Mediaa ja populaarikulttuuria tutkiva yhteiskuntatieteiden tohtori Markku Koski on sitä mieltä, että
kaikenmaailman listat taide- tai viihde-esitysten paremmuusjärjestyksistä ovat
turhia. Koski lainaa Jean-Paul Sartrea,
joka 1960-luvulla kirjoitti ”sarjoittumisesta” – tarkoittaa, että ihminen
tuppaa nyky-yhteiskunnassa menettämään ainutkertaisen minuutensa ja muuttumaan
osaksi jotain isoa ja hahmotonta sarjaa. Koski itse sijoittaa esimerkiksi eri
taiteenalojen paremmuuslistat lähinnä laskentatoimen piiriin. (ESS 22.12.2013).
Tästä huolimatta teen nytkin listan vuoden parhaista elokuvista – en malta
lopettaa tätä laskentatointani, kun olen sen 1961 aloittanut. Kymmenen kärki
2013:
Terrence Malick: To the Wonder
Paul Thomas Anderson: Mestari
Derek Gianfrance: The Place Beyond
the Pines
Cristian Mungiu: Yli vuorten
Kenneth Lonergan: Margaret (dvd)
Robert Redford: The Company You Keep – Ikuiset liittolaiset
Michael Haneke: Rakkaus
Noah Baumbach: Frances Ha
Matti Ijäs: Kaikella rakkaudella
Ron Howard: Rush
Elokuvaprofessori Henry Bacon
luennoi 7.2.2014 elokuvateatteri Orionissa (Helsinki) otsikolla ”usko ja
epäusko elokuvassa”, ja luennon jälkeen katsotaan To the Wonder (kuva). Siinä uskontoa ja uskomista sivutaan, mutta
kuitenkin niin, että tärkeimpänä ei pidetä jotakin jumaluskontoa sinänsä, vaan
luontoa, jota ihminen on koko ajan tuhoamassa. Malickin kuvaama luonto on tietenkin
”jumalan luoma”, mutta elokuvassa Malick ei tätä asiaa korosta, minkä ansiosta
elokuvan voi katsoa tavallinen uskonnotonkin ihminen. Päinvastainen tapaus on
Malickin edellinen elokuva The Tree of
Life (2011), joka kaikessa hölmöydessään on samaa tasoa alakoululaisille
syötettävän jumalahöpinän kanssa.
Uskonto ja Raamattu ovat läpi elokuvan historian olleet näkyvästi esillä. Minäkin
hyvin muistan, että ensimmäisten näkemieni elokuvien joukossa jännimpiä olivat Henry
Kosterin ohjaama Näin hänen kuolevan (1953) ja Cecil B. DeMillen Kymmenen käskyä (1956). Kosterin elokuvassa Richard Burton on roomalainen
tribuuni, jonka Pontius Pilatus (Richard
Boone) määrää valvomaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista. Kymmenestä käskystä ovat parhaiten
jääneet mieleen Charlton Hestonin
Mooses ja Yul Brynnerin Faarao
Ramses II.
Nämä ovat kuitenkin pienelle katsojalle olleet puhtaasti jännäreitä.
Vastaavanlaisia, mielenkiintoisia tarinoita on tehty monista Raamatun
kertomuksista, tuhlaajapojasta Salomen tanssiin. Simson ja Delilakin oli kova
juttu.
Oma lukunsa uskonnollisten elokuvien tekijänä oli Pier Paolo Pasolini, joka kirkkokriitikkona tulikin joko mafian tai
oikeiston murhaamaksi 1975. Pasolini oli kommunisti, joka sanoi, että marxismi
ei suinkaan sulje pyhyyden käsitettä ulkopuolelle, se vain hylkää kirkolliset
instituutiot. Samaa oli sanonut Italian kommunistisen puolueen perustajiin
kuulunut Antonio Gramski.
Näin tämä vuosi. Jokaisesta näistä elokuvista olen vuoden mittaan
kirjoittanut tässä blogissani, joten ei nyt enempää.
Markku Kosken suosikki tänä vuonna on ollut Mestari, mutta tämän enempää hän ei laskentatointa nyt harrasta.
kari.naskinen@gmail.com