keskiviikko 12. huhtikuuta 2023

Kirsikkalikööriä Kirsikkatarhassa


Teatterikorkeakoulun
viiden opiskelijan maisteritutkinnon taiteellisena opinnäytteenä esitetään Q-teatterin pienellä näyttämöllä Tshehovin Kirsikkatarha, jonka koko nimi tässä esityksessä on arvoituksellinen Message From Tyler – Memento Mori, Kirsikkatarha. Kaikki nimestä ei täysin selviä, mutta lopun ajan meiningistä on taas kysymys. Vanhan ja rappeutuvan aatelisperheen kotitila ja sen toimeentulo kirsikkatarhasta ovat uhattuina, kun tässä esityksessä koko kirsikkatarha on kaavoitettu tulevan monitoimitalon parkkipaikaksi.


Jo tämä paljastaa, että ei enää olla siinä vanhassa ajassa, jota Tshehov viimeiseksi jääneessä näytelmässään kuvaa, vaan kuva laajenee maailman tilaan nyt,
jossa kahvi juodaan kauramaidon kanssa ja uutisia kuunnellaan langattomien kuulokkeiden kautta. Kuullan myös viesti Tyleriltä, joka kertoo kemiallisten ongelmajätteiden tuhoamislaitoksessa tapahtuneesta onnettomuudesta ja sitä seuranneesta valtavasta ympäristötuhosta.

Tyler jää arvoitukseksi, jonka takia yritin myöhemmin kotona löytää jotain selitystä. Lähimmäksi osui amerikkalaisen musiikintekijän
Tyler Childersin levy Long Violent History (Pitkä väkivaltainen historia). Siihen liittyen Tyler Childers on pannut nettiin kuuden minuutin videoviestin (video message from Tyler Childers), jossa hän kohdistaa kritiikkinsä poliisiväkivaltaan ja muihin vaikeisiin epäkohtiin. Näytelmän ohjannut Minna Lund on muokannut Tshehovin tekstiä voimakkaasti, mutta koko ajan ollaan silti Kirsikkatarhassa hyvin tunnistettavasti. Yksi epäkohta Tshehovin Kirsikkatarhassa on ihmisten välinpitämättömyys: suurin osa älymystöstä ei tee mitään, eivät mitään asioiden hyväksi, filosofoivat vain ja ylenkatsovat kaikkea; kaikki hyvät keskustelutkin käydään vain vetääksemme itseämme ja toisiamme nenästä.

Sama nyt. Portugalilainen sosi
ologian professori Boaventura de Sousa Santos ihmetteli viime viikolla saksalaisessa Telepolis-verkkolehdessä, missä eurooppalaiset älymystön edustajat nyt ovat. Miksi he ovat nyt hiljaa, miksi eivät ole vetoamassa rauhan ja demokratian puolesta? Miksi he ovat vaienneet? Suomalaisetkin pasifistit ovat hiljaa. Onko älymystöä enää olemassa, vai onko se vain heikko varjo siitä, mitä se kerran edusti? Maailmassa olisi hyvin tilaa kirsikankukille ja kaikelle kauniille, mutta siihen ei enää kukaan tunnu pyrkivän, vaan Ukrainan osaltakin pidetään tavoitteena, että saadaan ratkaisu sodan, ei rauhanteon avulla.

Näytelmässä ollaan vielä puolivälin tienoilla optimistisia.
Lopussa ei ole paljon muuta vanhaa jäljellä kuin mummin tuhkat samovaarista tehdyssä uurnassa. Näyttämö on keskellä salia noin 80 sentin korkeudella. Me 30 katsojaa istumme salin seinustoilla näyttämön ympärillä. Sitten meidät kutsutaan penkkeinemme näyttämön reunalle ja valkoisesta näyttämötasosta tulee kuin juhlapöytä, jolle katetaan jokaiselle katsojalle pieni lasillinen oman kirsikkatarhan marjoista tehtyä likööriä ja lautasella kirsikoita. Palautui mieleen Kristian Smedsin näytelmä Palsa – ihmisen kuva (2014) Kansallisteatterissa, jossa katsojatkin olivat näyttämöllä ja saimme siellä väliajalla kossua sillipurkeissa. Message from Kristian. (Kirsikkatarha-opinnäytetyön tekijät opiskelivat TeaKissa, kun Smeds vielä toimi siellä näyttelijäntaiteen professorina.)

Teatteritaiteen maistereiksi ovat näytelmän myötä valmistumassa Minna Lundin lisäksi näyttelijät
Veera Anttila, Ville Hilska, Juhana Hurme ja Milla Kaitalahti, joiden lisäksi mukana esityksessä on Q-teatterin Anna-Sofia Tuominen. Vuosi sitten nämä neljä näyttelijäopiskelijaa olivat Smedsin suorassa ohjauksessa näytelmässä Jumala on kauneus. Heidän esityksensä on paikoin turkkamaisen fyysistä. Älyllisen filosofoinnin sijasta osa näytelmästä on nyrkkeilypainiottelua, josta Helsingin Sanomien arvostelussa sanottiin, että se on lainattu amerikkalaisesta tappeluelokuvasta Fight Club (1999). En ole sitä nähnyt, joten en sano mitään, eikä näytelmän tiedoissa viitata siihen mitenkään. Jos tällainen yhtymäkohta on, niin kysymys on ilmeisesti siitä, että ollaan jo tekemisissä kapitalistisen kulutusyhteiskunnan ääri-ilmiöiden kanssa. Symbolisella tasolla ei ole kyse vain tappelusta, vaan koko yhteiskuntajärjestelmän romuttamisesta. Terrorismista. Vallankumouksesta, jonkinlaisesta, ja onhan Kirsikkatarhakin nyt tuhoutumassa. Hampaat ovat punaiset sekä kirsikoista että tappeluista - ja muistakaa kuolevaisuutenne, memento mori.

Kaikkinensa todella erinomainen esitys. On hienoa, että uudet teatterintekijät ja heidän opettajansa kohtaavat teatteritaidetta ja maailmaa tällä tavalla, sillä Niskavuoret osataan jo muutenkin.

MADE IN FINLAND

Tässä yhteydessä otan lyhyesti esille myös Nokia-sarjaelokuvan
Made in Finland, joka oli pääsiäisenpyhien tv-kohokohta. Puoli-Q:n kahvilanmyyjänä oli nimittäin tämän suomalaisten tv-sarjaelokuvien kaikkien aikojen parhaimmistoon kuuluvan sarjan päähenkilö Satu Tuuli Karhu (neiti Tammi, juristi), joka valmistui teatteritaiteen maisteriksi 2019. Kiitin mainiosta roolityöstä ja lähetin samalla terveiset Emil Kihlströmin kautta tämän isälle, luokkakaverilleni Kari Kihlströmille. Minulla on identtiset kaksostytöt, mutta en ollut ennen nähnyt identtisiä isää ja poikaa. Emil Kihlström on Made in Finlandissa neiti Tammen kollega.

kari.naskinen@gmail.com