perjantai 30. joulukuuta 2022

Elektroniikkaa liikaa


Jouluostosreissulla huomasin Motonetin parkkipaikalla, että ulkopuolisten peruutuspeilien elektroniikka ei toiminut. Ne eivät kääntyneet normaaliasennostaan auton kylkien myötäisiksi, eikä peilejä pystynyt käsin vääntämään. Sitten tulin kotipihaan ja peilit taas toimivatkin, mutta jos ne eivät olisi kääntyneet, olisi autotallin kapeasta ovesta ollut melko mahdoton ajaa sisään.

Jouluviikolla oli Helsingin Sanomissa
juttu sähköautomies Francis McCarronin kokemuksista Renault Megane e-Techin kanssa. Elektroniikka ongelmana siinäkin. Autossa pitäisi olla sähköinen takaluukun avausmekanismi, mutta autoteollisuutta vaivaavan komponenttipulan takia tämä järjestelmä oli pitänyt jättää pois. Tämän takia McCarronilla oli ollut vaikeuksia avata jäätynyttä takakontti, mutta sai sen auki pitämällä toisella kädellä kiinni takaikkunan pyyhkimestä.

Tenniskaverini
Risto Mäkelän kanssa puhuimme näistä asioista eilen lyhyellä erätauolla. Risto kertoi, että hänen hybridiautossaan oli latausluukun kansi jäänyt kerran jumiin, kun elektroniikka ei toiminut. Oli pitänyt ostaa kalliimpaa ajoenergiaa bensaa.

Tällainen sisältä napista painettava avausmekanismi minullakin autossa on, siis koskee bensatankin korkin päällä olevaa kantta. Jos se menee jumiin, ei voi tankata tai joutuu väkisin kampeamaan kannen auki
jollain kapealla terällä.

Yhden kerran jäin matkalle entisellä italialaisella autollani sähkövian takia. Hinurikuskilta kysyin, millaisia autoja pitää eniten hakea. - ”Suurin osa on niitä saksalaisia laatuautoja”, vastasi hän. Eli niitä, joissa elektroniikkahienouksia on eniten.

Nykyisessä ranskalaisessa autossani peilit toimivat nyt
toistaiseksi, mutta edellisessä autossa systeemi oli parempi: elektroniikkaa ei ollut, joten samalla kun kävi avaamassa tallin ovet, käänsi peilit käsin siihen asentoon, että oli helppo ajaa sisälle.

Nyt ollaan tilanteessa, että entistä enemmän ollaan tekemisissä digitaalisen teknologian kanssa ja pula komponenteista sekä niihin tarvittavista raaka-aineista luultavasti vain pahenee.

Toisaalta tekniikka kehittyy koko ajan. Kiina on tämän alan huippu ja siellä esimerkiksi Pekingin takseista iso osa toimii jo vaihtoakuilla. Ainakin Nio-merkkinen auto ajetaan vaihtokoppiin, jossa robottikone vaihtaa akun auton viidessä minuutissa ja taas matka jatkuu.

Kiinassa sähköautokehitys on muutenkin vinhaa, kuten lehtijuttu jouluna kertoi:
Kiinassa halvimman sähköauton saa 5000 eurolla, mutta jos silti haluaa ostaa polttomoottoriauton, joutuu sen rekisterikilvistä maksamaan esim. Shanghaissa 15 000 euroa. Sähköauton rekkarit saa ilmaiseksi. (HeSa 26.12.2022)

kari.naskinen@gmail.com