torstai 27. heinäkuuta 2017

In memoriam Leo Kinnunen 1943 - 2017

Ensimmäinen suomalainen autourheilun maailmanmestari Leo Kinnunen kuoli Turussa eilen 26.7. Hän oli syntynyt 5.8.1943. Kuva on vuodelta 2010, jolloin tapasin Kinnusen Turun Sanomien automuseossa. Siellä oli myös Kinnusen kullanvärinen F1-Surtees/Cosworth vuodelta 1974. Kinnunen oli ensimmäinen suomalainen F1-ajaja, osallistui seitsemään GP-viikonloppuun, joista selviytyi aika-ajokarsinnoista itse kilpailuun (26 ajajaa) kuitenkin vain Ruotsin Anderstorpissa. Kahdeksan kierroksen jälkeen ajo jäi kesken sähkövian takia. Kilpailun voitti Jody Scheckter (Tyrrell).

John Surteesin
tallin vanhan testiauton oli ostanut Antti Aarnio-Wihurin
AAW Racing Team, kun rahoittajiksi oli saatuaan mm. Salora, Colt-tupakkamerkki ja Silja Line; luultavasti apuna oli myös Turun Sanomat, sillä Kinnunen oli avioitunut lehtitalon tyttären Taru Ketosen kanssa. Surtees-Ford oli kuitenkin ylipainoinen ja alitehoinen, ja runkokin oli kärsinyt vaurioita.

"Koko katastrofi alkoi siitä, että John Surtees ei pitänyt sopimuksiaan. Sen jälkeen kun hän auton luovutti, ei hänen taholtaan apua hellinnyt missään. Minut petti Surtees ja minut petti auto", sanoi Kinnunen Vauhdin Maailmassa (12/1974).

Tosin eivät AAW Racingin resurssitkaan olleet häävit. F1-asiantuntemusta ei juurikaan ollut. Kinnusen F1-tiimin henkilövahvuus oli kymmenkunta miestä. Nykyisissä F1-talleissa henkilökuntaa on satoja.

Urheiluautojen prototyyppiluokan puolella asiat olivat sujuneet paremmin. Vuonna 1970 Leo Kinnunen oli meksikolaisen Pedro Rodriquezin parina voittamassa maailmanmestaruutta John Wyerin Gulf-Porsche-tallille. Tämän merkkikohtaisen mestaruuden takana olivat myös kakkosautoa ajaneet Jo Siffert ja Brian Redman. Kinnunen - Rodriquez voittivat Daytonan 24 tunnin ajon, Brands Hatchin 500 mailin ajon, Monzan 1000 km ja Watkins Glenin 6 tunnin ajon.

Urheiluautojen Interserie-sarjan Kinnunen voitti AAW:n Porschella 1971, 1972 ja 1973. Leo Kinnusen monipuolisuudesta kertoo se, että jäärata-ajon SM-kullan hän voitti alle 1000-kuutioisten luokassa 1966 ja oli rallin SM-sarjassa toinen 1967.

Tuon vuoden Pohjola-rallin Leo Kinnunen ja kartanlukijana ollut Jorma Pulkkinen voittivat Volvolla ylivoimaisesti; toinen oli Simo Lampinen Saabilla. Jyväskylän Suurajoihin Kinnunen osallistui monta kertaa. Yksi hurja tapaus sattui 1977, kun Porsche teki Humalamäessä ylipitkän hypyn, jossa kaasuvaijeri meni poikki. Kinnunen määräsi Pulkkisen vetämään takamoottorisen auton kaasuvaijeria käsin ja siellä se Pulkkinen jotenkin retkotti ja matka jatkui. Tunturirallin Kinnunen voitti Porschella 1972 ja 1979.

Kinnunen viimeinen kilpailu oli Jyväskylän ralli 1982. Elämä muuttui talvella 2007 lomamatkalla Kanarialla, kun Leo Kinnunen koki aivoverenvuodon.

kari.naskinen@gmail.com