tiistai 10. tammikuuta 2023

Omerta 6/12 on liiallisesti haukuttu


Elokuva-arvostelijat eivät ole armoa antaneet
Ilkka Remeksen ja Aku Louhimiehen elokuvalle Omerta 6/12 (2021). Niin kelvoton ei elokuva kuitenkaan ole kuin on annettu ymmärtää, mutta kahdeksan miljoonan euron budjetilla tehtynä se ei tietenkään vedä vertoja niille maksimaalisen toiminnan elokuville, joiden tekemiseen on käytetty rahaa kymmenen tai sata kertaa enemmän. Omerta 6/12 edustaa sellaista elokuvatyyppiä, joka ei tavoittele hienouksia, vaan on parituntinen viihdeseikkailu kovalla menolla ja melskeellä. Ampumisräiske ja takaa-ajot autoilla ovat tuttua touhua tällaisista elokuvista, on ne sitten tehty Suomessa tai missä tahansa.


Juonikin on tavanomaista tarinaa. Balkanilkainen sotarikollinen Borislav Jankovic on saatava ulos suomalaisesta vankilasta ja tämän toteuttamiseksi kidnapataan vaihtokaupassa käytettäväksi Suomen presidentti itsenäisyyspäivän linnanjuhlilta. Lisäksi presidentin syntilistalla on hänen tukensa Kosovon laittomalle sodalla 1999. Vielä pahempi henkilö on terroristien mielestä ranskalainen kenraali Gracic, mutta unohdin jo, miksi. Tilannetta pannaan purkamaan EU:n turvallisuusjoukkojen upseeri ja hänelle naispuolinen apulainen, kuten nykyisin aina on tapana. Terroristien tarkoituksena on myös epäsovun lisääminen Euroopassa, ja heitä ottaa päähän, että presidentti on ottanut myönteisen kannan Suomen Nato-jäsenyyteen.

Toiminta siirtyy nopeasti linnanjuhlista Valko-Venäjälle, ja tapahtumapaikoiksi on taas kerran löydetty rähjäisen näköisiä tehdasrakennuksia Virosta. Ennen rajan yli menoa valvontakuvista ja tutkista luullaan Helsingissä, että kaappaajien lentokone laskeutuu Lusin suoralle, mutta yli menee.
Takaa-ajoon lähtee turvallisuusjoukkojen Max Tanner (Jasper Pääkkönen) ja touhussa Suomen puolella ovat Krp, Supo, Helsingin poliisilaitoksen Karhu-ryhmä ja armeija.

Katsoin elokuvan viime perjantaina, kun se tuli televisiosta. Aikaisemmin päivällä olin katsonut dvd:ltä amerikkalaisen rikoselokuvan
Inside Man: Most Wanted (2019), ja mielenkiintoinen yhtymäkohta näillä elokuvilla: molemmissa roistot pukivat kidnappaamansa ihmiset samanlaisiin haalareihin kuin oli heillä itselläänkin, joten poliisi ei uskaltanut ampua ketään siinä vaiheessa, kun roistot panttivankeineen lähtivät livohkaan tapahtumapaikalta.

Vaikka elokuva sijoittuu vertaistensa joukossa siihen ryhmään, joka nopeasti hautautuu dvd-divareiden halpamyyntikatalogeihin, niin tästä huolimatta vietin viihdyttävän kaksituntisen leffan ääressä. Muutenkin minulla oli tuolloin leppoisa vapaapäivä: ensin katsoin Tour de Ski -hiihtokilpailut, sitten Sylvester Stallone -elokuvan Ammattitappajat (1995), muutamia sarjaelokuvajaksoja Yle Areenasta, jätin sen päivän lehdet lukematta ja ennen nukkumaanmenoa keskityin Louhimiehen actionelokuvaan.

Tv 1:n Ivalo on kahden ensimmäisen jakson perusteella tukevampaa tekoa, mutta juoni niin sekavansorttinen, että katsomisen jatkaminen on vielä epävarmaa.

Omertasta olisi paremman tietenkin saanut
Renny Harlin, joka on tämän lajin suomalainen mestari. Saa nähdä, millainen tulee olemaan elokuvan koko materiaalista neliosaiseksi leikattu sarjaelokuva, joka tulee C more -maksukanavalle elokuussa.

kari.naskinen@gmail.com