keskiviikko 1. elokuuta 2018

Mies kansankodin katolla

Sadepäivinä on mukava katsella elokuvia. Samoin kuumina päivinä, jolloin sisällä on viileämpää. Nyt löytyi katsottavaksi ensimmäinen Beck-elokuva vuodelta 1976. Se on monella tapaa erikoisen hyvä. Se edustaa sitä aikaa, jolloin elokuvia vielä tehtiin aidoilla paikoilla, ei siis lavastetuissa ympäristöissä. Hurjin tapahtuma on poliisihelikopterin putoaminen. Nykyisin tällainen kohtaus tehtäisiin digitaalisen kuvankäsittelyn ja muiden keinotekoisten juttujen avulla, mutta Tukholmassa ohjaaja Bo Widerberg halusi, että kaikki näyttää oikealta. Myös kohtaukset poliisilaitoksella on kuvattu oikealla poliisilaitoksella.

Elokuvan ruotsalainen nimi on Mannen på taket (Mies katolla). Voimakkaasti aseistettu mies on kerrostalon katolla Vasastadenin kaupunginosassa Odenplan-aukion reunalla. Kaksi helikopteriakin pannaan jahtaamaan miestä, joka on ehtinyt ampua jo kolme aukiolla ollutta poliisia. Sitten hän onnistuu ampumaan toista helikopteriakin niin, että se putoaa.

Kohtaus kuvattiin pitkänäperjantaina, jotta katujen sulkeminen ei olisi aiheuttanut liikenteelle aivan mahdotonta haittaa. Ihmisten tuloa paikalle ei kuitenkaan estetty, koska kyllähän tällainen tapahtuma aina katsojia kerää. Tilanne näyttääkin täysin todelliselta, ihmisiä on aukiolla muutama tuhat ja helikopteri putoaa rämähtää yleisövessan päälle lähelle metron portaita.

Dvd-elokuvan lisämateriaaleissa Widerbergiä haastatellaan. Hän sanoo, että jos helikopterihomma olisi jotenkin epäonnistunut, olisi yritetty uudestaan niin monta kertaa kuin olisi ollut tarpeen.

Widerberg oli vasemmistolainen ohjaaja, joka teki ankaria yhteiskuntakriittisiä elokuvia, kuten 1960-luvulla Korppikortteli, Elvira Madigan ja Ådalen 31. Myös Wahlöö oli vasemmistolainen, niitä kuuskytluvun radikaaleja. Heidän molempien teemojaan olivat hyvinvointiyhteiskunnan ongelmat ja poliisin valta. Dvd:llä Widerberg puhuu näistäkin aiheista.

HERTTAISEN KANSAN-
KODIN LOPUN ALKUA


Jälkikäteen voi nyt sanoa niinkin, että valtavan menestyksen saanut Beck-elokuva kuvasi sattumalta myös jonkinlaista käännettä ruotsalaisessa kansankodissa. Pahuus oli tullut kansan keskuuteen, eikä kukaan ollut turvassa. Tätä asetelmaa korostaa sekin, että Beckin roolissa on suosikkinäyttelijä, erityisesti koomisista rooleista tuttu, sympaattinen Carl-Gustaf Lindstedt. Häneenkin mies katolla osuu ja Beck loukkaantuu vaikeasti – eli kaikki ovat vaarassa, kolmipyöräisellä puistossa ajeleva pikkupoikakin.

Haastateltavana on myös Beck-romaanien toinen kirjoittaja Maj Sjöwall, joka kertoo hauskasti kirjan ja elokuvan nimistä. Romaani ilmestyi 1971 nimellä Den vedervärdige mannen från Säffle (Kaamea mies Säfflestä). Tällaista nimeä ei kuitenkaan voinut elokuvalle antaa, vaan nimeksi tuli Mannen på taket. Sjöwall sanoi, että elokuvien nimien pitää olla yksinkertaisempia, koska katsojatkin ovat keskimäärin yksinkertaisempia kuin kirjojen lukijat.

Kirjailijapariskunnan Maj Sjöwallin ja Per Wahlöön kymmenen Beck-kirjaa ovat yleisotsikoltaan Roman om ett brott (Romaani rikoksesta). Martin Beckin nimi tuli teosten nimeksi vasta siinä vaiheessa, kun Sjöwallin ja Wahlöön karakterisoimien henkilöiden varaan alettiin kirjoittaa uusia tekstejä sarjaelokuvia varten. Tämä tapahtui vasta 1997, jolloin Beckin rooliin tuli Peter Haber. Ennen häntä oli yksittäisissä Beck-elokuvissa Beckiä esittänyt kuusi muuta näyttelijää.

Suomessa Mannen på taket on nimellä Komisario Beck tähtäimessä. Katolla olevaa roikaletta näyttelee Ingvar Hirdwall, joka nykyisin on se Beckin naapuri, jolla on valkoinen tuki kaulansa ympärillä. Hirdwalille roiston rooli oli sikäli hankala, että hän kärsii huimauksesta varsinkin korkeilla paikoilla. Nykyisin hän kuitenkin pystyy leppoisasti juttelemaan Beckin kanssa omalla parvekkeellaan Beckin parvekkeen vieressä.

Beck-sarja jatkuu edelleen. Mehän tiedämme, että Beck on jo eläkkeellä, mutta tänä vuonna valmistuneissa jaksoissa hän toimii Säpon avustajana.

kari.naskinen@gmail.com