Kun WTC-tornien sortuminen 9.11.2001 ensimmäisen kerran näytettiin
televisiossa, olin munkkikahvilla Jalkarannantien Shellillä ja katsoin
lähetystä. Nyt sortuu Shellin asema. Tilalle rakennetaan Ranta-Kartanon alueen
ensimmäinen uusi kerrostalo.
On yllättävää, että Shellin asema ei saanut jäädä paikalleen. Se edustaa
arkkitehtuuriltaan sitä funktionalistista tyyliä, johon kuuluvia rakennuksia on
pyritty säilyttämään. Jalkarannantien Shelliä ei kuitenkaan mainita edes
kaupunginmuseon tutkijan, fil. tri Riitta
Niskasen kahdessa laajassa kirjassa, joissa käydään läpi Lahden historiallisesti
arvokkaita kohteita.
Shell avasi huoltamonsa kesällä 1950. Polttoainemittareita oli kuusi ja
huoltohalleja neljä. Lisäksi rakennuksessa toimi Shellin piirikonttori vuoteen
1992 asti.
Huoltamon henkilöhistoriakin on mielenkiintoinen, sillä sotien jälkeen sen
esimiehenä toimi Erkki Tähtinen,
joka sotavuosina oli toiminut suomalaisista vapaaehtoisista muodostetussa
natsi-Saksan SS-pataljoonassa, sen 3. komppaniassa. Muita Jalkarannantien Shellin
pomoja ovat olleet ainakin Heikki
Teppinen ja Kyösti Keskinen,
joka toimi Shellin tiloissa itsenäisenä yrittäjänä.
Nyt kun Jalkarannantien Shell siirtyy muistojen joukkoon, niin lyhyt katsaus
sitä vanhempaan bensa-asemahistoriaan, lähteenä Reino Walleniuksen tekemä Lahden seudun autoalan historia
1906-2000:
Vuonna 1923 aloitti Lahden Maanviljelyskauppa Oy bensiini-, petroli- ja
öljynmyynnin Vesijärvenkadulla (tarkempi paikka vielä hakusessa).
Syksyllä 1924 avattiin Ab Bentsiin Oy:n poltto- ja voiteluaineliikkeet
Rautatientorilla ja Aleksanterinkadun itäpäässä. Yhtiön perustaja oli tunnettu
lahtelainen autoalan mies Paavo Siltanen.
Myynnissä oli Rekord-bensiiniä ja Nobel Standardin tuotteita.
Vuonna 1928 Lahden seudun autoilijain yhdistys aloitti polttoainemyynnin
Aleksanterinkatu 28:ssa Suomelan tontilla, ja 1935 myynti jatkui
Aleksanterinkatu 6:ssa. Bensiinin toimitti Pohjoismainen Rohdoskauppa Oy.
Vuonna 1935 avattiin huoltoasema myös Vesijärvenkatu 1:ssä, vuonna 1955 se
muuttui Gulfista Unioniksi.
Vuonna 1930 avasi Hjalmar Lahti
bensiiniaseman Rautatienkatu 16:ssa. Myynnissä oli myös Mohawk-renkaita.
Vuonna 1930 Suomen Mineraaliöljy Oy avasi Shell-huoltamon kauppatorille,
oikeammin alatorin kohdalle. Esimiehenä oli Yrjö Johansson ja kakkosmiehenä Uuno Wallenius. Tiloissa toimi myös Linja-autoliiton
paikallisosaston ylläpitämä linja-autoasema, joka siirtyi Matkahuollolle 1933. Nykyinen
linja-autoasema valmistui 1939, jolloin alatorille jäi kuitenkin vielä paikallisliikenne.
Rakennus purettiin 1950.
Vuosina 1930-35 toimi Rauhankatu 15:ssä Autoilijayhdistyksen ”Bensiinikioski”.
Vuonna 1931 valmistui Nobel Standardin huoltoasema Vesijärvenkatu 7:ään. Esimies
oli Eino Lusila. Myöhemmin nimi
muuttui ensin Standard Oiliksi ja sitten Essoksi, jota piti yrittäjä Harry Salo, kunnes kaupunki osti sen ja
vuokrasi 1978 Sairaankuljetus Ahonen Oy:lle. Nykyisin rakennuksen omistaa Riku
Motor Oy, mutta sen siirrettyä toimintansa muualle on tiloissa nyt
kahvila-myymälä Snackpoint.
Vuosina 1934-63 toimi Aleksanterinkatu 24:ssä Trustivapaa Bensiini Oy (TB).
Huoltamo purettiin, kun Suomen Työväen Säästöpankki osti tontin.
Vuonna 1935 avattiin Bensiini-Kuluttajain Oy:n asema Santamäen ylikäytävän
luona. Ylikäytävän kohdalle rakennettiin myöhemmin Helsingintien silta
Starckjohannin kohdalle.
Ensimmäisenä otti seteliautomaatin käyttöön Gulf-huoltamo Vesijärvenkadun ja
Lahdenkadun risteyksessä 1966.
Yksi nykypäivän erikoisuus on Möysän Esso, joka 1961 aloitti toimintansa Viipurin valtatie 2:ssa. Enää ei bensaa saa, mutta kevätkaudella 2014 saa ravintolaksi muuttuneella bensa-asemalla nähdä esiintyjinä mm. Tuula Amberlan, Dave Lindholmin, Laura Voutilaisen, Veeti Kallion ja Turos Hevi Geen, joka voisi esiintymistään varten tehdä huoltoasemalaulunkin.
kari.naskinen@gmail.com