sunnuntai 5. tammikuuta 2025

400 kepposta Pariisissa


Kesällä 2024 katsoin
Jacques Rivetten ensimmäisen kokoillanelokuvan Pariisi kuuluu meille. Sen kuvaukset valmistuivat 1958, mutta kun editointivaiheeseen tarvittiin lisää rahaa, sen hankkimisessa avusti apulaistuottaja Claude Chabrol, mutta valmis ensi-iltaan se oli vasta 1961. Rivetten apuna oli jossain hommassa myös Francois Truffaut, jonka ensimmäinen pitkä elokuva 400 kepposta sai ensiesityksensä Cannesin elokuvajuhlilla 1959. Kun mukaan otetaan vielä Jean-Luc Godardin Viimeiseen hengenvetoon (1960), niin tässä se Ranskan uuden aallon elokuvan lähtöpiste on. Tai voi tämän alun määritellä niinkin, että uuden elokuvan ideat syntyivät Cahiers du cinema -lehdessä, jossa nämä kaikki nuoret miehet toimivat kriitikkoina, lisäksi myös Robert Bresson ja Eric Rohmer.

Kepposelokuvassaan Truffaut kiittää ja kunnioittaa Rivetteä yhdessä kohtauksessa, kun pääosassa oleva Antoine (Jean-Pierre Leaud) menee äitinsä ja isänsä kanssa katsomaan Rivetten elokuvaa, joka siis ei vielä ollut teatterilevitykseen ehtinytkään. Myöhemmin Truffaut sanoi, että Pariisi kuuluu meille tarjosi silloin mittapuun, jota vasten heidän oli yrityksiään punnittava. Truffaut oli ollut Rivetten apunakin jossain hommassa tuota elokuvaa tehtäessä.

Myös kaverinsa kanssa Antoine käy elokuvissa. Oheisessa kuvassa he tutkivat teatterin aulassa Harriet Anderssonin valokuvaa Ingmar Bergmanin elokuvasta Kesä Monikan kanssa (1953).

Jean-Pierre Leaud oli päässyt kepposelokuvaan koekuvausten kautta. Truffaut oli pannut France soir -lehteen ilmoituksen, jossa haki lapsinäyttelijää ensimmäiseen elokuvaansa. Sisäoppilaitoksessa koulua käynyt Jean-Pierre lähetti kirjeen ja pani valokuvansa mukaan, ja tärppäsi.
Truffaut vei pojan katsomaan pätkiä Viimeisestä hengenvedosta, joka oli vasta leikkausvaiheessa, ja Truffaut opetti häntä esimerkiksi ymmärtämään kamera-ajojen kauneutta.

Sodankylä
än 1990 Leaud tuli osittain ystävänsä Aki Kaurismäen ansiosta. Leaud on esiintynyt Kaurismäen elokuvissa I Hired a Contract Killer (1990), Boheemielämää (1992) ja Le Havre (2011). Sodankylässä Leaud sanoi, että Kaurismäkeä, Godardia ja Truffautia yhdistää se tapa, jolla he luovat elokuvaa kuvaustilanteessa; ”Kaurismäen kanssa sain kokea saman tunteen siitä, miten elokuva syntyy.”

Truffautin
400 kepposessa Antoine Doinel etsii ystävyyttä ja onnellisuutta. Sama teema jatkui neljässä muussa Truffautin elokuvassa, ja ilmeisesti Antoine Doinelissa on ainakin jossain määrin Truffautia itseäänkin. Pahinta on Antoinen saama epäoikeudenmukainen rangaistus, minkä lisäksi äidillä on suhde toisen miehen kanssa, eikä poika tuollaisia aikuisten kotkotuksia voi ymmärtää. On masentavaa. Lieneekö kuvausta Truffautin omista traumoista? Elokuvan lopussa Antoine pakenee rantaan – ei kai hän hukuttaudu, ajattelee katsoja ensimmäiseksi. Onneksi ei, lähikuvassa Antoine kääntyy meidän katsojien puoleen ja kysyy sanattomasti monta kysymystä: olenko minä tehnyt jotain väärin, voinko minä nyt tehdä jotain, miksi äiti...?


Mutta mitkä ihmeen 400 kepposta? Ei Antoine koulukavereineen näin paljon kepposia tee.
Kysymyksessä onkin suomenkielisen nimen väärä käännös, sillä Les quatre cents coups = 400 iskua. Ei elokuvassa mitään konkreettisia iskujakaan anneta, mutta löysin netistä ranskalaiseen historiaperinteeseen kuuluvan sanonnan: kun Ludvig XIII joskus 1600-luvulla yritti nujertaa protestanttien hallitseman Montaubanin kaupungin, hän pyysi ampumaan samanaikaisesti 400 kanuunan patruunaa kaupungin muureille, mutta Montaubanin joukot eivät nujertuneet, vaan saivat kuninkaallisen armeijan lopulta pakenemaan. Tarina lienee pelkkää legendaa, mutta elämään on kuitenkin jäänyt ranskalainen sanonta 400 iskusta, millä tarkoitetaan moraalitonta toimintaa. Elokuvassa Antoinea kohtaan toimitaan kohtuuttomasti sekä opettajien, poliisin että äidin toimesta.


kari.naskinen@gmail.com