Viime vuonna maailmassa myydyistä henkilöautoista 1,3 prosenttia oli
sähköautoja, Suomessa 0,3 prosenttia. Suomessa kaasuautojakin myydään enemmän. Tänään
kävin ajelemassa Jaguarin uudella sähköautolla, jonka englantilainen Auto
Express -lehti tällä viikolla valitsi Vuoden autoksi. Jos sähköautojen kehitys jatkuu
samaan suuntaan kuin Jaguar I-Pace nyt antaa ymmärtää, joutuu tällainen vanha polttomoottorimieskin
myöntämään, että sähköautolla on tulevaisuutensa. Ajamisessa ei eroa
automaattivaihteiseen autoon juurikaan ole, mutta sitten on se lataushomma,
jonka kanssa on vielä paljon tehtävää.
Jaguarin maahantuoja Inchape Motors Finland Oy on tuonut Suomeen muutaman prototyypin
tästä uutuusautosta. Yksi niistä oli ajettavana Sports Car Centerin sivutoimipisteessä
Hollolassa, joten sinne vaan.
Hyvän ajoasennon löysi helposti, sillä istuimen säätömahdollisuuteen joka
suuntaan ovat laajat. Sitten vain jalka jarrulle ja painallus Start-nappulasta.
Mitään ääntä ei kuulunut, mutta ratin takana mittaristosta näkyi, että auto on
käynnissä. Vaihdekeppi on kuin automaattivaihteisessa autossa, mutta vaihtoehtoja
on vain kolme: D, N, R. Ensimmäinen erikoinen havainto: kun pihasta lähtiessäni
ja ennen kadulle ajamista nostin jalan kaasupolkimelta, niin moottorijarrutus oli
niin voimakas, että auto melkein seisahtui. Tämä on se vaihe, kun
sähkömoottorit latautuvat jarrutusenergialla. Vauhti siis hidastuu poikkeuksellisen voimakkaasti
aina kun jalan nostaa kaasulta.
Seuraava erikoishavainto: kun lähdin liikennevaloista tahallisen rivakasti,
auto hyökkäsi liikkeelle niin, että keula nousi – ei sentään ”keulinut”.
Selitys tälle: kiihtyvyys nollasta sataan on 4,8 sekuntia. Huippunopeudeksi
valmistaja ilmoittaa 124 mailia tunnissa eli 200 km/t.
Vieläkään ei mitään ääntä tietenkään kuulunut, mutta sekin ”ongelma” oli
mahdollista saada pois kytkemällä päälle sellainen lapsellinen toiminto, joka
antaa kaiuttimista kiihdytys- ja ajoääniä.
Ajotuntuma on ”tiukempi” kuin keskivertoautoissa. Ohjaus on tarkka ja jousitus
vaikuttaa jämäkältä. Lieneekö säätöihin otettu kokemuksia Formula E -luokasta,
jossa Panasonic Jaguar Racing on kilpaillut vuodesta 2016 alkaen? Tämän kauden
sarjassa Mitch Evans ja Nelson Piquet Jr. ovat sijoittuneet
joukkueena viidenneksi. Kärjessä ovat Renaultin moottoreita käyttävä
kiinalainen Techeetah-talli ja toisena Audi.
Jaguar I-Pacen sähkömoottorit ovat etu- ja taka-akseleiden yhteydessä. Tehoa on
yhteensä 400 hv. Akku on levitetty litteäksi kokonaisuudeksi lattian alle. Niin
painava systeemi se on, että 4.7 metriä pitkä auto painaa 2200 kg. Nelivetoinen
Jaguar I-Pace sijoittuu katumaastureiden SUV-luokkaan (Sports Utility Vehicle). Hinta perusvarustuksella 85 000 euroa.
Yhdellä täyslatauksella auton kulkumatkaksi ilmoitetaan 480 km. Jos matka
kuitenkin on pitempi, tullaan niihin sähköautoilun kriittisimpiin kohtiin.
Tunnin pikalatauksella 50 kW:n DC-laturilla saa kyllä lisää ajomatkaa 270 km,
mutta silti… Kehitys kuitenkin etenee kovaa vauhtia, mistä yhtenä todisteena on, että ensi vuonna ei Formula E -kilpailuissa ajajien tarvitse kisan puolivälissä vaihtaa uuteen, ladattuna varikolla odottavaan autoon, kuten vielä nyt. Joka tapauksessa Jaguar I-Pacella, Nissan Leafilla ja Teslalla on vielä isoja
kynnyksiä edessään. Niiden ylittämistä kuitenkin helpottavat teknologian kehittymisen ohella ilmastonmuutoksen torjumiseksi tehtävät pakotteet.
Asiantuntijaoppaana istui tutustumisajossani vieressä ralliautoilun naisten maailmanmestari Minna Sillankorva (1991, ajokkina Lancia Delta Integrale)
kari.naskinen@gmail.com