Yksi kaikkien
aikojen parhaita esityksiä Lahden kaupunginteatterissa on ollut Lars
Norénin Kaaos
on Jumalan sisar (1985).
Nyt Mika
Myllyahon kirjoittama
Kaaos
sijoittuu
sinne toiseen päähän. Täydellinen epäonnistuminen esityksen,
nimenomaan esityksen osalta, sillä teksti on ajankohtainen ja
tärkeä. Kolme keski-ikäistä naista on ajautunut ns.
ruuhkavuosissaan vaikeisiin tilanteisiin, joista ohjaaja Tapani
Kalliomäki on
pannut heidät selviytymään pelkällä huutamisella. Kun olin
katsonut ja joutunut kuuntelemaan tuota järjetöntä huutoa 35
minuuttia,
lähdin pois.
Sofia on 42-vuotias
opettaja
(Anna
Pitkämäki),
jonka 100-vuotiasta
koulua
ollaan lakkauttamassa ja
tätä protestoiva
Sofia joutuu
kahden kuukauden pakkolomalle. Sofian perheen omakotitalo on homeessa
ja lapset sairastelevat. Psykoterapeutti Julia (Liisa
Vuori)
rakastuu potilaaseensa, mutta freelancertoimittaja Emmin (Laura
Huhtamaa)
kaaoksesta en ehdi saada selvää. Aiheet
joka tapauksessa ovat isoja, työelämän muutokset ja niihin
sopeutuminen, työn ja perhe-elämän
yhteensovittaminen,
ainainen
kiire ym. Tämän takia esityksen totaalinen pilaaminen
harmittaa.
Kalliomäki
on viime vuosina siirtynyt yhä enemmän näyttelijästä ohjaajaksi.
On onnistunutkin, mutta tätä kaaosta hän ei ole osannut käsitellä.
Käsiohjelmassa Kalliomäki
sanoo, että esityksen soisi toimivan ”puhdistavana ja vapauttavana
kokemuksena, joka tarjoaa arkeen toivoa ja edes hetkellisen
harmonian”. Harmonian? Kaikki repliikit huutamalla, useimmat
toistensa päälle puhumalla. Vaikea uskoa, että nimenomaan
tämä on se muoto, jonka avulla Myllyahon näytelmä on viimeisten
kymmenen vuoden aikana saavuttanut
myös suurta vientimenestystä.
Mikä ihme on saanut
tekemään esityksestä tällaisen? Pienessä Aino-salissa on
kuudella penkkirivillä 80 katsojapaikkaa, mutta näyttelijät
huutavat enemmän kuin olisi tarpeen isolla Juhani-näyttämölläkään.
Vai sekö on tarkoitus ilmaista, että kun naiset joutuvat vaikeisiin ongelmiin, he tulevat hysteerisiksi?
LISÄÄ
KAAOSTA
Kotiin
palattuani katsoin yöllä Espoon
kaupunginteatterin
digitaalisen ohjelmiston kanavalta
englantilaisen
Gecko Theatren näytelmän Institute,
kun
sen esittelytekstissä sanottiin: ”Teoksen tapahtumapaikkana on
hämyisä instituutti, jonka asukkaat pyrkivät luomaan järjestystä
sisäiseen tunteiden kaaokseen.”
Erinomaisen
mielenkiintoista absurdia teatteria, joka käsittelee toisista
välittämistä
ja huolenpitämistä.
Esitys
koostuu puhe-, tanssi- ja pantomiimiteatterista, mutta täyttä
selkoa ei saa siitä, millaisessa instituutissa ollaan.
Espoon teatterin digikanavalta näkee kuukausittain esityksiä sekä maailmalta että teatterin omia esityksiä tallenteina, suomeksi ja englanniksi tekstitettyinä. Gecko-teatterin esityksen katsominen maksoi 8 euroa. Viime keväänä katsoin sieltä Samuel Beckettin näytelmän Huomenna hän tulee.
kari.naskinen@gmail.com