NKP:n pääsihteerinä 1953-64 olleen Nikita Hrushtshovin aikaa Neuvostoliitossa sanotaan suojasääksi. Kun tehtävään hänen jälkeensä valittiin Leonid Brezhnev, palattiin entiseen kovempaan komentoon. Suomen ja Neuvostoliiton välillä vallitsi suojasää 1940-luvun lopulta yya-sopimuksen vahvistamana ja sen jälkeen Suomen ja uuden Venäjän välillä muuten vain viime vuoden helmikuuhun asti. Sitten siirryttiin niin kovaan pakkauskauteen, että ei pahemmasta väliä. Nyt Suomi on Venäjän vihollinen ja Lahden kaupunginteatterissakin uskalletaan pitää ohjelmistossa näytelmää entisen FSB:n agentin Aleksandr Litvinenkon myrkytysmurhasta, jonka oli näytelmän mukaan hyväksynyt Vladimir Putin. Ei olisi tätä englantilaista näytelmää Suomessa esitetty suomettumisen aikana, joka todellisuudessa päättyi vasta Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan.
Näytelmä Totuuden hinta on suomenkielinen kantaesitys. Putinia näytelmässä esittää vierailijana Teatterikorkeakoulun uudeksi näyttelijäntaiteen professoriksi valittu Jarkko Lahti, joka parhaiten tunnetaan nyrkkeilijä Olli Mäen roolista elokuvassa Hymyilevä mies (2016). Elokuvakin sijoittuu suojasään aikaan 1962, jolloin Mäki otteli Olympiastadionilla ammattilaisten maailmanmestaruudesta amerikkalaista Davey Moorea vastaan.
Parasta
kaupunginteatterin näytelmässä on Jarkko Lahden Putin-imitointi.
Se on käsien liikkeitä, kävelytyyliä, ulkonäköä ja koko
olemusta myöten niin täydellisesti osuvaa, että sitä olisi
katsonut enemmänkin. Näytelmässä Putin on sekä roolihenkilö
että kertoja. Brittikirjailija Lucy
Prebble on
luonut roolista myös tekstisisällön
puolesta sellaisen, että se myötäilee
erinomaisen täydellisesti sitä kuvaa, mikä meillä Putinista
on.
Itse
näytelmän kokonaisjuoni on tuttu tarina, jos vähänkin ovat
muistissa tiedotusvälineiden uutisoinnit Litvinenkon tapauksesta.
Kuvassa ovat Jarkko Lahti (oik.) ja Litvinenkoa esittävä Mikko
Pörhölä.
Sisällöllisesti näytelmässä ei siis järin mielenkiintoista
aineistoa ole, päinvastoin väliajanjälkeinen puolisko on vähän
tylsäkin, kun siinä asiana on takautuvasti myrkytyspaikan
etsiminen. Mitä väliä sillä on, tiputettiinko poloniumia
Litvinenkon teekuppiin tuossa vai tässä baarissa. Enemmän
kiinnostavaa tarjoavat tietenkin asian taustat, joita kyllä
selvitetäänkin paremmassa alkupuolen osassa.
Yhdessä
kohtaa Putin sanoo näyttelijöille, että mitä te
niitä tylsiä asioita vatkaatta, yleisö on tullut tänne viihdettä
katsomaan. Hauskasti sanottu ja kaksoismerkityshän tällä on:
nykyisin vakaviinkin näytelmiin ängetään irrallisia
hupi- ja shownumeroita, kuten tässäkin – tanssia ja laulua. Olen
eri mieltä Putinin ja näytelmän ohjannen freelancerin
Anne Rautiaisen
kanssa – on katsojien aliarvioimista.
Yhdessä kohtauksessa siirretään näyttämölle kahdella isolla
kikkelipatsaalla varustettu ilotalon huonenäkymä, mutta sitten ei
kuitenkaan mitään tapahdu. Lavastuksesta kiinnitti huomiota sekin,
että lontoolaisessa sairaalassa oli Hartwallin juoma-automaatti.
Kömpelöistä
tanssikohtauksista tuli mieleen, että eipä ole Lahdessa enää
musiikkiteatterikoulutusta, joka täältä
lopetettiin ja annettiin mennä Tampereelle. Ennen kaupunginteatteri
sai sieltä aina osaavaa tanssivoimaa, kun tarvittiin. Tällä
kertaa yksi tanssinumero liittyy siihen, kun professori Dombey
(Lumikki
Väinämö)
kertoo radioaktiivisen polonium 210:n historiasta, eikä katsoja saa
tästä hölmöstö kuvaelmasta mitään selvää. Ajoittain oli vaikea saada tolkkua myös rouva
Litvinenkon (Saana
Hyvärinen)
puheilmaisusta.
Yksi köyhyysloukussa olevien teattereiden
kurimus on, että yhdet ja samat näyttelijät joudutaan panemaan
moniin rooleihin. Tässä näytelmässä on monella näyttelijällä
5-6 eri roolia. Vastaavanlainen tilanne on pienemmän näyttämön
Minä,
Tellervo -esityksessä.
Kyllähän
se sujuu, mutta jotenkin pöhköä, että katsoja tunnistaa saman
näyttelijän milloin mistäkin roolista.
Totuuden hinnan kirjoittaja Lucy Prebble on tuttu tekijä. Syksyllä 2010 hänen näytelmänsä Enron tuli Helsingin kaupunginteatteriin ja näyttää olevan omassa kalenterissani yksi noiden aikojen huippuesityksiä. Se kertoi Enron-energiayhtiön ja Arthur Andersenin tilintarkastusyhtiön puliveivauksen aiheuttamasta USA:n historian suurimmasta konkurssista. Viime vuosilta Prebble muistetaan hienon sarjaelokuvan Successionin käsikirjoittajana, aiheena valtava mediakonserni, jonka henkilöt viittaavat nimeltä mainitsematta Rubert Murdochiin ja Donald Trumpiin.
kari.naskinen@gmail.com