perjantai 9. joulukuuta 2016

Suomalaiset rakentavat uutta Viipuria

Suomalainen kiinteistö- ja rakennusalan konserni SRV-yhtiöt Oyj on vuokrannut Viipurin kaupungilta 3,8 hehtaarin tontin Papulan kaupunginosasta, johon se nyt rakentaa asuintaloja. Ensimmäiset kaksi kerrostaloa on jo valmiina ja kolmas on rakenteilla. Ohjelmaan kuuluvat myös neljä omakotitaloa ja 12 rivitalohuoneistoa.

Rakentamisesta vastaa SRV:n Venäjän-toiminnoista vastaava SRV Russia Oy, jolla on ollut toimintaa Venäjällä perustamisestaan, vuodesta 1987 lähtien. Yhtiö kehittää kiinteistöhankkeita ja toteuttaa ne SRV-projektinjohtomallilla. Kehityskohteina ovat asuntojen ohella kauppakeskukset, toimistokiinteistöt, hotellit, asunnot sekä logistiikka- ja teollisuuskiinteistöt. SRV Russia Oy:n toiminta keskittyy enimmiltään Moskovaan ja Pietariin, mutta myös pienempiin alueellisiin keskuksiin, kuten nyt Viipuriin.

Kun tällä viikolla hyppäsin taksiin ja selitin, että haluan nähdä uudet suomalaiset kerrostalot, kuski ymmärsi heti:
Malaja Finljandija eli Pieni Suomi -asuinalue. Papulan nimi on edelleen sama (Папула).

Papulan alue on tuttu alue Viipurissa asuneille suomalaisille. Pientaloasutuksen lisäksi siellä oli mm. Karjalan rykmentin iso kasarmialue ja lääninvankila. Kasarmialueen keskellä oli esikuntarakennus, joka vuodesta 1853 toimi Behmin kouluna. Vuonna 1881 se lakkautettiin ja liitettiin Viipurin pataljoonan kasarmialueeseen. Vankila-alue perustettiin 1884, sen rakennukset olivat muurien ympäröimät ja henkilökunnan asuinrakennukset olivat vankilan ja Papulanlahden välissä.

Papulassa toimivat aikoinaan myös Viipurin kauppaoppilaitos, Viipurin Makeisteollisuus Oy, Margariinitehdas Karjala, Papulan Vesitehdas Oy, Siljanderin autokorjaamo ja -maalaamo sekä K. Widingin Auto- ja moottorikorjaamo. Myös Kouvolan Lakritsin juuret ovat Papulassa. Tiilitehtaita Papulassa oli ollut jo 1400-luvulta lähtien.

Kaupungin keskustasta kuljetaan Papulaan ratapihan ylittävää siltaa pitkin. Se oli aluksi puinen, mutta uusi terässilta valmistui 1913, ja siinä oli erilliset jalkakäytävät sekä sillan keskellä kiskot raitiovaunuille. Viipurin raitiovaunuliikenteen 1. linjan lähtöpysäkki sijaitsi Papulassa, josta tämän punaisen linjan reitti meni näin:
Papulankatu - Rautatienkatu - Rautatieasema - Aleksanterinkatu - Torkkelinkatu - Kauppatori - Pohjoisvalli - Raatihuoneentori (Turunsilta) - Katariinankatu - Torikatu - Kauppatori - Torkkelinkatu - Aleksanterinkatu - Rautatieasema - Rautatienkatu - Papulankatu - Papula, linjapituus 2,522 km, avattiin 28.9.1912.
 

Papula on vanhaa Viipurin maalaiskunnan aluetta, joka 1928 liitettiin Viipurin kaupunkiin. Papulanlahden ylittävä betonirakenteinen silta valmistui
1930-luvun puolivälissä Imatran, Antrean ja Heinjoen suunnan liikennettä varten.

kari.naskinen@gmail.com