Väljästi Franz Kafkan elämää sivuavassa elokuvassa Kafka (1991) sanoo tohtori Murnau, että joukkoa on helpompi hallita kuin yksilöä, koska joukolla on yhteinen tarkoitus, kun taas yksilöiden tarkoitukset ovat aina kyseenalaisia ja monenlaisia. Totalitarismin vainoamaksi on joutunut sairausvakuutusvirastossa työskentelevä harrastajakirjailija Kafka, ja myös oikea Franz Kafka kamppaili postuumisti julkaistuissa kirjoissaan totalitaarista hallintoa vastaan. Hullu tohtori Murnau voisi olla nimeltään myös Mabuse, sillä Steven Soderberghin mustavalkoinen elokuva noudattaa tyyliltään 1920-luvun saksalaista ekspressionismia. Se on juuri nyt ajankohtainen asia Suomessakin, kun täällä sai juuri ensiesityksensä F.W. Murnaun Dracula-elokuvan Nosferatun (1922) tuore uusioversio Robert Eggersin ohjaamana. Mabuse (1922) taas on Fritz Langin elokuva.
Soderberghin
osoite tulee joka tapauksessa selväksi. Elokuva on sekoitus Kafkan
elämää sekä hänen romaanejaan Oikeusjuttu
ja
Linna
sekä novellia
Muodonmuutos. Elokuvankin
Kafka asuu ja työskentelee Prahassa, eikä saa novellejaan
julkaistuksi. Yksi niistä kertoo miehen muuttumisesta torakaksi.
Joutuessaan
Prahan linnassa olevien paholaismaisten johtajien ja tiedemiesten
kynsiin Kafka sanoo heille, että ”minä yritin kirjoittaa kauhua,
mutta te loitte sitä”.
Elokuvan alussa Kafka kävelee
kadulla, jossa yhteen seinään on
kiinnitetty
mainos jostain Odysseus-esityksestä. Sitten Kafkankin harharetket alkavat, kun hän joutuu sattumankauppaa maanlaiseen vastarintaryhmään. Aivan kyklooppia tai merihirviötä
ei Kafka kohtaa, mutta jos mahdollista niitäkin vahingollisempia.
Kafkamaisen absurdina trillerinä etenevässä kertomuksessa Kafka
soluttautuu Prahan linnassa toimivan
salaisen totalitarismiliikkeen sisälle ja joutuu tietenkin suuriin
vaikeuksiin.
Yhdessä vaiheessa Kafka tapaa Prahassa
Musilin alueella Gabrielan, josta ei heti ota selvää, onko lintu
vai kala. En
tiedä, onko Prahassa Musilin aluetta, mutta Robert
Musil oli,
ja isossa romaanissaan Mies
vailla ominaisuuksia (1933)
hän kyseenalaisti voimakkaasti yhteiskunnallisen
kehityksen suunnan.
Gabrielalle
Kafka sanoo, että poliisiinkaan ei voi luottaa, mutta tilanteet ovat
niin sekavia, että Gabrielankin on vaikea sanoa tuohon
mitään.
kari.naskinen@gmail.com