Mikäs
tämä on, Stanley Kubrickin Tappo
(1956)?
Tällainen nimi on dvd-kotelossa, mutta kun kansikuvassa on Sterling
Hayden ja
takakannessa vuosiluku 1956, niin tämähän on Kubrickin varhaisiin
mestariteoksiin kuuluva Peli
on menetetty. Nimenmuutos
siksi, että elokuvan englannkielinen nimi on The
Killing,
joka tosin ei kerro sisällöstä yhtä paljon kuin alkuperäinen
suomalainen nimi. Kyllähän ryöstötapahtumassa ammutaan ihmisiä
kuoliaiksi, mutta taposta puhutaan vain, kun laukkakilpailussa
ammutaan hevonen, ja ampuja lohduttautuu
sillä,
että eihän tässä ole kysymys murhasta, koska tapan vain
eläimen.
Jokin
aika sitten kirjoitin Kubrickin Barry
Lyndonista (1975),
enkä edelleenkään osannut sanoa, onko se hyvä vai vähemmän hyvä
elokuva. Tappo sen
sijaan on lajityyppinsä erinomaista parhaimmistoa. Se on ”mustan
rikoselokuvan” täydellinen mallikappale, jossa asiat kerrotaan
kakistelematta niin kuin ne ovat. Pahat ovat pahoja, hyvät saavat
kyytiä, joskin lopussa oikea moraali voittaa jonkin pienen virheen
tai ulkokohtaisen sattumuksen takia, kuten tässä tapauksessa.
Asenteet ovat kylmiä ja puheet kovia; Tapon
vuorosanat
on kirjoittanut toinen alan mestari, rankan kioskikirjallisuuden kova
tekijä Jim
Thompson,
joka tunnetaan monien tyylikkäiden rikoselokuvien käsikirjoittajana:
Sam Peckinpahin
Pakotie (1972),
Bertrand
Tavernierin Auringonpimennys
(1981),
Stephen Frearsin
Huijarit (1990)
– ja myös Kubrickin sotaelokuva Kunnian
polut (1957),
jonka taas voisi esittää televisiossa kuvaamaan tämän hetken
hulluutta. (Kubrick:
”Olipa
pimeys kuinka suuri tahansa, meidän on tarjottava oma valomme.”)
Tappo
on
suoraviivaisen jämpti rikoselokuva laukkaradan kassan ryöstöstä. Johnny
Clay (Hayden) tekee täydellisen suunnitelman, jota toteuttamaan
tarvitaan muutamia muita roistoja. Kaikki näyttääkin sujuvan
hyvin, tilanteiden kehittymistä seurataan kuin aikajanalla, kertoja
sanoo kellonaikoja ja kuvailee tapahtumia tarkasti. Juonenkulun
kiinnostavuutta on lisätty pienillä takaumilla, jotka antavat
katsojalle täytettä asioidenkulkuun. Quentin
Tarantino on
sanonut tätä
elokuvaa
yhdeksi suurimmista inspiraatioistaan
esikoisohjaukseensa
Reservoir Dogsiin
(1992),
johon
hän
liitti
samalla tavalla sekä suoraa että
epälineaarista
tarinankerrontaa.
Tappo tuntuu nyt katsottuna hienolta taideteokselta. Siinä on kaikki, mitä tällaisessa Film noir -leffassa pitää olla. Omana aikanaan se oli kuitenkin olevinaan niin hurja, väkivaltainen ja moraaliton kertomus, että Suomessa Valtion elokuvatarkastamo kielti sen esittämisen kokonaan. Vasta viiden vuoden kuluttua 1961 Korkein hallinto-oikeus päätti, että elokuvan saa esittää.
Tämän päivän Helsingin Sanomissa on myös mielenkiintoinen oheistieto elokuvaan liittyen. Kun Kubrickin elokuva perustuu Lionel Whiten romaaniin, on Whiten yksi toinen romaani pohjana Jean-Luc Godardin Hullussa Pierrotissa (1965) ja Seppo Huumosen ennätyssurkeassa elokuvassa Karvat (1974).
kari.naskinen@gmail.com