Katson television kautta 400 elokuvaa vuodessa ja sarjaelokuvien jaksoja melkein yhtä monta. Välillä tulee kuitenkin mieleen, että pitäisi olla myös laajakangastelevisioita. Kun juuri katsoin Lewis Milestonen merispektaakkelin Kapina laivalla (1962), se näytti kuin amputoidulta. Sillä tavalla historiallinenkin tähän asiaan liittyen tämä elokuva on, että valtavien tuotantokustannusten takia se aiheutti MGM:lle isot tappiot, minkä jälkeen se myi Panavisionilta hankkimansa 70 mm:n kuvausjärjestelmän takaisin Panavisionille. Ultra Panavision 70:llä oli sitä ennen kuvattu jo Edward Dmytrykin Raintree Country (1957) ja William Wylerin Ben Hur (1959), eikä tekniikka ollut varsinaisesti syynä tappioihin, vaan se, että Kapina laivalla oli tuotanto-olosuhteiltaan liian vaativa eli kallis. Eikä ollut tyydytty kuvauksiin Hollywoodin lavasteissa, vaan oli menty aidoille tapahtumapaikoille Tahitille ja muillekin lähialueiden saarille.
Muistan hyvin, kun 1954 ihailin
ensimmäisenä
laajakangaselokuvanani Henry
Kosterin Näin
hänen kuolevan. Vanhan
teatterin valkokangas ei täysin riittänyt Cinemascope-elokuvan
levittäytymiseen, sillä kokonaisena laajakangaselokuvana kuvasuhde
oli suunnilleen 1:2,5:een. Ehkä projektorinkäyttäjä sääti kuvan
sillä tavalla, että tuo Golgata-elokuva esitettiin hieman
korkeudesta tinkien. Näinhän tapahtuu nykyisin televisiossakin,
jossa toinen vaihtoehto on, että rajataan kuvasta molempia reunoja
pois.
Kapina
laivalla on
ehdottomasti sellainen
spektaakkeli,
joka pitäisi nähdä teatterissa laajakangasversiona. Jo sen alku on
poikkeuksellinen, kun ensin tulee 4,5 minuutin alkusoitto, jonka
aikana valkokankaalla on vain teksti Overture (alkusoitto). Tämä
ennakoi jotain suurta tulevaksi ja niin tulikin.
Kun
katsojat väliajan jälkeen palasivat saliin, saatiin
vastaavalla tavalla ensin välisoitto. Säveltäjä oli puolalainen
Bronisław
Kaper,
joka
kymmenen vuotta aiemmin oli saanut musiikki-Oscarin Charles
Waltersin ohjaamasta
elokuvasta Lili.
Kolmetuntinen
Kapina
laivalla oli
pitkä myös tekoprosessiltaan. Elokuvan tiedostoissa mainitaan
Wylerin lisäksi ohjaajina myös Carol
Reed ja
George
Seaton,
ja joidenkin tietojen mukaan ohjaajana oli jossain vaiheessa myös
Jacques
Tourneur.
Lopputulos on joka tapauksessa erinomainen. Se kertoo
tositapahtumista
Portsmouthista 1787 lähteneellä HMS Bountylla, jonka
piti kerätä
ja kuljettaa leipäpuuta
viljeltäväksi brittiläiseen imperiumiin kuuluvalla
Jamaikalle.
Leipäpuun
hedelmä muistuttaa ehkä parhaiten perunaa. Tahitilla
viivyttiin viisi kuukautta ja saatiin laivaan riittävästi leipäpuun
alkuja. Varsinainen asia elokuvassa on kuitenkin kapteeni William
Blighin kova
kurinpito laivalla.
Tahitilta
merelle palattuaan osa miehistöstä sai mittansa täyteen. Syntyi
kapina, jonka seurauksena Bligh ja tätä myötäilleet miehet
karkotettiin aluksesta. Saamansa veneen avulla he pääsivät
takaisin Englantiin, jossa Bligh sai oikeudessa vapauttavan tuomion.
Bountyyn jääneet miehet olivat
nyt perämies Fletcher
Christianin johdettavina.
Christian vei
laivan aluksi Pitcairn-saarelle,
jossa laiva tuhoutui tulipalossa. Elokuva päättyy Christianin
kuolemaan palovammoihin, eikä katsojille kerrota, miten muiden
lopulta kävi.
Niin kävi, että jo Tahitille jääneistä
saatiin kiinni 14. Heistä kymmenen tuotiin elossa Englantiin, jossa
neljä vapautettiin syytteistä, kolme armahdettiin ja kolme
hirtettiin. Pitcairnista viranomaiset saivat kiinni vain yhden
Bountyn kapinallisen.
Bligh
jatkoi
uraansa ja osallistui Napoleonin
sotien
aikana moniin taisteluihin sota-alusten kapteenina. Hän sai
henkilökohtaisen kunniamaininnan amiraali Horatio
Nelsonilta ja
ylennettiin vara-amiraaliksi. Elokuvassa Trevor
Howard esittää
Blighiä niin kuin täydellistä mulkvistia pitää, mutta
historialliset tosiasiat kertovat, että aivan niin jyrkkä
komennonpitäjä hän ei ollut. Ei esimerkiksi vetänyt miehiä kölin
alta, kuten elokuvassa.
Luutnantti Christianin roolissa
Marlon
Brando on
taas ”oma itsensä”, erinomainen. Tämä oli jo neljäs
Bounty-elokuva, joissa tämän roolin olivat ennen Brandoa esittäneet
Wilton
Power
1916, Errol
Flynn 1933,
Clark
Gable 1935
ja Brandon jälkeen vielä
Mel
Gibson 1984.
kari.naskinen@gmail.com