Lahden kaupungin teknisen ja ympäristölautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron (Kok) ilmoitti
kahdessa yleisönosastokirjoituksessaan, että Vesijärvenkatua ei olla
kaventamassa autoliikenteen osalta. Tämän päivän Etelä-Suomen Sanomissa
lautakunnan vihervasemmisto kuitenkin kirjoitti vastineen, jossa sanottiin,
että Vesijärvenkadun "kehittäminen" jatkuu. Vastineessa puhutaan kokeilusta, jossa
autoliikenteellä nyt käytössä olevista ajokaistoista poistettaisiin kaksi
väliltä Kirkkokatu - Lahdenkatu.
Tällaisten kokeilujen kohtalo on jokseenkin aina sama: kun pannaan rahaa rakenteellisiin
muutoksiin, ei niitä purkamaan myöhemmin lähdetä. Tässä tapauksessa siis
Vesijärvenkadun liikenne ahdettaisiin kahdelle kaistalle, minkä lisäksi
henkilöautojen kadunvarsipysäköinti lopetettaisiin kokonaan kadun toiselta
puolelta.
Näitä samanlaisia tavoitteita on muitakin katuja koskien. Juuri tänään kuulin,
että Hämeenkadulta on tarkoitus vähentää autopaikkoja.
Vesijärvenkadun kaventamisella on ilmiselvästi tarkoitus myös ohjata
liikennettä toriparkkiin. Kun pohjoisesta kaupungin keskustaan tulevat alkavat
huomata, että Vesijärvenkatu on muuttunut ahtaaksi, he ehkä jatkavat ajamista
pitkin Lahdenkatua ja kääntyvät sitten Lyseon kohdalta vasemmalle Rauhankadulle
– ja hups, siinähän se toriparkki kohta onkin.
Muutenkin toriparkki ohjaa nyt kaupungin liikennesuunnittelua.
Kadunvarsipysäköintiä vähennetään ja liikennevirtoja suunnataan niin, että
autoja kulkisi entistä enemmän toriparkin lähelle.
Vastakirjoituksen lautakunnan puheenjohtajalle olivat allekirjoittaneet
lautakunnan varapuheenjohtaja Sanna
Mäkinen (SDP) sekä jäsenet Minna
Lampinen (SDP), Heikki Moilanen
(SDP) ja Nelli Nivala (vihreä).
Demarien, kokoomuslaisten ja vihreiden lisäksi lautakunnassa ovat edustettuina lisäksi
kepu, kristilliset, perussuomalaiset ja vasemmistoliitto, joten äänestykseen Vesijärvenkadun
muuttaminen lopulta menee.
kari.naskinen@gmail.com