keskiviikko 18. syyskuuta 2019

Mestarit museossa

Kuvassa ovat Jyväskylän Suurajojen  kolminkertainen voittaja, nelinkertainen Suomen mestari Simo Lampinen (oik.) ja TT-ajon nelinkertainen Suomen mestari Martti Pesonen. Kuvan erikoisuus on 500-kuutioinen Husqvarna (44 hv), jolla ajoi Simon isä Raine Lampinen. Sen Raine Lampinen oli saanut 1935 ajettavakseen Husqvarnan tehtaalta, ja merkittävin voitto sillä tuli Piritan TT-ajoissa Tallinnassa. Nyt pyörä on Latviassa Riian moottorimuseossa, jossa vanhojen suomalaisten moottoriurheilijoiden Primulan Jengi vieraili maanantaina.

Simo Lampinen on nyt vasta 76-vuotias, joten hän ei silminnäkijänä ollut todistamassa isänsä Husqvarna-ajoja, mutta hyvin ne tietenkin ovat tiedossa. Martti Pesonen on vuoden vanhempi.

Lampisen suvun moottoriurheiluharrastus on ollut pitkä. Jo Simon isoisä
Emil Lampinen ja setänsä Oskari Lampinen olivat ennen ensimmäistä maailmansotaa Suomen parhaita motoristeja. Raine Lampinen oli sitten jo kansainvälisen tason ajaja osallistuen jopa hurjaan Man-saaren TT-ajoon 1939. Päijänneajotkin Raine Lampinen voitti kaksi kertaa. Simon äiti Doriskin kilpaili ennen sotia moottoripyörien luotettavuusajoissa. Rouva Doris Lampisen isä Gustaf Rosenqvist oli Suomen Moottoriliiton puheenjohtaja. Liiton kultaisen ajajamerkin Emil sai 1930, Raine 1934 ja Simo 1970. Moottoriurheiluyhteydet jatkuvat vielä sillä, että Simon kummisetä on Rauno Aaltosen isä August, joka oli kovan tason maa- ja jäärata-ajaja ennen sotia.

Simo Lampinen tunnetaan tietenkin rallisaavutuksistaan, mutta kaksipyöräisellä hänkin aloitti. Alku vain oli erittäin vaikea, sillä 14-vuotiaana Simo sairastui polioon, joka 1950-luvulla levisi Suomessa virusperäisenä epidemiana. Simo menetti liikuntakykynsä ja joutui peräti hengityskoneeseen.
Puoli vuotta sairastumisen jälkeen isä Raine kuitenkin jo nosti Simon Triumphin satulaan. Sen oli ostanut isoisä Gustaf odottamaan Simon paranemista.

Ajamisharrastus ei ollut heti helppoa. Pyörätuolista Simo kuitenkin nostettiin Triumphin selkään. Kilpaileminen moottoripyörällä ei myöhemminkään olisi kunnolla onnistunut, joten 17-vuotiaana Simolle ostettiin auto, ja heti 18 vuotta täytettyään
1961 Simo voitti vakiokuntoisella Saabilla 500-rallin C-luokan ja oli yleiskilpailussa seitsemäs; taskussa oli viisi päivää vanha ajokortti.

Siitä kaksi vuotta ja Lampinen voitti Suurajot ja kymmenestä SM-osakilpailusta kahdeksan.
Jyväskylässä oli tiukka paikka, kun matkataipaleelta tuli kahden minuutin aikasakko. Lopulta Lampinen voitti Tom Tranan 20 sekunnilla.

Saab oli Simo Lampisen merkki, se on edelleen neulottuna hänen lätsäänsä Suomen ja Saksan lippujen väliin – Saksa siksi, että hän asuu nykyisin Hampurissa, josta kuitenkin aina lentää Primulan Jengin kokoontumisiin. Ajoi hän kyllä muillakin autoilla, voitti esim. Lancialla 1970-luvulla Portugalin, San Remon
ja Marokon rallit. Triumph GT 6:llä Lampinen saavutti luokkavoiton Le Mansin 24 tunnin ajossa 1965 parinaan Jean-Jacques Thuner. Saabilla Lampinen voitti 1974 myös Chamonix´n 24 tunnin jääratakilpailun yhdessä Amilcare Ballestrieren kanssa.

Simo Lampisen yhteydessä puhutaan usein hänen käyttämästään vasemman jalan jarrutuksesta. Mahtoiko olla ensimmäinen huippuajaja, joka alkoi sitä käyttää? Saab 96:lla tämä oli tietenkin yksinkertaisempaa ottaa käyttöön, koska autossa oli vapaakytkin.

”Aloin harjoitella sitä heti syksyllä 1961. Opin siihen sai porvoolaiselta ralliajajalta
Esko Vainiolta. Kävin hänen luonaan pikakurssilla ja heti kotimatkalla piti uutta tekniikkaa kokeilla, sillä seurauksella, että ensimmäisessä kurvissa aidanseipäät lentelivät ja piikkilanka rapisi auton kyljessä.”

Martti Pesonen olisi kokonaan toisen jutun väärtti, mutta se tähän, että hän voitti 1969-70 neljä SM-kultaa ja oli TT-ajon 350-kuutioisten luokassa Yamahalla MM-pisteissä viides vuonna 1970, edellä olivat kovat nimet Giacomo Agostini, Kel Carruthers, Renzo Pasolini ja Kent Andersson.

kari.naskinen@gmail.com