajaa kannustetaan kokeilemaan juuri itselleen sopivia temppuja. Skeittaaminen on samalla mitä suuremmissa määrin itseilmaisua, ja skeittilaudat kuviointeineen ovat tärkeä osa tätä.

Kun aloittaa skeittauksen, näkee yhtäkkiä ympäristönsä sellaisella uudella tavalla, jota ei ole nähnyt ennen. Skeittilauta on enemmän kuin pelkkä urheiluväline”, sanoo Lizzie Armanto.

”Skeittaus on nykyisin urbaaniksi mielletty alakulttuuri tai kaupunkikulttuurinen ilmiö. Miten se on historiallisesti nykyiselleen muodostunut, on kiinnostava ilmiö”, sanovat näyttelyn koonneet Juho Haavisto ja Jarkko Lehtopelto.

CONCRETE CURRENTS

Museossa on myös takavuosien huippuskeittarin
Arto Saaren valokuvanäyttely. Hän aloitti rullalautailun 90-luvun alussa Alvar Aallon Seinäjoen keskustaan suunnittelemien rakennusten katveessa. Täytettyään kuusitoista hän muutti Kaliforniaan tavoitellakseen uraa skeittaajana ja nousikin 2000-luvun alussa yhdeksi lajin tunnetuimmista ammattilaisista. Trasher Magazine -skeittilehti valitsi Saaren vuoden rullalautailijaksi 2001. Tämä kunniamaininta on maailmanlaajuisesti suurimpia palkintoja, jonka rullalautailija voi saavuttaa.

Nykyisin Oahun saarella Hawaijilla asuva Arto Saari syventyi skeittiuransa jälkeen valokuvaukseen. Concrete Currents -näyttelyssä hänen kuvistaan välittyy tuntemus vapaudesta, kapinallisuudesta ja kauneudesta, jo
ita hän on löytänyt yllättävistäkin paikoista.

"On ollut mahtavaa havaita kuinka Alvar Aallon muotoilu on murtanut raja-aitoja ja luonut uuden elävän organismin. En tiedä mitkä Alvarin tavoitteet olivat, kun hän suunnitteli Villa Mairean altaan, mutta lopulta siitä syntyi paljon enemmän kuin vain pelkkä uima-allas”, sanoo Saari.

Kalifornia muodostui rullalautailun Mekaksi. Kun merellä ei aina ollut aallokkoa, lainelautailijat alkoivat etsiä tyhjiä altaita rullalautaillakseen niissä, koska altaan kaarevat reunat muistuttivat aaltoa.”

Skeittikulttuurille on tyypillistä, että temppuja on aina valokuvattu ja taltioitu, joten siirtymä kameran taakse tuli Artolle luonnostaan. Varsinaisesti uravalinnan kannalta Saari ei ole koskaan ajatellut skeittaamista tai valokuvaamista, vaan intohimo lajiin vei mennessään. Hänen näyttelykuvansa on tulostettu Koskisen Oy:n toimittamalle koivuvanerille.

Näyttelystä lähtiessäni tuli mieleen, että Alvar Aallon suoraviivainen ja -kulmainen arkkitehtuuri puolestaan sopisi hyvin parkourin harrastajille.

kari.naskinen@gmail.com