Englantilaisen Mica Levin musiikki
on Jacqueline Kennedyä käsittelevässä
elokuvassa Jackie niin täydellisen
onnistunutta ja kuvaukseen saumattomasti istuvaa, että tämän mestarillisen
kokonaisuuden takia menen pikaisesti katsomaan elokuvan uudestaan. Musiikin ja tapahtumien
yhteensovittamisen on vastaavanlaisella täydellisyydellä tavoittanut viime
vuosikymmeninä vain Terrence Malick.
Levi sävelsi musiikin myös elokuvaan Under
the Skin (2013), mutta sitä ei kai ole Suomessa nähty.
Musiikilla on toisellakin tavalla kertomusta tukeva merkitys. Paljastuu, että John F. Kennedy oli usein iltaisin
pannut soimaan Camelot-musikaalin
(1960) loppulaulun, ja presidentin kuoleman jälkeen sitä kuuntelee Jackie, joka
hokee, että ”ei ole enää Camelotia, ei tule uutta Camelotia”.
Camelot on myytti, se oli keskiaikaisen kuningas Arthurin linna
Pohjois-Englannissa lähellä Yorkia. Se oli tarunhohtoinen paikka, jossa
Arthurin pyöreän pöydän oikeamieliset ritarit kokoontuivat parantamaan maailmaa. Kennedyn
lyhyen presidenttikauden aikana hänen ”hovistaan” alkoivat jotkut käyttää
Camelot-nimitystä, ja ainakin First Lady on ollut asetelmasta innoissaan. ”Ihmiset
pitävät saduista”, sanoo Jackie, ja jonkinlaisena tosielämän satuna hän
elämäänsä JFK:n kanssa piti ja maailmalle tarjoili.
Arthur meni naimisiin kuningas Leondegrancen tyttären Guineveren kanssa. Kun
Arthur kuoli, meni Guinevere nunnaluostariin. Jackie sen sijaan ei siirtynyt
syrjään. Chileläisen Pablo Larraininin
elokuvassa kuvataan hyvin sitä, miten Jackie suuren surunsa keskellä muisti
kuitenkin koko ajan itsensä. ”Miten ihmiset minut nyt näkevät”, sanoo Jackie.
Ainakin Aristoteles Onassis näki sen verran hyvin, että meni Jackien kanssa
naimisiin viisi vuotta JFK:n kuoleman jälkeen.
Kun Jackie on Arlingtonin hautausmaalla Robert
Kennedyn kanssa katsomassa, mihin kohtaan JFK:n hauta sijoitetaan, kysyy
Robert, haluaisiko Jackie puhua papin kanssa, eikä tarkoita hautapaikkaa,
Jackie vastaa: ”En. Haluan puhua medialle.”
Elokuvan runkona on perusteellinen haastattelu, jonka Jackie halusi viikon
sisällä miehensä kuolemasta antaa Life-lehden toimittajalle Theodore H. Whitelle. Tätä haastattelua
kuvataan elokuvassa ja aina välillä leikataan niihin tapahtumiin, joista Jackie
kertoi. Hän puhui toimittajalle myös sellaisia asioita, jotka hän kuitenkin
kielsi panemasta juttuun. Nyt herää kysymys, onko elokuvaan saatu näitä Jackien
”sensuroimiakin” kohtia.
Se joka tapauksessa tulee selväksi, että Jackie piti puolisoaan ylivertaisena
presidenttinä. Hautajaisetkin oli järjestettävä saman kaavan mukaan kuin olivat
olleet Abraham Lincolnilla. Toimittaja
hieman epäilee Jackien rakentamaa asetelmaa sanoessaan, että Lincoln sentään
lopetti sisällissodan, mutta Kennedy ei nujertanut edes kommunismia ja Vietnamin
sotakin jäi ratkaisematta. Jackie oli hiljaa.
Kaikkia Jackien mielenliikkeitä ei tietenkään pidä ottaa kirjaimellisen
vakavasti, sillä tilanne oli karmea. Kymmenen vuotta kestänyt avioliitto loppui
kuolemaan vain vajaat kolme vuotta JFK:n presidentiksi tulon jälkeen. Miehensä
verinen pää sylissään Jackie oli istunut auton takapenkillä. Se kuitenkin jäi
Jackien henkilöhistoriaan, että hän oli itsekeskeinen ihminen, jolle Camelotin
menetys oli katastrofi.
Natalie Portman Jackiena on loistava.
Natalie Portman on tämän elokuvan myötä noussut söpöstä filmitähdestä
elokuvanäyttelijäksi. Hän tekee roolistaan syvän ja moniulotteisen, siinä
tulevat esille Jackien narsistisen puolen lisäksi myös se suuri aito suru, mikä
osaltaan panee päätä sekaisin ja mikä sitten tulee ilmi kummallisina
kommentteina. Henkilöohjaus Natalie Portmanin kohdalla on ollut mestarillista.
Elokuva on surullinen, mutta ei makeileva, eikä surulla ”herkutteleva”. En
huomannut, että elokuvateatterin katsojista kukaan olisi tarvinnut nenäliinaa.
kari.naskinen@gmail.com