Tämän vuoden ensi-iltaelokuvissa on ollut kaksi vaikuttavaa naisroolia: Jackie Kennedyä esittää Jackie-elokuvassa Natalie Portman ja nyt tekee Florence
Pugh hurjan roolin Lady Macbethissa. Florence
Pugh on ainakin Suomessa ollut tuntematon näyttelijä ennen tätä, mutta nyt
jyrähtää. Vaikka elokuva ei perustu Shakespearen
Macbethiin, on elokuvan
päähenkilö Katherine samalla tavalla kädet veressä – eikä tunnu missään, koska
Katherine on pahan ruumiillistuma.
Elokuva perustuu Nikolai Leskovin 100-sivuiseen
romaaniin Mtsenskin kihlakunnan Lady
Macbeth, joka julkaistiin ensimmäisen kerran Fjodor ja Mihail
Dostojevskin Pietarissa ilmestyneessä
Epoha-lehdessä vuonna 1865. Niin vetävä ja tiivis on tämän pienoisromaanin
tarina, että nyt siitä on tehty jo viisi elokuvaa. Lisäksi Dmitri Shostakovitsh sävelsi sen oopperaksi 1934, Suomen
kansallisoopperan ohjelmistossa se oli kevätkaudella 2017.
Lady Macbeth on William Oldroydin ensimmäinen pitkä elokuva. Tapahtumat on
siirretty Venäjältä jonnekin Englannin syrjäiselle maaseudulle, jossa Katherine
naitetaan maakauppojen yhteydessä kartanonomistajan pojalle Alexanderille.
Leskovin romaania en ole lukenut, mutta Shostakovitshin oopperasta se monin
paikoin poikkeaa. Joka tapauksessa eletään 1800-luvun jälkipuoliskoa ja asiat
menevät päin mäntyä. Alexander ei jostakin syystä pysty makaamaan nuoren
vaimonsa kanssa, mutta pitää kovaa komentoa. Kun mies sitten lähtee pitkälle
työmatkalle, Katherine käyttää tilaisuuden hyväkseen ja alkaa piehtaroida
komean tallirengin kanssa. Sotkuhan siitä syntyy, eikä sotkua saada
selvitetyksi ilman murhia.
Kertomus on jämäkkä ja Florence Pugh istuu siihen kuin kuolettava nuija päähän.
On intohimoa, vääryydenkostamista ja vapaudenkaipuuta. Kaikkea tätä pitää
hallinnassaan Florence Pugh mestarillisesti.
Yhtä häjyä akkaa en ollut elokuvissa pitkään aikaan nähnyt. Tämän kihlakunnan
Lady Macbeth on niin kovan luokan kylmäverinen tekijä, että hänen ei tarvitse
edes juonitella, vaan kaiken pahuuden hän pystyy viemään läpi tuosta vain.
Kärsiä saavat heikommat. Oopperan lopussa Katerina heittäytyy jokeen ja
ilmeisesti hukkuu, elokuvan loppu on arvoituksellisempi.
Maininnan ansaitsee myös kuvaaja Ari
Wegner, joka on luonut Lady Macbethin
kuvamaailmasta kuin kuvataideteoksen. Asetelmat ovat sellaisia, että
kuvista puuttuvat vain maalausten kullatut kehykset. Ristiriita tapahtumille on
valtava, mutta samalla nämä rauhalliset asetelmat kuvaavat hienosti sitä
rauhallista kylmyyttä, mitä Katherine edustaa.
kari.naskinen@gmail.com